sukkersøtt øl!

Nå tror jeg julebrygget røk :(
I går kveld tappet jeg et brygg til flasker. Målte FG(litt høy), smakte på(nydelig). Problemet er at jeg mistenker sukkerlaken for ikke å ha blandet seg skikkelig med vørteren. Da jeg smakte litt fra de siste restene av vørteren smakte det veldig søtt, rett og slett sukkersøtt! Dette er mitt tiende brygg og jeg har benyttet samme metode(koke sukker og vann og tilsette til omstikkingskar før omstikking) som alle de forrige bryggene, men der har karboneringen gått knirkefritt. Har noen opplevd tilsvarende? hva kan jeg ha gjort galt? Bør jeg forvente at 2/3 av flaskene blir helt flate, mens resten eksploderer?

Jeg vil tippe på at resten som er flasket smakte like sukersøtt etter at sukerlaken var utblandet. Vanlig sukker gjør ølet overraskende søtt i forhold til mengden før det gjærer vekk.  Så lenge jeg har tømt sukkerlaken i omstikkingskaret før jeg tapper øl i det har jeg aldri opplevd problem.

Hvilken FG og OG hadde dette ølet da? Det har jo også en del å si om forgjæringen og sødmen i ølet. Har du forresten tatt noen flere stikkprøver av ølet?

Marker hvilke flasker som ble tappet først og sist.
Prøv en av hver etter ett par dager å se om det er noen forskjell.
Hvist det er tydelig mye mer kullsyre i den som er tappet sist har det nokk blitt dårlig blandet.

Har selv erfart dette, å misstenker att sukkerlaket jeg kokte opp var alt for tykt.
Jo mer konsentrert det er jo vanskeligere er det å blande det ut.

Kan nok være at blandingen var litt tykkere enn vanlig ja. OG 57 FG 22. Tre uker på gjæringskaret så  jeg antar at FG ble så lav som den kunne bli med dette ølet. Det smakte ikke så søtt av vørteren før tilsetting av sukker (6g pr liter). Åpnet en liten flaske søndag og den var temmelig flat, men det var kanskje ikke så unaturlig etter bare 4 dager ved ca 18 grader. Dessverre gikk flaskingen litt rotete for seg så jeg har ingen anelse om hvilke flasker som ble tappet først og hvilke som ble tappet sist :roedme:

Steinarja skrev:
Har selv erfart dette, å misstenker att sukkerlaket jeg kokte opp var alt for tykt.
Jo mer konsentrert det er jo vanskeligere er det å blande det ut.

Hvor tykt er alt for tykt, jeg tror jeg har vært ned i ca 2 desiliter på 150 g sukker uten problem. Så hvor lite vann brukte du når du fikk problem?

Husker ikke, er ett par år siden jeg gjorde det.
Har egentlig sjeldent benyttet meg av denne formen for karbonering.
Startet i hovedsak med sukkerbiter men etter noen infeksjoner prøvde jeg lake, men gik tilslutt over til fat og tvang.

Bare en teori jeg har, ser jo att hvist man brygger ekstraktbrygg å bare får kokt opp halve volumet for så å tynne ut med vann, er det vanskelig å måle en nøyak siden det ikke er så lett og blande.
Man kan jo også se på f.eks ett glass med sukkersøt saft, det blander seg ikke altids like lett hvist du ikke heller litt agresivt eller rører litt.

Tilbake
Topp