Studentoppsett

Vannvarmer fra europris til kr 99 har 2 kw element.
Flere har brukt disse. Det ligger noen bimetall fjærer som skrur av elementet ved kok. Disse må fjernes. Står noen på forumet om modding av disse.
 
Tåler plastdunker at det kokes i de?:)
I så fall var jo det et rimelig og bra alternativ som jeg nok kommer til å gå for.

Leste litt nå at labb fordunker kan brukes, er det rett og slett bare denne? https://butikk.felleskjopet.no/labb-fordunk-20-l-50251100_BASE :)
Jeg har vært i kontakt med Nopla om dunkene de selger og svaret var:
"Hei, takk for henvendelsen. Dunkene har garanti temperaturtoleranser fra minus 20 til pluss 70 grader. Og de beholder formen også ved 80 grader. Dessuten tåler de opptil 100 grader i korte perioder, eks ved vask."

Som meskekar er de sikkert helt nydelige men jeg ville ikke montert elementer i de for koking.
 
Takker for alle svar. Får ta meg en tur rundt etter jobb i dag for å kikke.
Har sett at flere bruker disse plastdunkene også til koking.

Tenker nå kanskje to elementer fra vannkoker? Burde jeg da lage meg en rist som er over elementene så ikke meskepose berører disse?:)
 
Du sier att du brygger øl, og om du kan få lov å finne deg varmeelement fra gammle vaskemaskiner, og at du selvsagt rydder opp etter deg og stabler fint på plass etterpå. fordelen med vaskemaskin konra vannkoker, er så simpelt att varmeelemetet i vann koker har tettere avstand mellom elementene, ergo svidd vørter og mer vasking i motsettning tl vaskemaskin element som er 30cm lange :D
her er en kjekk sak som forklarer fra ende til anen.
eneste du i realiteten trenger er stjerne og flatt skrujern, samt en liten skifte nøkkel.
ta målene av hullet evt tegn av det eksisterende hullet, er viktigt den er så lik som muligt som i trommelen.
skru av baklokket på vaskemaskinen, så ser du om elementet er bakpå- om ikke, skru fast igjenn dekselet, og start på ny maskin.(noen maskiner har elementet montert frem i fra) med 2 element så har du oppkok på 20L på no time, i mitt tilfelle til jeg fikk kverna 6kg malt (Y)
er den labb dunken der ja, for jeg leste en del på nettet, og det viser seg att den er veldig egna til å koke i, siden den ikke avgir plast smak, noe en del gjæringdunker gjør. dunken er på 60L btw, når du har maskinen forran deg, plukk med deg strømledningen, når du har alt har av dekselet, den har som regel ferdig lodda kabel sko, og det er bare å sette det i sammen dine nye element :D
hovud årsaken til att folk ikke får pille i retur containerne er att dei annsvarlige må fysisk rydde opp etterpå. får du god kontakt med dei, så kan du plukke opp kjøleskap og frysere til gjæring osv ved senere annledning :p
 
btw, no ser jeg dette poppa opp en del tråder mens jeg skreiv. om du velger å gå for vaskemaskin elementer så er det lite å annbefale å meske i det karet, jeg fikk lekasje pga vekten på posen presste ned veldgt på elementene. og deformert tank. går du for biab, så gå for vannkoker element, men helst 2-3 stk som du kobbler sammen så effekten går ned og ikke svidd vørter, det er mildt sagt satans mye jobb å vaske vannkoker elemnt om det setter seg sukker og slikt på dem.
 
Takker for svar. Det var en lur plan. Men når du sier ta mål av hullet, hvilket hull snakker vi om?:p
Er det ikke mulig å lage en rist og ha oppi så ikke mesken kommer i kontakt med elementet?:)
 
Det hullet som du må jobbe ut varme elementet i fra vaskemaskinen. om du ikke får det til så kan jeg tegne en tegning til deg og sende over så du kan printe ut :D se videoen jeg limte inn for 2 poster siden. evnt så kan du lage noe i rent treverk som støtter opp sidene mens du mesker. i akkutt så brukte jeg store øl glass inni dunken for å holde elementet rett vei, blei rimligt improvisert hele bryggingen den dagen, derfor jeg gikk over til kjøleboks (noe jeg fortsatt annbefaler deg :D )
http://static.yourspares.co.uk/media/pc/0/0/l/Heater-removal-4.jpg her ser du hullet du må ta elementet ut i fra, jeg annbefaler deg å se den youtube filmen for den forklarer alle usikkerhetene rundt det å ta ut, er litt jobbigt og litt makt må brukes. Det er heler ikke så nøye siden maskinen ikke skal i bruk igjenn. igjenn så er det gratis!
 
