Stuck mash i kjøkkenbryggeri

Jeg har kjøpt meg et kjøkkenbryggeri fra brygging.no og skulle i går teste det med all-grain brygging for første gang.

Når jeg kom til skyllingen så var det full stopp i kranen. Jeg prøvde først å røre litt i bunnen på mesken og så la den stå litt før jeg prøvde å tappe fra kranen, men det hjalp ikke. Det neste jeg prøvde (mulig det ikke er det lureste) var å blåse inn tappekranen. Dette hjalp heller ikke. Med full åpning av kranen så kom det bare enkelte dråper. Jeg var litt rådvill og endte med å helle hele mesken over i en meskepose som jeg så satte tilbake i meske gryta og silte gjennom.

Er det noen andre som har hatt problemer med stuck mash i kjøkkenbryggeri oppsettet til brygging.no, og som har noen tips til hvordan det kan unngåes?

Jeg endte på 60% utbytte, noe jeg synes var litt lavt, men problemene med skyllingen tatt i betraktning så var det kanskje ikke så verst...
 
Ja, samme utstyr og samme problem en gang. Men jeg tror jeg fikk det til ved å blåse gjennom krane. Vet ikke hvorfor det skjedde og begynnte å bruke meskepose også for å være mer sikre.
 
Regner med det er selve kranen som er tett da disse trolig er beregnet til kun varmt vann.
Jeg er ikke sikker, men disse kjelene som inngår i "kjøkkenbryggeriet" ser ut som helt standard vanlige hyttekjeler til 590.- spenn pr stykk. http://www.ingebrethsen.no/hyttekjele
 
Ja de ser veldig ut som disse hyttekjelene... I etterpåklokskapens navn så ser jeg nok at jeg kunne fått et bedre bryggeoppsett for en billigere penge ved å sette det sammen selv. Men jeg håper det fungerer  som et greit utgangspunkt i alle fall.  Og jeg kom raskt igang etter at jeg fikk innfallet om at jeg ville brygge øl selv ;-)

Ang meskepose; har du funnet en som er stor nok til å brette ut over kanten av gryta? Jeg har den som er standard størrelse fra bryggselv og den er 45x15x15 cm. Denne er langt fra stor nok til å brettes ut over kanten. De har også en som er stor som er oppgitt som 45x22x22 cm, men usikker på om dette er stort nok. I følge linken Erlendso la inn så er gryta 34 cm i diameter.

I følge et enkelt overslag så skal dette gi at gryta har en omkrets på 107 cm mens meskeposen har en omkrets på 88 cm... så dette blir vel også litt for liten.
 
EinarM skrev:
Ang meskepose; har du funnet en som er stor nok til å brette ut over kanten av gryta?

Ja, kjøpte på butikken Brouwland men ser det ikke i nettbutikken. Kanskje du tar en titt her http://www.brouwland.com/nl/
 
Jeg har kjøpt denne, som er stort som et hus. Har ikke målene på jobb, men den skal passe til i alle fall 60 liters gryter så vist jeg husker.

Tok en liten uke fra jeg bestilte til den kom i posten. Under 200,- inkludert frakt.

Per Christian
 
Jeg ser Brouwland har noen som er (l x br x h): 25 x 25 x 35 cm store. Hvis det er denne du har og den passer til disse hyttegrytene så stemmer ikke min "forenklede omkrets beregning". Jeg får skaffe meg en sånn og teste.

Odland; den største de har på bryggselv er 22 x 22 x 45 cm, kan hende denne er stor nok også...

Takk for hjelpen!
 
Vi ha brukt en meskepose fra vin&bar som passet rundt kanten på de tynnbunnede saft/hytteKjelene vi brukte tidligere.
Vet ike om den er stor nok til deres bruk, men den står oppgitt som 30x30x35 på web'en deres.
 
Europris sin 32l kjølebag med kobbermanifold i bunnen er en meskemetode jeg sverger til. (Til og med etter Speidel-kjøpet) Jeg bruker den fremdeles på øl med OG over 1.060

Kjøleboksen ser crappy ut og er latterlig billig å sette sammen. Men får likevel mye bedre utbytte ved batch-sparging på kjølebag enn RIMS-metoden på 20l Speidel.
 
Jeg har bare mesket 4-5 ganger i en slik hyttekjele. Hadde en mistanke at krana suger luft og var redd for HCA (kanskje ikke så stor problem enn vi tror :).

Bruker nå bøtte i bøtte eller bøtte med kobbermanifold. Aldri problemer.
 
Jeg mesker i en maken hyttekjele med silbunn, og har aldri hatt problemer heller. Jeg har imidlertid skiftet krana, og satt i en vanlig kuleventil. Jeg har ett lag liggeunderlag permanent festet rundt kjelen, og den holder temperaturen minst like bra som en hvilken som helst kjøleboks!
 
Tusen takk for mange gode tips!

Jeg la inn en bestilling på Viking meske pose på ebay, så er jeg sikker på at den er stor nok.

Det skal sies at jeg ikke hadde problemer med å holde en noenlunde stabil tempetatur på mesken etter at jeg issolerte den med Europris sin Yoga matte og en gammel sovepose...
 
Tilbake
Topp