Surøl og kirsebær

Finn Berger

Moderator
Har vært hos en venn og høsta en del kirsebær. Det er mer enn vi trenger til likør, og så slår det meg at det kunne være en ide å lage en gose med kirsebær. Gose er enkle greier: vørter med salt og koriander, og en pose Philly Sour.

Men bær i øl er nytt for meg, så jeg trenger råd. Hvor mye kirsebær trenger jeg, og hvordan gjør jeg det? Hvordan går kirsebær og koriander sammen, forresten?

Jeg har Palmers How to Brew, som har ei oppskrift på en Dubbel med kirsebær. Der er det beregna 2,7 kg moste bær. Er det rimelig? Det jeg egentlig lurer mest på, er hva jeg gjør for å unngå villgjær/bakterier.

Palmer anbefaler forøvrig pektinase. Det virker fornuftig. Eikechips, også?
 
Sist redigert:
Kjør enda enklere, brygge en kjappis-kriek, (dropp salt og koriander). Kriek er kjempedigg. Ev kan du tilsette litt mandelessens, for «blåsyre»-spissen på ølen.

En enkel surøl, bruk gjerne Philly, anbefaler å tilsette 3-4kg bær pr. 10l. Tilsette på samme vis som tørrhumle, (på slutten av gjæringa). Base kan gjærne være kun pilsmalt, (pale ale funker óg). Max 10 IBU, (du skal jo ikke syrne over tid, så litt alpha er ok). Hvis du ikke vil ha med villgjær med bærene: skyll dem i starsan eller helst fosforsyre/melkesyreløsning, (litt sterkere konsentrasjon enn starstan standard), eller hell kokende vann over til det dekker bærene. Knus bærene, (ikke mos), så de sprekker godt opp. En potetmoser er bra verktøy. Eller rene hender, (ev m late hansker).

Hva med å lage 20l (+6kg bær), tappe av 10l, og tilsette en brett, la det stå på en bøtte ett år (eller 2)?
IMG_2634.jpeg
 
Kjør enda enklere, brygge en kjappis-kriek, (dropp salt og koriander). Kriek er kjempedigg. Ev kan du tilsette litt mandelessens, for «blåsyre»-spissen på ølen.

En enkel surøl, bruk gjerne Philly, anbefaler å tilsette 3-4kg bær pr. 10l. Tilsette på samme vis som tørrhumle, (på slutten av gjæringa). Base kan gjærne være kun pilsmalt, (pale ale funker óg). Max 10 IBU, (du skal jo ikke syrne over tid, så litt alpha er ok). Hvis du ikke vil ha med villgjær med bærene: skyll dem i starsan eller helst fosforsyre/melkesyreløsning, (litt sterkere konsentrasjon enn starstan standard), eller hell kokende vann over til det dekker bærene. Knus bærene, (ikke mos), så de sprekker godt opp. En potetmoser er bra verktøy. Eller rene hender, (ev m late hansker).

Hva med å lage 20l (+6kg bær), tappe av 10l, og tilsette en brett, la det stå på en bøtte ett år (eller 2)?
Vis vedlegget 68969
Har 3 kg bær etter at Marit har laga likør:). Får tilpasse mengden øl etter det. Tanken var i første omgang å lage noe superenkelt: En phillysourgose med kirsebær. Men jeg ser jo at det ligger andre muligheter her.

Grunnfilosofien min er jo å brygge øl som smaker øl - men jeg er ikke helt fanatisk låst til ideologiske grunnposisjoner. (Historia er proppfull av den eldigheta det har produsert:(!)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp