Sukkerlake i gjærdunken

Uten å svare på spørsmålet ditt så hvis du vil kompensere for lav OG ved å tilsette sukker så bør du tenke deg om hvis du ikke allerede har gjort det :)

Alt sukkeret du tilsetter vil bli omdannet til alkohol, i motsetning til hvis det hadde vært vørter. Alkohol har lavere tetthet enn vann. Siden alt sukkeret vil bli spist opp så vil du ende opp med en tynnere øl enn det den er nå, samt mer alkohol. I verste fall kan du ende opp med en tynn øl som smaker av alkohol, uten nevneverdig maltsmak til å backe opp alkoholsmaken.

Jeg vet ikke hvor mye sukker det er snakk om, har ikke den i hodet.

Hvis du tilsetter så mye sukker vil du få et tørt og tynt øl.

6g\l vil gi sg en økning med 1002

Dvs at du må tilsette ca 700 g sukker på 24 liter.
Ville heller gått for 900g LME eller 750 DME.

Alt sukkeret du tilsetter vil bli omdannet til alkohol, i motsetning til hvis det hadde vært vørter. Alkohol har lavere tetthet enn vann. Siden alt sukkeret vil bli spist opp så vil du ende opp med en tynnere øl enn det den er nå, samt mer alkohol. I verste fall kan du ende opp med en tynn øl som smaker av alkohol, uten nevneverdig maltsmak til å backe opp alkoholsmaken.

Jeg vet ikke hvor mye sukker det er snakk om, har ikke den i hodet.
Takk for svaret

Bruk maltekstrakt i stedet, se @kjetilG's utregning, da får du det fremdeles fyldig og godt :)

bruker du spraymalt er det lurt å koke opp vannet først, så ta kjelen av plata, og ha oppi spraymalten mens kjelen er av plata, så rører du ut så godt du kan, før du setter kjelen på plata igjen.

Pass på å røre hele tida mens det koker (10 min holder fint), ellers har det veldig lett for å koke over mår man har så mye mx i forhold til vannet. Det siste der med å røre hele tiden gjelder også for flytende ekstrakt, ikke bare spraymalt.

Hilsen "lært det på den kjipe måten..." ;)

Tilbake
Topp