Svartediket når ikke estimert FG

Har brygget en batch med Svartediket. Den vil ikke gjære helt ut til estimert FG på 1,013. Etter endt tørrhumling i dag, har den bare kommet ned på 1,020. Den har da stått på 20 grader i 14 dager. Meskeskjemaet ble fulgt til punkt og prikke, så det skal ikke skyldes noe der heller. Brukte dog ikke US-05 men S-33. Har denne dårligere utgjæring, sånn at dette kan være grunnen? Spørsmålet er da; skal jeg bare fate denne, og ta til takke med et litt søtere øl enn planlagt. Eller justere opp tempen i rommet litt og vente noen dager extra? Eller vil det bli for mye gress-smak av dette pga tørrhumlingen? Jeg tørrhumler jo selvsagt med pellets rett i gjæringskaret, så jeg har ingen mulighet til å fjerne humla.

Sist redigert:
Dette er to ganske forskjellige gjærstammer, så vidt jeg kan se utfra dataarkene (S-33, US-05). Jeg har ikke brukt S-33 selv, men det ser ut som om den har lavere utgjæring enn US-05, så en mulighet er jo å tilsette en pakke rehydrert US-05, og se om det trekker FG ned noen poeng.

Tilsynelatende utgjæringsgrad ligger ca 10 prosentpoeng høyere for US-05 enn for S-33 (i Fermentis' testvørter), så det er ikke usannsynlig dette vil få deg omtrent dit du ønsker å være.

Men vil jeg ha tid til å tilsette litt US-05 før humlen setter gress-smak på brygget mitt? Er jo allerede i grenseland til det som blir anbefalt av de fleste, med 7 dagers kontakt. Noen som har erfaring med lengre kontakt-tid?

Hvorvidt meskeskjemaet vil virke etter hensikten kommer an på utstyret, og ikke minst på termometeret. For min del (med Speidel) trenger jeg noe lengre mesketid enn det Gahr oppgir i sine oppskrifter.

Du kan selvsagt tilsette US-05 og se om den gjærer ut litt mer (et par poeng vil den alltids kunne klare). Du trenger ikke bekymre deg for gressmak. Syv dager er ingenting.

Selv synes jeg 7 dager er noe... Men den smaken forsvinner ganske fort igjen. Synes det begynner å få en klorofyll-smak (eller noe) som jeg absolutt ikke liker, samme som i salat og andre buskevekster.

Vet ikke hvis det er små partikler av humla som har gått i oppløsning som gir den smaken, men iallefall så har den vært borte ganske fort i mine fat. Hvis det er små partikler så antar jeg at de synker til bunns og forsvinner ved første tapping. En rimelig løs teori.

Luftet med hjemmelaget visp og drill i 5 min. Tror jeg har fått inn ganske greitt med oksygen.
Var mer skeptisk til gjæren jeg har brukt, for når jeg tastet inn tallene i beersmith så ble OG1,068 og FG1.013 til en tillsynelatende attenuasjon på 80%. Ifølge Fermentis har S-33 bare ca 70% hvis jeg har forstått dette rett. Og 70 % fra OG blir en FG på rundt 1,020?
Det jeg har gjort nå er å rugge litt lett på dunken og økt temeraturen til ca 24. Nå plopper det bare godt i låsen, men det kan jo være CO2 som slippes ut av ølet.
I kvell blir det fatet, uansett om ølet er litt for søtt eller ikke :)
Får holde meg til US-05 i fremtiden :)

Attenuasjonen som oppgis på gjæren kan kun brukes til å sammenlikne den med andre gjærtyper. Den sier ikke noe om hva du vil få når du bruker den i et øl generelt.

Det med utgjæring er noe man egentlig må erfare i eget system. God lufting av vørteren er en forutsetning. Har man det på plass kan man begynne å justere mesketemperaturer dit man trenger for å oppnå rett utgjæring i eget system.

Er 7 dager for lenge? Har satt en dobbel-Ipa med tørrhumling på 12 dager( igjen av gjæring ( og en tilsetning ved 5)). Er jo en relativt kjent øl så klarer ikke forestille meg at de gjør det for å lage en usmak.

Da ble det tapping av Svartediket ikvell. Etter nesten 2 døgn i 24 grader hadde gjæren fått tilbake matlysten Sg ble målt til 1,010. Tar jeg høyde for tempen på 24grader, så får jeg en FG på 1,012. Det må vel være innenfor det som var planlagt
Spent på å smake på denne om 14 dager. Satt til kjøling nå på 4grader med 1,2 bars trykk.
Takker for alle gode råd underveis!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tja, tenkte nå ikke å la trykket stå på så lenge. 1 dag eller 2 bør vel holde? Har flere fat som trenger å låne den samme CO2 flaska. Har ikke forgrening på den.
Men hvilket CO2 volum er det ca. i den offisielle utgaven av dette ølet ? 2,4?

Vi sikter på 4,7 g/l CO2, hvilket vil si ca. 2,35 vol.

Et par dager er neppe nok. Jeg ville stilt inn på det trykket som trengs for å oppnå likevekt og latt den stå. Serverer du på 4 °C?

Nei serverer ikke på 4 grader, men tenkte det var best å holde det kaldt under karboneringen for å klarne ølet. Som en halvveis coldcrash. Har i ettertid justert ned til rundt 2-3 grader og justert trykk til 0,8 bar... Vil det bli for mye? Serverer i en kegarator pårundt 6-7 grader. CO2 vil da kobles fra og bare kobles til når trykket blir for lite til å kunne servere..

Nei serverer ikke på 4 grader, men tenkte det var best å holde det kaldt under karboneringen for å klarne ølet. Som en halvveis coldcrash. Har i ettertid justert ned til rundt 2-3 grader og justert trykk til 0,8 bar... Vil det bli for mye? Serverer i en kegarator pårundt 6-7 grader. CO2 vil da kobles fra og bare kobles til når trykket blir for lite til å kunne servere..

Fordelen med lav temperatur ved karbonering er at vørteren tar opp Co2 vesentlig hurtigere. Tror derimot jeg ville anbefalt cold crash før fating. I motsatt tilfelle samler du mye "grums" i bunnet av fatet som vil gi uklart øl ved servering. Har selv hatt dårlig erfaring med dette.

Har veldig lyst å brygge denne, men lurer på om jeg må stegmeske? Kan jeg få noen tips/ råd når jeg bruker BIAB. Jeg kan selvsagt stegmeske med BIAB også, men jeg fant det vanskelig å holde stabile temperaturer når jeg ikke sirkulerer.

Kan en løsning være å meske med 2,5 l pr kg malt på 64°C, for så å skylle med 77°C og meske ut?

Takknemlig for svar.

Tilbake
Topp