Svart New England IPA?

Kold Brygg

Moderator
Er det noen som har laget en Svart New England IPA?

Driver og funderer på en slik oppskrift. Har base på Hazy IPA som er jeg tålig fornøyd med. Her har jeg et noenlunde klart bilde av hva jeg kan forvente:
1643147817758.png

Teoretisk IBU 40.
Ingen ekstrem humlebombe, men frisk og fin.

Kan denne gjøres svart?
Flaket hvete har vel ingen betydning slik at jeg like greit kan bruke vanlig hvete.
Litt karamell kan være greit, men en litt mørkere variant ca 100?
Carafa S3 for å få farge, og litt røstet preg uten å ta det helt til stout. Litt sjokolade for å runde av? Eller kun Carafa
Noe sånn som dette?

1643148214339.png


IBU bør vel jekkes opp et par hakk og bikke 50, litt avhengig av OG. Jeg har 100g Pacific Gem som jeg ikke helt hva jeg skal bruke til, kan denne være et alternativ i tørrhumling? Utfra søk ser det ut som du @loebrygg har litt erfaring med denne. Skal jeg blande inn en 3. variant for å friske litt opp? Har også 100g Comet uten å ha en plan på denne.
1643147049719.png

Eller er dette en dårlig ide?
 
Hva skal du med hveten?
Brukes vel til å få den til å se tåkete ut. Svart tåkete blir vel ikke veldig lekkert... Grått? Da må det være bedre med bare pils.
Jeg ville ha kuttet ut sjokolademaltet også og heller brukt akkurat nok Carafa Special III til å få den svart nok.
Men dette vet jeg egentlig ingenting om
 
Nei, jeg synes ikke svart NEIPA er en god ide. At noe er mulig, betyr ikke at det blir bra. Svart IPA var etter min mening en sabla dårlig ide, hvilket veldig mange åpenbart også har ment, siden stilen knapt har overlevd. Og jeg synes svart NEIPA er en enda dårligere ide.

Begrunnelse? At det røsta preget som et svart øl må ha, kolliderer med humlekvalitetene i en IPA, og enda mer i en NEIPA. Jeg har brygga svart IPA, og den blei til og med ganske vellykka. Men jeg har ikke gjort det om igjen:).

Men OK, prøv det, og hvis du liker det, så var det jo en god ide - for deg. Smak er som kjent subjektivt:).
 
Begrunnelse? At det røsta preget som et svart øl må ha, kolliderer med humlekvalitetene i en IPA, og enda mer i en NEIPA. Jeg har brygga svart IPA, og den blei til og med ganske vellykka. Men jeg har ikke gjort det om igjen:).
Enig. Jeg tok et eksperiment for fruen som ville ha en black ipa. Tok av 5 liter vørter fra en havrestout som fikk kjøre løpet i bøtta med ei god klype centennial tørt. Var ikke mange slurkene av det ølet før ideen ble lagt på hylla.
 
Hva skal du med hveten?
Brukes vel til å få den til å se tåkete ut. Svart tåkete blir vel ikke veldig lekkert... Grått? Da må det være bedre med bare pils.
Jeg ville ha kuttet ut sjokolademaltet også og heller brukt akkurat nok Carafa Special III til å få den svart nok.
Men dette vet jeg egentlig ingenting om
Flaket hvete som det er i min opprinnelige grist, bidrar med mer enn å gjøre ølet tåkete. Hvete har høyere viskositet. Som er med å gi en mykere munnfølelse, jeg innbiller med at det også gjør ølet lettere og friskere. Akkurat den tåkete biten har nok lite hensikt her, derfor har jeg byttet flaket med vanlig hvete. Om andelen er riktig er jeg usikker på.

Nei, jeg synes ikke svart NEIPA er en god ide. At noe er mulig, betyr ikke at det blir bra. Svart IPA var etter min mening en sabla dårlig ide, hvilket veldig mange åpenbart også har ment, siden stilen knapt har overlevd. Og jeg synes svart NEIPA er en enda dårligere ide.