Husk også på at du må ha ganske kraftig sikring på den kursen du skal bruke hvis du skal bruke fler enn et 2kW-element

Et annet tips er at du får ganske billige aluminiumskjeler som er beregnet på krabbekokere, og selv om det er vanlig med gassbrenner til disse må ikke bruke det - du kan fint bruke elektrisk oppvarming der også.

Uansett kan det være smart å koke ute, koker du inne må du huske på at det blir veldig mye damp, absolutt ikke en god ide inne på en liten studenthybel, og hvor populært det vil være på et felleskjøkken er jeg ikke helt sikker på ... ;)

Et annet tips/forslag: få med noen flere! Da blir det

1: billigere å kjøpe utstyr
2: billigere å kjøpe råvarer (25kg-sekker med uknust malt er ganske mye billigere enn ferdig knust i mindre mengder),
3: ikke minst blir selve brygginga hyggeligere og enklere :) (å flytte på store kar med glovarm vørter alene er litt risikosport...)
 
Takker for svar :) Da har jeg fått ordnet tønne. Og varmeelement fra dynga, veldig hyggelig folk(selv om han skremte vannet av meg med at alkohol var synd og det ikke kunne støttes(Det var forøvrig en spøk)). Hvordan lagde du hullene til elementet på en grei måte? Og i hvilken høyde burde jeg ha det? Nå er jeg superspent, og skal ned å kjøpe meg ingredienser for brygging, og sette et brygg i kveld :D
 
Nå har jeg vært og handlet ølsett. Ble et IPA, nærmere bestemt dette http://www.bryggselv.no/products/american-ipa-allgrain-lsett-25l.
Da har jeg også handlet nesten alt jeg trenger, mangler spiralavkjøler, så blir nok å bruke flasker og kar til avkjøling av dette brygget. Ser klokken ble litt mye, så blir nok ikke satt ikveld =/

Foreløpig prisliste:
Fordunk fra FK 189,-
Gjærkar m/gjærlås 218,90,-(trodde det var 150 :p)
Meskepose 130,-
Hydrometer 149,-
Hevert 219,-
Star san 152,90,-
Totalt 1058.8,-

Pengene forsvinner fort når det gjelder utstyr, men dette er jo absolutt ingen upris foreløpig. Og det holder forhåpentligvis en stund. :)
 
Hei så kjekkt! No forstår du hvorfor jeg sa du skulle introdusere hva du driver med ;-) det funker på folk(y) jeg merka det med rissenål først, du kan bruke en spiss kniv, så brukte jeg barberblad med rygg, evnt bruk en stanley kniv, her er kodeordet TÅLMODIGHET, det tar lang tid å skjære seg gjennom, men fort å skjøre for langt når du først er gjennom, behandles som råte-egg. Og ikke press mye, gjør det fette nøyaktigt om det skal bli tett, siste gradene dro heg av med pussepappir ;-) må komma med litt bilder etterhvert da ;-)
 
Takk for svar. Skal gå løs på det i morra. Er bare redd for å lage for stort hull, men den pakninga som er på elementet, er det den som skal dras til så hardt at den tetter? Kan det være en idé og legge et lag med silikon i tillegg? Eller må dn kunne tas ut?:)
 
Hei, når du ser på gummi pakkningen på elementet, så er det en form for krage øverst på gummien, det er sporet som tetter.
det er viktigt att når du har fått elementet inni der så skal det være klaring, med klaring så mener jeg att det skal ikke ligge i press. jeg tegna av hullet som er identiskt som i maskinen, overførte det til en tynn kryssfiner bit også rissa jeg av på dunken med den sjablongen/malen. når du så stramer den skruen på toppen, så skviser du gummien ut og den tetter. så er det bare å føle seg frem, jeg hadde håndkler under dunken første gangen, og stramte litt opp når varmen kom. HUSK å dra utav kontakten når du fingrer med elementet. :D
 
Å fader. Da misforstod jeg når du forklarte om når jeg skulle ta ut elementet. Fikk jo selvfølgelig ikke tegnet av.
Du nevnte at du kunne sende en tegning? :) om det hadde gått hadde jeg blitt strålende fornøyd. Kjipt å kutte for mye.
 
denne kan du printe ut, det er viktigt at den er 70mm høy, og 18mm bred.
prøv å rot i printer innstillingene, og finn noe som angri 1:1 skala
jeg tar forbehold om att du måler selv etter best evne om dette passer, for jeg har 3 element forran meg og alle har lik dimensjon på gummien, så håper du ikke fucker opp dunken din med denne, som sagt, mål selv og tilpass printer utskriften så godt du kan ihht ditt element

edit: jeg har lastet opp en ny modell men med svarte kanter så er det lettere å måle og klippe etter
 

Vedlegg

  • Part1.pdf
    6,3 KB · Sett: 25
Sist redigert:
Tilbake
Topp