Svært så vanskelig det skulle være...

... å finne ut hvor mye øl jeg skal/kan brygge av et halvt kilo malt. Jeg har en pose spraymalt (hvete fra Muntons), gjær og humle. Har funnet massevis av kalkulatorer på nettet men det hjelper ikke å fylle ut med det jeg har av ingredienser, jeg forstår ikke hva som mangler. Alt dette med OG og slikt regner jeg med å lære etter hvert, i mellomtiden vil jeg bare se om jeg får til å lage et brygg, som visst skal være så enkelt. Leter jeg på feil steder, bruker jeg feil søkeord, eller er det så stor variasjon i hvordan man skal gjøre det at den ene malten skal ha to liter vann og den andre femten?

På forhånd takk. Vennlig hilsen ølnoob.

Jeg har 11 g. Lallemand Munich wheat beer yeast og 110 g. Tettnanger Pellets.

Kan jeg bruke det som en "formel," 500 g. malt pr 4 liter øl?

Spørs hvilken styrke og restsødme du vil ha på ølet ditt. Oppskriften jeg satte opp for deg har jeg siktet på 4.5%. Dersom du hadde hatt en kilo ville alkoholprosenten kunne blitt opp mot 8.5-9.

Dersom du higer etter å få satt igang ville jeg kokt opp 5 liter vann. Tilsatt 7g tettnanger (forutsatt at alfasyren er 3,8%) og kokt i en time. Kvarter før kokeslutt ville jeg tilsatt hvetemaltekstrakten. Deretter ville jeg kjølt det ned til 18-19c og tilsatt 2g gjær. Mr Malty har en flott kalkulator for regne ut gjærmengde. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Det vanskelige her er jo at det virker som om du har humle og gjær til å brygge minst 20 liter øl, men for lite maltsukker. Jeg ville derfor kjøpt mer maltekstrakt. Dette og fordi det er ca like mye arbeid å brygge 4 liter øl som 20, bortsett fra lengre kjøletid.

Takk for hjelp! Da skal jeg kjøpe mer malt. Men i alle oppskrifter/instruksjoner jeg har sett til nå koker man malten først og har oppi humle etter en halvtime og/eller mot slutten. Betyr din versjon at ølet blir bitrere?

Humle som koker i en time gir mye bitterhet og lite aroma
Humle som koker i en halv time gir noe bitterhet og noe aroma.
Humle som koker i 1 minutt gir minimalt med bitterhet og mye aroma.

Det er helt normalt med flere tilsetninger av humle, selv om det er bare en type. f.eks 7g i en time, 7g i 10 min og 7g i 1 min.

Om du tilsetter spraymalten først eller sist har vel egentlig ikke så mye å si tror jeg, men jeg har aldri brygget med spraymalt.

Du kan også justere vannmengden på slutten av kokingen for å få rett mengde, dette hvis du har bommet litt på avdampningen.

Jeg vil også anbefale deg å riste godt på gjæringsdunkene når gjæra er tilsatt for å få oksygen inn i ølet og prøv å ha gjæringsdunken stående i rett temperatur, det er veldig viktig.

Lykke til, det meste blir godt.

Forøvrig så burde du skrive hvor du kommer fra, kanskje det er en erfaren brygger i nabolaget som du kan kommunisere med og kanskje få være med på en bryggeseanse.

Hveteøl skal ikke ha noe særlig humlearoma. Derfor en svært liten tilsetning som kokes såpass lenge at den kun tilfører litt bitterhet.

Maltekstrakten tilsettes mot slutten for å unngå at den karamelliseres av kok. Vet ikke helt hvor mye dette har for seg, men de jeg kjenner som er hengivne ekstraktbryggere gjør det slik.

Takk igjen.

Så da er min plan A:
1. Kjøpe mer malt, totalt 2 kg.
2. Kjøpe mer gjær, det står på pakken jeg har kjøpt at det skal være 1g/l.
3. Koke vann og malt (gryta tar kanskje ti liter) i en time, ha oppi 10 g Tettnanger-humle (alfasyre 4,2%, hvis det har noe å si) etter en halvtime, og 10 g etter 45 min.
4. Tømme oppi gjæringskar og tilsette vann til 20 liter.
5. Røre/piske godt og ha oppi tjue gram gjær.
6. La stå en uke eller to.
7. Tilsette et sted mellom 120 og 260 gram sukker (ser veldig varierende forslag på hvor mye man skal ha oppi).
8. Tappe på flasker og la det være igjen sånn passe mye luft
9. Vente ytterligere en uke eller to.
10. Imponere alle vennene mine.

Tenkte å bruke en saftsil fra IKEA.

Bortsett fra det dreit jeg meg ut da jeg skulle kjøpe mer gjær, og har nå to pk. Lallemand Munich og to pk. Lallemand Windsor ("British-style beer yeast," det sier meg jo mye...)
Kanskje ikke krise om jeg finner opp en ny type øl når jeg først er i gang?

Nå har det sluttet å ploppe i låsen så da er det å fylle flasker. Jeg er veldig spent, kan man se/lukte/smake om ølet er blitt infisert eller ødelagt på andre måter, før man flasker det?

Jeg forstår det slik at det bør stå omtrent to uker i flaske før det kan drikkes. Bør det stå i samme temp. som under gjæring?

Jeg ville ikke flasket det bare fordi det har sluttet å ploppe. Gjæringen kan enda pågå. Den letteste måten å sjekke at det er utgjæret på er ved å gjøre to oechslevekt-målinger med en dag eller to i mellomrom. Har gravity sluttet å synke, så er gjæringen over.

Dersom ølet er infisert, så merker du det svært lett. En gjærende øl kan lukte mye rart, og av og til ikke helt delikat, men infisert øl lukter fandens oldemor. Romtemp for flaskemodning er vanlig, husk å tilsette rett sukkermengde før flasking slik at du får utviklet kullsyre i ølet.

Takk.

Jeg fikk ikke til å bruke hygrometeret, selv om jeg fylte røret helt opp sank det til bunns. Så jeg klemte masse luft ut av karet i stedet og ser om det buler igjen om en dag eller to. Forøvrig luktet det helt fantastisk godt av brygget ;D

Ølet sluttet ikke å gjære før etter atten dager. Hadde ikke kar til å stikke om før flasking og det var vanskelig å ikke få med masse grums. Har det noe å si utover at det ser uappetittelig ut? Nå står flaskene til ettergjæring ved omtrent samme temp. som under hovedgjæringen, med ett og et halvt karboneringsdrops pr. halvliter. Smakte på det før flasking og det minnet om Hoegaarden, men litt surere. Bør flaskene stå mørkt?

Tilbake
Topp