Begrunnelse? At det røsta preget som et svart øl må ha, kolliderer med humlekvalitetene i en IPA, og enda mer i en NEIPA. Jeg har brygga svart IPA, og den blei til og med ganske vellykka. Men jeg har ikke gjort det om igjen:).

Men OK, prøv det, og hvis du liker det, så var det jo en god ide - for deg. Smak er som kjent subjektivt:).
Dersom man synes Black IPA er en dårlig ide gir svaret ditt mening og du svarer som vanlig godt og velbegrunnet. Det virker som Svart IPA er i ferd med å få et slags comeback. Jikiun og 7 fjell slapp i fjor. Stone har plukket fram igjen Sublimely Self-Righteous Black IPA. Antakelig er det midlertidig, men og om du skulle brygget en Svart NEIPA hvordan ville du laget oppskriften?

Klassisk, om jeg skal våge å bruke det ordet om Svart IPA, er på mange måter WC IPA sin tvilsomme bror. En Svart IPA basert på en NEIPA vil i mitt hode ha litt andre kvaliteter.

Jeg tenker mykere munnfølelse, kanskje mindre røstet preg, men det skal fortsatt være noe. Friskere og mindre bitterhet. Å ha ølet tåkete har nok mindre hensikt grunnet fargen.
 
Man lager det ølet man har lyst å smake, så jeg sier - Gi gass! :)

Lervig lagde Black Edition av Lucky Jack med å legge til Carafa Special III, 5% av maltbasen. That's it! (sett bort i fra litt annet humleskjema).

Jeg hadde ikke brukt choco malt.

Columbus hadde jeg styrt langt unna i en NEIPA/BNEIPA, jeg har prøvd det tidligere... Spar den til en god imp stout ;)
 
Man lager det ølet man har lyst å smake, så jeg sier - Gi gass! :)

Lervig lagde Black Edition av Lucky Jack med å legge til Carafa Special III, 5% av maltbasen. That's it! (sett bort i fra litt annet humleskjema).

Jeg hadde ikke brukt choco malt.

Columbus hadde jeg styrt langt unna i en NEIPA/BNEIPA, jeg har prøvd det tidligere... Spar den til en god imp stout ;)

Enig! Jeg hadde nok også gått for kun carafa for fargen. 7 Fjell brygget en svart IPA, som smakte som en NEIPA, som en engangsbatch for noen år siden. Lite røstet preg på den, så mistenker at de hadde gjort noe i den gaten der maltmessig.

Columbus er knall i IPA/NEIPA spør du meg.

(Jepp, klar over at den har et høyt innhold av mangan).
 
Enig! Jeg hadde nok også gått for kun carafa for fargen. 7 Fjell brygget en svart IPA, som smakte som en NEIPA, som en engangsbatch for noen år siden. Lite røstet preg på den, så mistenker at de hadde gjort noe i den gaten der maltmessig.

Columbus er knall i IPA/NEIPA spør du meg.

(Jepp, klar over at den har et høyt innhold av mangan).
Fornøyd med Columbus i NEIPA jeg også :)

Denne? Der har de jukset :(
 
Fornøyd med Columbus i NEIPA jeg også :)

Denne? Der har de jukset :(

Ja, stemmer! Haha, der har de jukset, ja! Skulle jeg brygget svart NEIPA ville i hvert fall jeg valgt noe som gav maks farge, og minimum smak. Men går sikkert an å være litt mer "vågal" enn 7 Fjell har vært her, men den var veldig god da ;)
 
Ja, stemmer! Haha, der har de jukset, ja! Skulle jeg brygget svart NEIPA ville i hvert fall jeg valgt noe som gav maks farge, og minimum smak. Men går sikkert an å være litt mer "vågal" enn 7 Fjell har vært her, men den var veldig god da ;)
Det går visst å bruke sukkerkulør :p
Gidder ikke å brygge svart IPA kun for å få farge, litt røstet preg skal det være. Så får jeg på på graden.

Skal se om jeg får justert litt på oppskriften utfra innspillingene i tråden.
 
Gidder ikke å brygge svart IPA kun for å få farge, litt røstet preg skal det være. Så får jeg på på graden.

Skal se om jeg får justert litt på oppskriften utfra innspillingene i tråden.

