Studentoppsett

Da er jeg ferdig med å sette brygget. Kokekaret funket veldig bra, brukte litt tid på å få kok, så kommer nok til å gå for et varmeelement til.
Jeg merket på slutten at termometeret ikke funket som det skulle, jeg fikk ikke kjølingen under 30grader, og når jeg gikk ut og målte tempen ute, så viste termometeret 32grader. Ikke bra. Er nå også usikker på om mesketemperaturer har vært riktige, og hva dette vil si for brygget. Jaja, det går seg nok til, og dette var første biab brygg for min del.

Så til neste brygg så skal jeg skaffe nytt termometer, og en lenger røresleiv.

Jeg isolerte kokekaret med 2 dyner fra ikea til den nette sum av 16kr stykket, og under mesking falt temperaturen kun 2 grader, noe som er helt ok vel?

Når jeg puttet oppi meskeposen oppdaget jeg at jeg hadde satt varmeelementet såpass langt til siden at det ikke ble lagt noe stort press på elementet, og det holdt tett hele brygginga.

Alt i alt er jeg fornøyd med utstyret, om vi ser bort i fra termometer, som faktisk kan ha ødelagt alt. Så er det bare å håpe på at ølet blir drikkende. :)
 
Det du kan gjøre for å teste termometeret er

1: putt det i kokende vann, da skal det vise noe i nærheten av 100C, litt avhengig av hvor høyt over havet du er. Skriv ned resultatet.

2: fyll opp et glass med isbiter (ikke noe vann), og vent til de har smelta sånn halvveis så det er endel vann også i glasset. Rør litt, og sett termometeret nedi - her skal det vise 0.

Nå vet du hvor mye feil termometeret ditt viser - litt er ganske vanlig, men så lenge man vet om det er det lett å regne ut hva det egentlig er
 
Det som er, er at termometer virker å fungerer til en viss grad oppover, men ikke nedover. Heiv sensoren i fryseren, og da stabiliserte termometeret seg på 11grader, så det er tydelig at det ikke funker helt. :p får skaffe meg et nytt et :)
 
Nå plupper det lystig i gjæringskaret til IPAen, og lukten sprer seg godt i rommet :) Når jeg kom hjem, så var det helt stille fra karet, og vannet i gjærlåsen var helt jevnt, så ble litt bekymra siden det var aktivitet tidligere. Så la jeg merke til at presset i dunken hadde åpna litt av lokket, så tetta jeg det, og da begynte det å pluppe med en gang. :)
 
Tilbake
Topp