Svi vørteren

hei

Jeg lurte på om noen vet om det er lett å svi vørteren med for kraftig varmekolbe?
Jeg har en 220v 6kw kolbe som jeg tenkte å bruke til kokingen, men er litt redd for å svi noe. Den er ganske kort av seg og garantert ikke noe LWD.
Kan det eventuelt hjelpe med en form for rører slik at det er kontinuerlig bevegelse i vørteren?

Jeg har en 6kw formet som en blomst. Virket fint til kok. Prøvde den i mesken som drahjelp når pumpa til herms gikk tett. Et fres og køla svart.

på hvor mange liter?? Ville satt på en regulator uansett... Når du har dradd igang kok så trenger du ikke så mye for å holde rullende kok, om dette ikke er snakk om enorme volum da.

Finner 6500w regulator på ebay, funker godt. Bruker selv 3800w regulator på et 3.5kw camco, har og samtidig 2.5kw på, men slår av dette når det koker og dimmer ned 3.5 elementet sånn passe. For hardt pådrag vil brenne vørter og du vil sitte igjen med voldsomt med graps på element som må skures av.

Evt, er du i tvil så bør du bruke 3x2kw element i stjerne så har du masse watt pr kvardrat. Evt, 2-3 store element med brytere eller regulatorer.

Mengden varierer litt, men mellom 50-100 liter brygger jeg i slengen. Da kan jeg kanskje vurdere å bruke det stre i HLT, og heller bruke flere mindre til koking. Vannkoker element på 2 kw ser jeg mange bruker, fire slike burde vel funke.

Tilbake
Topp