'Sur' gjær

JonP

Norbrygg-medlem
Fant noe gammel gjær i kjøleskapet her om dagen.

Nåja, fant og fant, gammel og gammel. Har vært litt syk i det siste halve året, så viljen til å brygge øl har ikke vært på på topp. Følgelig er det noe gjær som da har blitt liggende (WLP051 - best before 28-dec 09) som jeg her for noen dager siden plukket ut å laget en starter på. Var ikke alverdens optimist, men joda, den kom i gang og jeg laget en starter til, bare litt større. Den skummet godt over vha. akvariepumpe og siden jeg egentlig ikke har vokst skikkelig opp, så måtte man jo smake på skummet.

Det var surt... Det smakte gjær også, jovisst. Fikk dekantert gjæren over på en flaske for mulig bryggin i dag eller i morgen, men tenkte jeg skulle forhørte meg litt her før jeg kaster bort malt på noe kanskje ikke blir bra.

Etter dekanteringen smakte jeg på gjæren og det smaker vel som gjær gjør skulle jeg tro (må mimre litt tilbake til moderen bakte brød og jeg knabbet gjær for å 'smake') Det smaker litt surt i utgangspunktet såvidt jeg husker. Har også smakt på fosforsyre og og det er noe skarpt der sammen med gjæren som kan minne om det.

Høres det ut som forurenset starter?

EDIT:
Jeg kan ikke si at det lukter noe spesielt ut over det jeg er vant med fra gjæring av både startere og brygg.

JonP
 
Egil B. skrev:
Gjær produserer CO2.
CO2 og vann blir kullsyre.
Egil B.
Ja, det var det jeg lurte på jeg også (som jeg ikke kom på å nevne) - hvor surt blir det?
 
Startervørteren blir både sur og besk. Oksydasjon og Co2 er nok synderne, så dette alene indikerer ikke hvorvidt starteren er infisert. Dersom du er trygg på at du har fulgte normale, ekstreme prosedyrer med tanke på renslighet ser jeg ingen grunn til at starteren skal være infisert.

MVH
Børge
 
Det er dette som er så morsomt med slike forum - mangelfulle forklaringer fra meg gir sprikende forslag fra alle dere - spennende.

Det var planlagt å brygge noe mildt noe, så eventuell usmak kommer sikkert til å stikke seg godt frem, tap av malt vil ikke bli for stort og muligheten for læring er absolutt til stede :)

Her skrides til bryggerverket...

Takk for kjappe svar...

JonP
 
Jeg vil nu tru at starteren er godt oksidert, spesielt hvis du har brukt akvariepumpe for å tilføre oksygen jevnt utover starterperioden. Starteren vil smake surt pga dette. Jeg vil tru at gjæren du har vil funke helt greit til en mild øl, og hvis du dekanterer som du sier du har gjort, så vil det ikke sett noe smak i ølet.
 
Fysjogføy!

Da har jeg lært (tror jeg) sånn ca hvor ille en starter kan smake for at brygget garantert blir udrikkelig... :)

Den som hadde noe tørrgjær i reserve...
 
Hvis du med sur mener ikke søt, er alt i orden.
En godt oksygenert starter vil gjære helt ut, og uten restsødme kan startervørteren lett oppfattes som sur.
At det i tillegg smaker gjær av starteren, og ikke noe annet, er jo betryggende  ;)
Du sier også at det ikke lukter noe spesielt ut over det du er vant med fra gjæring av både startere og brygg... Så bra!
Så lenge du har vært nøye med desinfisering av beholder og alt annet som kommer i kontakt med gjæren... da er alt som det skal!

Nyt påsken og la gjæren gjøre jobben sin, dette blir helt sikkert et drikkanes øl!  :yes:
 
Kanskje, men etter følgende observasjoner fra brygget ga jeg litt blaffen:

  • Smaken på brygget var til å begynne med omtrent som man kan vente av et brygg bare laget på Pale malt. Men etterhvert tok den til seg en distinkt sur smak.
  • Brukte et litermål med en slums vann i som gjærlås - slange fra hullet på gjæringsbøtten. Opp i dette litermålet lot det seg ikke gjøre å stikke ned nesen. Jeg har ikke prøvd luktesalt, men dette ville ha nok gjort samme nytten.
  • I rommet som brukes til gjæring ble det etterhvert en heller guffen lukt - ikke i nærheten av hva det har luktet før.

Brukte en gjær som jeg ikke har brukt før, men ser ikke at den skulle klare å fremkalle noe slikt.

Ok, da har jeg for første gang fått prøvd hvor lite som skal til for at det skal gå riktig galt. Må gå litt gjennom rutinene da jeg ikke helt kan se hvor det det har skjedd. Antar at at forurensningen skjedde mellom 1. og andre steg i starteren. Tenkte at gjæren var såpass 'dau' at jeg hadde behov for å gjøre dette i to steg. I den klokeste klokheten (etterpåklokheten...) så var det antakeligvis nok aktivitet i starteren etter første gjæring til å pitche med den.

Ikke noen i Bergen som skulle ha noe tørr/våt gjær til overs som jeg kunne betale i dyre dommer for, slik at jeg får min 'Lätt o Lagom' i dunken før påsken er over ... ?
 
JonP skrev:
Ikke noen i Bergen som skulle ha noe tørr/våt gjær til overs som jeg kunne betale i dyre dommer for, slik at jeg får min 'Lätt o Lagom' i dunken før påsken er over ... ?

Anbefaler å starte en tråd i Kjøp og Salg, som det oftere gjøres i slike sammenheng :)
 
Avgassene fra gjæringa kan lukte riktig vondt. råtne egg er den nærmeste beskrivelsen på noen av gjærene. Husker jeg laget en starter med Kølch-gjær og da luktet det råtne egg allerede da jeg åpnet wyeast-pakkene. Vi gjærer lager i en konvertert fryser. Denne er ganske så tett når det hele står på. Vi måtte foreta oss noe nede i fryseren under gjæringa og stakk hodet ned i fryseren. Dette var noe av det værste jeg har luktet på. Fikk ikke til å dra pusten, det stoppet liksom opp.

Uansett kan det være greit å begynne på nytt når du har mange indikasjoner på at noe er galt, men jeg er ikke så sikker på at brygget er ødelagt ut fra det du skriver. Ville ikke matet do-draugen før det er ferdiggjæret og lagret (i alle fall tatt vare på noe og testet over tid).

Lykke til i jakten på ny gjær  :ilike:
 
Det med råtne egg skal jeg legge meg på minnet - noe av den guffne lukten minnet om det...

Men den lukten som var i gjæringsbøtten og gjærlåsen gjorde at jeg (om mulig prematurt) brukte brygget som plumbo. Å stikke nesen i det var 'instant pain' i stedet for noe lukt av noen spesiell karakter.

Gjort er gjort - med litt flaks så sitter jeg igjen med et litt bredere spekter lukt/smaks-inntrykk av hva man kan forvente når man holder på med slikt.
 
Litt sent men...
Til opplysning produserer WLP051 (ganske ofte) en del svovel lukt! men denne avtar ved slutten av gjæringsforløpet.. Og denne lukta har ingenting å si for sluttresultatet :)
 
Jeg ønsker å påpeke at øl kan både lukte og smake ufyslig ved flasking forså etter modning og smake fortreffelig. startere kan avogtil smake surt forde de er laget uten humle, det behøver ikke bety at brygget blir surt.

så ikke kast øl før du har prøvd å modne det, smaker det fremdeles grusomt helles det ut. da du har bare sløst bort noen få timer under flasiknga og potensielt sitter du med et godt øl alikevel.
 
Tilbake
Topp