Sukker i Lucky jack

Jeg har brygget 50 liter Lucky Jack og flasket halvparten, jeg åpnet en idag og smakte, fantastisk god smak og aroma, men jeg lurer på om det er noen fare å bruke litt mer sukker enn 3,5g pr. halvliter for å få en rundere og snillere smak, har det noe å si for karboneringen, er det fare for at flaskene kan eksplodere da eller skjer det ikke noe annet enn at ølet blir søtere?

Morro å teste litt syns jeg, derfor brygga jeg 50 liter i en smell;)

Hei.

Hvis du ønsker å gjøre noe med smaken,er du nok litt sent ute. Mengden med sukker nå vil kun ha for karboneringen å gjøre. Anbefaler ikke mer enn 7 gram pr liter. Ellers kan du få for mye trykk i flaskene dine.

Kenneth

Hei,
Jeg tilsatte 7gr.pr L på en Belgian Wit batch, og det var nok litt i det meste laget, hørtes ut som en rakett da jeg poppet flaska. Skal prøve med 5.5gr.pr.l på Lucky Jack brygget jeg skal tappe på flaske i dag.

Når jeg flasker bruker jeg alltid 5 gram sukker pr liter vørter, da får jeg en ganske fin karbonering.

Jeg karbonerte med 6 gram sukker per liter på mine første brygg, etter anbefaling fra et par bøker, men har gått over til 6,2 g/L på de fleste ølene mine. Blir bra mengde kullsyre, ikke for mye for min del.

Tilbake
Topp