Studentoppsett

Digger low-tech innstillingen! (selv hadde jeg ikke turt - hadde kjørt safe og kjøpt standardutstyr og gjort som "alle andre")

Tommel opp for prosjektet! :)
 
Hehe... takk for det :) Er v el mest av økonomiske årsaker, og for å få muligheten til å brygge. Hadde jo ikke sagt nei takk til et sånn bryggesett på bryggselv el. ;)
 
Forresten, det er et hvitt belegg på den ene sida av elementet, men jeg har vasket det i supervarmt vann og såpe, og skrubba det skikkelig. Er det noe mer jeg burde gjøre med det før jeg bruker det til brygging? :)
 
Nå skal jeg til å kutte, og lurer derfor på om dette er en grei høyde for elementet?
1ffn7p.jpg
 
gjør slik: tapp i fks 20 liter vatn (mtp en bruker 2-3l vatn pr kg korn) så legger du til fks 1.6l pr kg korn. totalt sett bør du komme oppi 30liter. så ser du hvor mye fra overflaten du er. elementet kan du legge noe lavere, så legge en middags tallerken i bunn hver gang du brygger
 
her er ett eksempel på hvordan jeg ville ha laget litt støtte så en full pose ikke ødelegger dunken din.
med denne så legger du den ned over elementet ditt mens du mesker, og tar den fint ut når du skal koke. kan lages i furu, eller gran, 20-30kr i material og 4 spiker kan sende målsatt tegning om du går får den.
 

Vedlegg

  • varmeelement støtte.pdf
    6,5 KB · Sett: 35
  • varmeelement støtteeksempel.pdf
    13,1 KB · Sett: 19
Har nå fått laget til karet, og sjekket at elementet varmer. Så til min overraskelse nå at varmeelementet var på 1950W, og det blir da litt lite. Så jeg vurderer å enten dra tilbake til dynga å skaffe et større, eller bare kjøpe meg en enkel grilltenner eller to fra biltema. På sikt vil jeg nok finne et på 3kW.

Legger til bilder av mitt oppsett.

11aew3m.jpg

Her er varmeelementet på plass

2it0cue.jpg

På utsiden

2ntbxqa.jpg

Ene gjæringskaret jeg skal bruke, fra bryggselv.

2yn191s.jpg

Bilde fra mjødbrygging

2ah5x8m.jpg

Her står mjøden å gjøre akkurat nå

Tror ikke det er mulig å få det så mye simplere enn dette, og nå gjenstår det å se om det kommer til å funke. Har hatt vann i dunken, og latt press på elementet, og de kom ikke ut en dråpe. Skal få ordnet med noe som sikrer elementet og, så ikke det blir press på.

Kom gjerne med kommentarer :)
 
good da der :D du finner nok flere element, problemet med en dip stick er att du igjenn må til med en måte å sikre så den ikke kommer i veggene mens du koker. kanskje 2 store krus/ glass som du legger elementet oppi :D jeg har element på 2.2kw og det koker som bare fy på 25liter, men jeg hjelper på med en dipstick som jeg også har laga for å korte ned tiden på oppvarming
 
Så du har 2.2kW, tar det lang tid å koke opp da? :) Om jeg fikser meg grilltenner må jeg finne en løsning på hvordan feste den rett :) men om jeg kjøper en sånn er jeg oppe i 2.5kW ca, og det burde være tilstrekkelig? :)
 
prøv å tørr kjør anlegget en gang med bare vatn, dunken har godt av å koke en gang før du brygger for å ta ut oljer fra produksjon og slikt.
 
Ja, tenkte å gjøre det, men rekker det ikke før jobb. Så jeg tar det ikveld når jeg kommer hjem. Skal da også oppdatere med hvordan det gikk, og også oppdatere med mer info i første innlegg, så det blir mer oversiktlig :)
 
Da har jeg testet kokeapparatet, og for å få noe som lignet på kok brukte jeg 2t og 20min, dette er alt for lang tid. Dette var i bare bøtta, uten noen isolasjon eller lokk på. Er det mye og hente her? Jeg tenker at jeg må uansett ha mer watt, og hvordan tror dere det er å få inn et varmeelement til? Hvor mye watt burde jeg opp i? Holder 2.5kW?
 
Noen muligheter:
1: isoler bøtta, fex med et liggeunderlag, et teppe eller en gammel dyne. Det meste funker bedre enn ingenting. Mindre varmetap -> raskere kok

2: lag mindre batcher - mindre å varme opp -> raskere kok

3: kok ute, så du kan bruke gass

4: sett inn et ekstra varmeelement - men sjekk at sikringen tåler det. Evt kan du bruke en skjøteledning og koble til det andre elementet på en annen kurs
 
Takker for svar, kommer til å isolere bøtta, og jeg kommer nok til å sette inn et element til, eller grilltenner på annen sikring. Selv om jeg koker ute kan jeg ikke bruke gass. Er ikke lov i borettslaget. Men vil en økning på 500w utgjøre mye? Eller burde jeg gå for et element til på 1950w? :)
 
Da har karet stått ei natt med vann, og det er begynt å lekke. Renner litt fra undersiden av elementet. Noen tips til hvordan det kan tettes?:)
 
Jeg får gjøre det. Men når jeg festa den så gjorde jeg det, og da bøyde dunken seg. Så da følte jeg at det var større risiko for lekkasje?
 
Tilbake
Topp