Svartmugg i utstyr

Ser ikke noe poeng i å desinfisere utstyr som skal lagres en stund. Rent bør det være, men det må jo desinfiseres rett før bruk uansett.
Ja, men ser at enkelte foretrekker å vrake alt av utstyr fordi en har hatt eit sopp angrep. Det blir litt overkill for meg.. Enten det er plast eller metall utstyr..
Derfor kjøre eg på med litt klor og ekstra runde med vask.. [emoji4]

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk
 
Det er vel noe med synlig smuss og vår trang til å fjerne det. Husker første vårsola, når den skinner inn på soverommet gjennom vinduet, og man ser alt støvet i sollyset. Det pleier jeg å tenke på hver gang jeg blir litt paranoid. Den luftgjennomstrømmingen som vørter og utstyr er utsatt for vil uansett bringe sporer av div ulumskheter til både flasker, vaskeutstyr, korker, kraner, kar, m.m.. Vi kan gjøre så godt vi kan, og når man klorer og starsaner utstyret vil det isolert være rent. Til det er gått noen sekunder, og luften med sine "fallschirmbakterien" lander... Som regel går jo dette bra og ølet er ofte drukket opp før de saktevirkende infeksjoner får begynt.
 
Det er vel noe med synlig smuss og vår trang til å fjerne det. Husker første vårsola, når den skinner inn på soverommet gjennom vinduet, og man ser alt støvet i sollyset. Det pleier jeg å tenke på hver gang jeg blir litt paranoid. Den luftgjennomstrømmingen som vørter og utstyr er utsatt for vil uansett bringe sporer av div ulumskheter til både flasker, vaskeutstyr, korker, kraner, kar, m.m.. Vi kan gjøre så godt vi kan, og når man klorer og starsaner utstyret vil det isolert være rent. Til det er gått noen sekunder, og luften med sine "fallschirmbakterien" lander... Som regel går jo dette bra og ølet er ofte drukket opp før de saktevirkende infeksjoner får begynt.

Enig; det er faktisk utrolig mye som går bra så lenge gjæren kommer rimelig fort i gang med å gjøre jobben sin. Og når det først er blitt øl, så sørger vel kombinasjonen av alkohol, humle og lav pH for at det er mye som trives dårlig nedi der.

Men ikke alt. Jeg er stort sett mest bekymra for villgjær/krysskontaminasjon fra høyattenuerende gjær. Og jeg tror ganske mange har opplevd den der kjedelige skumkransen som bygger seg sakte opp i flaskehalsen etter at du har åpna flaska. Og så skummer det alt for friskt i glasset, og når du drikker, drikker du ikke øl, men skum:(.

Men som du sier; drikker vi opp det vi brygger fort nok, rekker det ikke å komme dit:).
 
Tilbake
Topp