Svinn i Grainfather?

Sarge

 
Hei

Jeg skal brygge på lørdag for første gang med Grainfather, og lurer på hvor mye svinn jeg kan regne med? Jeg har tidligere brygget BIAB, og har da hatt full utnyttelse, men her vil det jo forsvinne en del i bunnen av kjelen, i pumpe, rør og i motstrømskjøleren.

Hvor mye kan jeg regne med at går bort totalt her? Det handler om å beregne ønsket volum ved kokeslutt.
 
Oppskriftene i kittene fra bryggselv som jeg har brukt sier vel batchvolum på 25L, jeg havner hver gang på 23L i gjæringsbøtta etter kjøling og overføring. Fra bunn av maltrøret til elementet er det 3 liter og fra tempsensor til elementet er det 1,5L, mener jeg. Så et par liter? [emoji5]
 
Du kan fint vippe litt på grainfather, slik at alt kommer over, hvis du ikke er redd for trub eller er en whirlpool fanatiker :) selv pleier jeg å la trub være i bunnen, så det forsvinner 2-3 liter, avhengig av ingrediensene.
 
Hei

Spennende å kjøre sitt første brygg, jeg synes at den Grainfather appen er ganske fin til å beregne volumer. Gå inn på "Mash and Sparge Water" for å legge inn koketid, ønsket sluttvolum og maltmengde. Du får da estimert meske og skyllevolum, lykke til:)
 
Takk for mange gode svar. Jeg brygger normalt ganske små batcher (rundt 12 liter ferdig flasket), så det er litt viktig for meg å få dette korrekt.

Uansett er det jo noen brygg som må gjøres for innkjøring her. Jeg kommer nok til å beregne 2 liter svinn nå, så får vi se hvor det bærer. Jeg er ikke redd for litt trub. Jeg bruker uansett sil over gjæringskaret når jeg overfører vørteren dit.
 
Oppdatering: Kontrollerte Grainfather-appens egne beregninger for volumer, og fant ut at det sannsynligvis tas høyde for svinn i maskinen. Det stemte. Jeg anga 14 liter i oppskriften, og den produserte eksakt 14 liter i gjæringskaret. Imponerende, på sett og vis. :)
 
Min erfaring er at jeg må skylle med 1-2L mer vann enn det appen viser for at jeg skal ende på sluttvolumet jeg ønsker.
Grunnen kan være at jeg løfter ut maltrøret mens det fremdeles er noe væske på vei igjennom og/eller at jeg har noe høyere avdampning enn appen oppgir (jeg brygger på 265 moh).
 
Jeg opplevde det samme som Freddly, men har startet å sette maltrøret på et kar av passende diameter. Så kan det stå og renne seg av under kokeprosessen. Blir som oftest 1-1.5 l vørter ekstra, som tilsettes ved slutten av kokeprosessen. Får høyere OG med dette enn med å skylle med ekstra vann.
 
Nå kommer jeg litt inn fra siden her. Jeg vet ikke hvordan GF beregner absorbering i malt, men det er verdt å merke seg at en stor grist vil absorbere mindre vørter pr kg malt, enn en liten grist. Så hvis GF har en «fixed» absorbering så vil man få varierende mengder til kok. Da må man bare lage et eget skjema for preboil volum gitt forskjellige mengder malt.
 
Nå kommer jeg litt inn fra siden her. Jeg vet ikke hvordan GF beregner absorbering i malt, men det er verdt å merke seg at en stor grist vil absorbere mindre vørter pr kg malt, enn en liten grist. Så hvis GF har en «fixed» absorbering så vil man få varierende mengder til kok. Da må man bare lage et eget skjema for preboil volum gitt forskjellige mengder malt.
Det var jeg ikke klar over. Vet ikke hvordan GF beregner.

Jeg vet uansett hvilket volum jeg må ha Preboil for å ende med ønsket volum i gjæringskaret avhengig av koketid.
 
