Sur smak på brygget

Har brygget BIAB, litt forskjellige typer: Amber, IPA og Black IPA et par ganger, og de har i det siste alle litt sur smak. Nå har det seg sånn at jeg har prøvd ut noen metoder.

- leste et sted at man burde få inn så mye oksygen i øllet ved overføring fra gjærkar til sukker-ølkar (nytt kar med sukkerblanding) før flasking. Lurer på om det var for å få mest mulig aktivitet i flaskene og blandet sukkeret godt inn i øllet. Så jeg tok hevertslangen og viftet øllet rundt ned i sukker-ølkaret. Prøvd dette 2-3 ganger i det siste.

- skylle med opp til 78g varmt vann ved meskeslutt. Kanskje det ble litt varmere?

- har gjenbrukt gjær ved hjelp av gjærvasking. Burton Ale. Kan ha blitt utsatt for bakterier?

Tidligere har jeg ikke hatt øl med så syrlig smak, den er litt dominerende. Er på mitt 11. brygg, og hadde ikke dette problemet tidligere.

Kan disse metodene har forårsaket sur smak? Jeg har lest litt i ØL brygging - fra hånd til munn, og de sier at man ikke skal ha oksygen i øllet etter gjæring er startet.
Men om sur smak står det også: "Du har fått melkesyrebakterier i øllet", men dette kan jeg ikke tenke meg har skjedd.

Noen teorier eller tanker om dette?
 
Du har blandet tidspunktet for når det er ønskelig med oksygen i vørteren. Etter gjæring vil man unngå oksygen så langt som mulig. Før gjæring vil du ha mest mulig oksygen inn i vørteren for å lage forholdene gode for gjærcellene.

Så du har nok laget kraftig oksidert øl. Om dette gir sur smak vet jeg dog ikke sikkert.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Du skal få inn så LITE oksygen som mulig ved overføring til flaskekar. Ellers blir ølet oksidert.

Pass også på at skyllevannet ikke kryper over 80.

Ang. gjenbruk av gjær - det kan ha skjedd noe, men det kan være flere plasser i prosessen det har vært småfeil.

Vær nøye med vaskingen og desinfiseringen av alt utstyr samt vær påpasselig med gjæringstemperaturen.

En liste over usmaker, og hva de skyldes finner du her:

http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
 
Hva har FG vært på bryggene dine som smaker litt surt? Om de har vært veldig tørre, altså FG på rundt 1,006 eller lavere, kan ølet oppleves som syrlig på et vis (det er ihvertfall min erfaring).
 
- leste et sted at man burde få inn så mye oksygen i øllet ved overføring fra gjærkar til sukker-ølkar (nytt kar med sukkerblanding) før flasking. Lurer på om det var for å få mest mulig aktivitet i flaskene og blandet sukkeret godt inn i øllet. Så jeg tok hevertslangen og viftet øllet rundt ned i sukker-ølkaret. Prøvd dette 2-3 ganger i det siste.


:eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:

Her vil man minimere oksygen så mye som mulig for å unngå oksidert øl.
 
Tilbake
Topp