Sukkerlake - gjær/fermentering - ABC

Som nybegynner har en, som med alle andre hobbyer, ofte null peiling på hva som menes med mange ting. Det som for en ekspert kan virke som den mest banale ting - kan for oss være et "major problem"!

Sukkerlake.
Skal snart flaske et nytt brygg og lurer på dette med å bruke sukkerlake.
Har nå 17,5 l brt til gjæring. 6 gr/l = 105 gr sukker.
Hvor mye vann bruker jeg når jeg koker det opp? Hvor lenge skal det koke?
Hvordan tilsettes laken? (skal tappe flaskene direkte fra gjæringskaret). Røres inn?
Hvor lenge skal det stå fra tilsetting til flasking? Temperatur denne tiden?

Gjæring/fermentering.
Ser for meg ut å være samme sak. Hvorfor brukes begge?
På Gjøvik sier mange "spaa eller roko", mens i Oslo sier de antakelig "spade"!
Er det så enkelt? :)

ABC
Ser at veldig mange spørsmål på forumet ofte dreier seg om de samme sakene.
Karbonering, gjæring, osv., osv.
Finnes det noen plass en forklaring om grunnprinsippene, kall det en "gyllen regel" for hvordan alt det forskjellige skal gjøres.
Forklart slik at en nybegynner skjønner det?

Sukkerlake.
Meiner det held å koke sukkerlake i 5 minutt.
Sukker utblanda i eit par dl vatn funkar fint. Det kan bli litt klissete med mindre, men eg har likevel brukt 6 g sukker / liter øl utblanda i 2,5 ml pr halvliters flaske, iført med sprøyte kjøpt på apotek. Vurderer å auke mengdene til 5 ml pr halvliter for at det skal bli mindre kliss.
Tilsetting av lake i gjæringskar fordrar at du overfører øl frå gjæringskar til ny dunk, dette for å unng å få med for mykje gjær i ølet. Du må røre i ølet for å sikre at det blir godt blanda, men pass på. Det er viktig å ikkje få for mykje luft inn i ølet då dette m.a. reduserer ølets haldbarheit.
Det treng ikkje stå lenger enn at du får det blanda ut.

Gjæring / fermentering.
Gjæring er vel det norske ordet. For oss landsens gutar på Sunnmøre heiter det gjæring. Gjærmengde til brygg kan bereknast ut frå gjærkalkulatoren Mr Malty: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Husk også god belufting av vørter og stabil gjæringstemperatur.

ABC.Sjekk John Palmers bok "How to brew" http://www.howtobrew.com/intro.html eller den norske boka "Moderne hjemmebrygging".

Jeg bruker å koke sukkerlake å ha det i kokekjelen som jeg har desinfisert ved å koke opp 2-3 liter vann med lokket på å deretter sprayet overflatene med Star San. Jeg vil nok foretrekke å blande sukkerlaken i et sekundært fat/beholder for å være sikker på at du får sukkeret jevnt fordelt i flaskene.
Jeg begynner med å ha sukkerlaken i kjelen å bruker hevert fra gjærings dunken, lar det renne slik at det blandes godt med sukkeret å at enden på hevertslangen raskt kommer under væske flaten ( for å unngå å blande inn for mye luft). Med gjevne mellomrom rører jeg forsiktig slik at luft ikke blandes inn, men nok til at sukker å eventuelt ny gjær for blandet seg godt med ølet.

Lykke til!!

Kittelsen skrev:
Jeg bruker å koke sukkerlake å ha det i kokekjelen som jeg har desinfisert ved å koke opp 2-3 liter vann med lokket på å deretter sprayet overflatene med Star San. Jeg vil nok foretrekke å blande sukkerlaken i et sekundært fat/beholder for å være sikker på at du får sukkeret jevnt fordelt i flaskene.
Jeg begynner med å ha sukkerlaken i kjelen å bruker hevert fra gjærings dunken, lar det renne slik at det blandes godt med sukkeret å at enden på hevertslangen raskt kommer under væske flaten ( for å unngå å blande inn for mye luft). Med gjevne mellomrom rører jeg forsiktig slik at luft ikke blandes inn, men nok til at sukker å eventuelt ny gjær for blandet seg godt med ølet.

Lykke til!!

Kan man flaske med en gang etter man har flyttet det over i nytt kar, eller bør det stå en stund?
Ved røring går jeg ut fra en bruker en øse og rører forsiktig rundt, bare for å få bevegelse i karet?
Hvor stor er faren for infeksjon/at noe skjer med å røre kontra å bare tappe det over ved hjelp av hevert?

Glem det - hadde fått svar fra før ser jeg!

Tilbake
Topp