Sukker og reduksjon av FG..

ClasM

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg (tror) jeg har skjønt at ved tilsetning av rent sukker så gjærer det 100% ut. Dette vil si at har man en batch med OG 1060 og en utgæring på 75% vil man få en FG på 1015. Tilsetter man sukker i denne vil man da oppnå en høyere OG og FG vil forbli på 1015.

Spørsmålet mitt lyder da: Stemmer dette eller vil sukkeret også være med på å "øke trivselen" til gjæren slik at utgjæringsprosenten for det "opprinnelige" sukkeret også øker og FG blir enda lavere???

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg alltid har ligget på en effektivitet på 72-75% med Safale s-05, men med tilsatt sukker i en imeperial IPA oppnådde jeg 84% eller dvs 81% om vi ser bort fra det tilsatte sukkeret.
Jeg blir uansett ikke helt klok på dette og mistenker at jeg må ha gjort en feilmåling et eller annet sted på veien..

Apparent attenuation.

Alkohol har lavere tetthet enn vann. Hydrometeret vil synke lengre ned og vise større utgjæring.

Ikke helt sikker på om jeg hang med på den ... mener du at ved tilsetting av sukker vil man tilføre en "feilkilde" for avlesningen på hydrometeret?

Nei, når du tilsetter rent sukker så synker FG fordi du i praksis tilsetter ren etanol som har lavere tetthet enn vann. F.eks. en vørter med rent sukker vil få FG under 1.0 på grunn av dette.

Jeg anbefaler at du leser deg opp på begrepet apparent attenuation som Miguel nevner, det vil være forklarende.

Alkohol er feilkilden.

La oss si du lager sukkervann med OG 1.040. Hvis alt sukkeret blir spist opp så bør du måle 1.000, siden det ikke er sukker igjen.

Men du vil måle under 1.000. 0.991 eller noe slikt. Hydrometeret måler sukkerinnhold relativt til vann. Men siden alkohol har lavere tetthet enn vann så vil hydrometeret synke lengre ned i måleglasset, og du får en lavere måling. Altså over 100% utgjæring, og det går jo ikke an.

Skal målingen utføres helt korrekt må du erstatte alkoholen i måleglasset med vann.

Det er derfor det kalles AA, apparent attenuation. Og ikke real attenuation, som da er "real attenuation".

Takker og bukker for svar!
Det virker fornuftig som dere skriver og jeg skal absolutt lese meg opp på dette. Trodde det bare var refraktometer som ikke kunne måle riktig ved alkoholholdig væske.
Forstår jeg det riktig slik at jo mer alkoholholdig brygg ved FG, jo mer feil måler hydrometeret?

Altså densitet etanol = 0,791 g/cm3
Et brygg med 8%abv vil da ha en densitet på 0,92+(0,08*0,791) = 0,983 g/cm3
Dette vil da si en feilmargin på hydrometeret på snaue 2 punkter...
I tillegg så er jo spørsmålet basert på en sammenligning mellom andre brygg som inneholder alkohol de også, men bare ikke like mye. Dette reduserer feilmarginen med minst 50% til.
Hvis dette stemmer så har jeg kanskje skjønt dette med apparent attenuation, men dette er såpass lite feilmarginn at spørsmålet til denne tråden da kanskje fortsatt står ubesvart :)

Sist redigert:
Tilbake
Topp