Jeg har desvære endnu ikke fået fingre i Svartediket Black IPA fra 7fjell.
Hvilken øl type (beer style) kommer den fra?
Hvilken øl type (beer style) kommer den fra?
Håkon skrev:Hvorfor benyttes det like deler pale ale og pilsmalt? Er det av fordi du ønsker å tone ned kjekspreget fra pale ale malten?
Anders V. skrev:Jeg smakte Svartediket på Håndverkerstuene i Oslo forrige helg. Det var en utmerket svart-IPA.
Men uvitende som jeg var om Bergens vannforsyning, ble jeg litt paff da fruen påpekte at jeg drakk giardia.
Hennes kontorvenninne på Folkehelseinstituttet skrev nemlig dr-graden sin på Svartediket og giardia.
Men siden giardi dør på allerede på vanlig mesketemperatur, så kan vi uansettt føle oss trygge når vi drikker denne deilige ølen.![]()
Bernts skrev:Anders V. skrev:Jeg smakte Svartediket på Håndverkerstuene i Oslo forrige helg. Det var en utmerket svart-IPA.
Men uvitende som jeg var om Bergens vannforsyning, ble jeg litt paff da fruen påpekte at jeg drakk giardia.
Hennes kontorvenninne på Folkehelseinstituttet skrev nemlig dr-graden sin på Svartediket og giardia.
Men siden giardi dør på allerede på vanlig mesketemperatur, så kan vi uansettt føle oss trygge når vi drikker denne deilige ølen.![]()
Den er brygget hos Lervig.
Gahr skrev:Her er oppskriften beregnet til 22,5 liter og med et utbytte på ca. 85 %. Kanskje den kan være til hjelp?