Svartediket Black IPA

Black IPA er relativt ny. BJCP har ingen stilbetegnelse for den. Brewers Association har kalt stilen American-Style Black Ale. Ellers går den også under navnet Cascadian Dark Ale.
 
Tak. Så skjønner jeg hvorfor jeg ikke finder den type i Beertools. Havde lyst på at brygge en Svartediket Black IPA selv. Men da typen ikke forudbestemt kan jeg ikke treffe de korrekte tal.

Jeg fandt opskriften på Svartediket Black IPA men den står angivet med % ikke med kilogram.
 
Går det ikke an å legge inn malt i % i beertools? Last gjerne ned en gratisprøve av Beersmith 2. Der kan man legge inn malt i %.
 
Her er oppskriften beregnet til 22,5 liter og med et utbytte på ca. 85 %. Kanskje den kan være til hjelp?

7 Fjell Svartediket Black IPA

22,5 liter
OG: 1068
FG: 1014
IBU: 75 (Noonan)

2,65 kg pilsnermalt, 5 EBC
2,65 kg pale malt, 3 EBC
200 g Thomas Fawcett pale crystal malt, 75 EBC
100 g crystal malt, 120 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 1, 1175 EBC
100 g Weyermann Carafa Special 3, 1400 EBC
500 g hvetemalt, 4 EBC
25 g Warrior, pellets, 15 % aa, 60 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 15 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 15 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 15 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, 2 min.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, 2 min.
15 g Centennial, pellets, 10 % aa, 2 min.
15 g Mosaic, pellets, 11 % aa, tørrhumle.
40 g Ahtanum, pellets, 4,6 %, tørrhumle.
40 g Centennial, pellets, 10 % aa, tørrhumle.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
1 tab. Servomyces, 15 min.
White Labs WLP001, gjærstarter per Jamil Zainasheffs kalkulator

Mesk:
64 ̊C i 20 min.
71 ̊C i 20 min.
77 ̊C i 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring.
18-20 ̊C i 10-14 dager.

Edit: Mesketemperatur satt ned fra 68 °C til 64 °C i første steg.
 
Sist redigert:
Hvorfor benyttes det like deler pale ale og pilsmalt? Er det av fordi du ønsker å tone ned kjekspreget fra pale ale malten?
 
Håkon skrev:
Hvorfor benyttes det like deler pale ale og pilsmalt? Er det av fordi du ønsker å tone ned kjekspreget fra pale ale malten?

Ja, for å gi et renere og lettere maltpreg.
 
Spørs nok om det kommer til Askøy med det første, men Valkendorfsgaten får det i alle fall straks inn.
 
Jeg smakte Svartediket på Håndverkerstuene i Oslo forrige helg. Det var en utmerket svart-IPA.
Men uvitende som jeg var om Bergens vannforsyning, ble jeg litt paff da fruen påpekte at jeg drakk giardia.
Hennes kontorvenninne på Folkehelseinstituttet skrev nemlig dr-graden sin på Svartediket og giardia. :)

Men siden giardi dør på allerede på vanlig mesketemperatur, så kan vi uansettt føle oss trygge når vi drikker denne deilige ølen. :)
 
Anders V. skrev:
Jeg smakte Svartediket på Håndverkerstuene i Oslo forrige helg. Det var en utmerket svart-IPA.
Men uvitende som jeg var om Bergens vannforsyning, ble jeg litt paff da fruen påpekte at jeg drakk giardia.
Hennes kontorvenninne på Folkehelseinstituttet skrev nemlig dr-graden sin på Svartediket og giardia. :)

Men siden giardi dør på allerede på vanlig mesketemperatur, så kan vi uansettt føle oss trygge når vi drikker denne deilige ølen. :)

Den er brygget hos Lervig.
 
Bernts skrev:
Anders V. skrev:
Jeg smakte Svartediket på Håndverkerstuene i Oslo forrige helg. Det var en utmerket svart-IPA.
Men uvitende som jeg var om Bergens vannforsyning, ble jeg litt paff da fruen påpekte at jeg drakk giardia.
Hennes kontorvenninne på Folkehelseinstituttet skrev nemlig dr-graden sin på Svartediket og giardia. :)

Men siden giardi dør på allerede på vanlig mesketemperatur, så kan vi uansettt føle oss trygge når vi drikker denne deilige ølen. :)

Den er brygget hos Lervig.

Og uansett er det årevis siden de løste giardia-problemet i Bergen. :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fremdeles noen igjen på Valkendorfsgt.  :)
Helgen er sikret, jeg har posen full  !

ps. hvor lenge kan jeg "lagre" den ? IPA er best "dagen etter tapping"...
 
Du kan selvsagt lagre den så lenge du vil, men la den i så fall stå kaldt. Som all IPA er den best fersk, ja.
 
Gahr skrev:
Her er oppskriften beregnet til 22,5 liter og med et utbytte på ca. 85 %. Kanskje den kan være til hjelp?

Når du sier utbytte, hvordan blir dette i BS? Der kan man jo stille inn brewhouse efficiency, men du snakker her kanskje om utbytte i konverteringen?
 
Tilbake
Topp