Nei, man kan ikke jukse ;) Men hadde nok forsøkt å ikke få en for røstet karakter på ølet. Er enig med @Finn Berger at det kanskje vil "klæsje" litt med humlene i en NEIPA. Men, som også nevnt, så er jo smaken subjektiv. Hold oss oppdatert på ølet da :)
 
Skal du først brygge en Black IPA tror jeg en Pacific er en fin humle ja. Har brukt den en del i litt mørkere IPA'er som Imperial Amber ale og der har den fungert bra.
men jeg ville ikke gått overbord med tørrhumle. Black NEIPA tror jeg er en dårlig idé. Brygge heller en "klassisk Cascadian black ale" ;)
 
Nei, man kan ikke jukse ;) Men hadde nok forsøkt å ikke få en for røstet karakter på ølet. Er enig med @Finn Berger at det kanskje vil "klæsje" litt med humlene i en NEIPA. Men, som også nevnt, så er jo smaken subjektiv. Hold oss oppdatert på ølet da :)
Har aldri steepet mørk malt, men tenker å tilsette Carafa 10-15 min siste del av meskingen. Om det har noen effekt aner jeg ikke.

Skal du først brygge en Black IPA tror jeg en Pacific er en fin humle ja. Har brukt den en del i litt mørkere IPA'er som Imperial Amber ale og der har den fungert bra.
men jeg ville ikke gått overbord med tørrhumle. Black NEIPA tror jeg er en dårlig idé. Brygge heller en "klassisk Cascadian black ale" ;)

Det er ikke så viktig hva jeg kaller det. Tenker å øke IBU noe, har satt et par forslag til en splitt batch. Den ene har jeg gått overbord med tørrhumling av Pacific Gem, men tenker det kan være et interessant eksperiment. Blir ikke mer enn 10-12 liter. Om jeg synes resultatet blir bra, kan vi vurdere ett bytte.

Jeg ser at gristen på Jul i Bjørgvin er veldig lik mitt utkast i første post. Har ikke du prøvd denne @PetterL?

Jeg har nå justert min maltbase ved å droppe sjokolade og øke carafa, og som sagt satt opp 2 humleblandinger. Den ene med mye Pacific Gem og en med Comet som har en mer klassisk C humle profil med sitrus og tropisk smak. Det blir 10-12 liter av hver.

1643212268983.png
1643212365580.png

Gjær? Aner ikke. Splitt der også? Verdant vs US-05/ Nottingham
 
Jeg synes du skal kjøre på, og ikke bry deg om de mest negative tilbakemeldingene her.

Men forsiktig med den mørke malten. Carafa III er nok lurt.
 
Ikke så mye å bidra med, men vil bare si at oppskriftene ser spennende ut.
Gleder meg til å høre og se hvordan de blir :beercheers:
 
Kan hende det har blitt nevnt i en form, men kan også prøve å legge et lag med en form for (ikke alt for) røstet malt over maltsenga før du skyller (hvis du gjør det). Må bare passe på at du bruker nok, så det ikke får sølevann-farge ;)
 
Jeg synes du skal kjøre på, og ikke bry deg om de mest negative tilbakemeldingene her.

Men forsiktig med den mørke malten. Carafa III er nok lurt.
Smaken er jo forskjellig fra folk til folk. Det var ikke vondt, det jeg forsøkte og fikk i glasset til slutt, men smakene krasjet heller enn å komplementere hverandre. Logisk for meg blir det også en brist, da rent psykisk skal mørkere øl ha maltdominans, lysere kan la humla skinne, om nødvendig. En mørk øl med smak av sitrus eller grapefrukt blir som å spise ei banan men smake bringebær. Så det er jo bare meg da.. Uansett, så vil jeg nok anbefale å vise forsiktighet før man ser om det er noe man liker, og vil komme til å ha glede og nytte av å ha på flasker og fat. Den lille testbatchen vi lagde viste at typen kanskje ikke er noe for vår gane, men om man får fram fargen fra andre kilder enn roasted barley og chocolate malt som var de mørkeste i havrestouten så er det jo mulig at det gir et bedre smaksinntrykk.
 
Tilbake
Topp