Jeg tror GFbruker en ganske fast faktor på 0.8 l/kg, men jeg tror den kan justeres i innstillinger.
 
Det er veldig likt som fl oz/oz (beersmith).

På mine store brygg er jeg nede i 0.75 (ti kg malt) og på de små er jeg oppe i 1.2 (3.8 kgmalt)

Obs. Jeg brygger ikke på GF, jeg har større overflate, så drenering av maltsengen går fortere hos meg enn med GF. Tallene mine er gitt «fornuftig» tappetid, dvs at det er kanskje 0.4l igjen som jeg ikke henter ut etter at maltsengen har stått 30 min. Kvaliteten på denne vørteren er forøvrig shitty.
 
Sist redigert:
Husk også at appen for å hindre at det koker over, alltid sikrer at pre-boil volum ikke blir over ca 30l. Med 90min koketid blir det nesten alltid beregnet for lite skyllevann.
For setter jeg alltid GF på skrå på slutten av pumpingen over til gjæringskar, og får rundt 26l på dunken på en oppskrift beregnet til 24l. Bruker BS til å beregne skyllevannsmengde, og får gjerne 31l+ i pre-boil volum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: aha
Er det egentlig noen grunn til å måle opp eksakte mengder skyllevann? Hvorfor ikke bare fylle en kjele skyllevann, og bruke så mye du trenger? Jeg brygger på Grainfather og forbereder alltid 30 liter skyllevann i en kjele ved siden av. Skyller til det er eksakt 30 liter i kjelen. Etter 60 minutters kok, og en liten helling på Grainfatheren sitter jeg igjen med 25 liter i gjæringskaret. Resterende varmt skyllevann kommer godt med til vaskingen!
 
Nei, man trenger ikke varme opp eksakt, men målet om riktig preboil-volum er vel uansett greit å nå, og riktig mengde skyllevann er vel en av veiene.

Når det gjelder vaskevann så så jeg et tips om å ta vare på en del av det varme kjølevannet.
 
Det spørs vel hvordan man skyller. f.eks hvis man partiskyller så vil man vel gjerne ikke bruke mer vann enn det som trengs for å nå preboil volum. Ved klassisk partiskylling så løser man opp sukkeret i vannet ved mekanisk omrøring. Hvis man så har f.eks 30 poeng å hente, men trenger bare 5L til i kokekjelen, men fyller på med ti liter vann, så vil jo halvparten av de 30 poengene ligge igjen i mesken siden man bare tapper ut fem av de ti literne man har skylt med.
 
Er det egentlig noen grunn til å måle opp eksakte mengder skyllevann? Hvorfor ikke bare fylle en kjele skyllevann, og bruke så mye du trenger? Jeg brygger på Grainfather og forbereder alltid 30 liter skyllevann i en kjele ved siden av. Skyller til det er eksakt 30 liter i kjelen. Etter 60 minutters kok, og en liten helling på Grainfatheren sitter jeg igjen med 25 liter i gjæringskaret. Resterende varmt skyllevann kommer godt med til vaskingen!
Enig. Bare man har nok vann til å nå breboil volum spiller det liten rolle. Men om man behandler skyllevannet med salter, er det greit å ha en bevisst forhold til hvor mye man gjør klart.

Har aldri brukt GF-appen på de 50-ish bryggene jeg har laget med GF. Men boil-off kalkulatoren til Brewersfriend er uunnværlig for å treffe riktig OG.
 
.. liten kapring , sorry;
Formelen til GF gir deg ca 14l mesk og 17 liter skyll på 4kg malt til 23l vørter.
Kan man skylle så mye på så lite vørter uten å bekymre seg om astrigens?
 
.. liten kapring , sorry;
Formelen til GF gir deg ca 14l mesk og 17 liter skyll på 4kg malt til 23l vørter.
Kan man skylle så mye på så lite vørter uten å bekymre seg om astrigens?

Hvis det er lyst øl så er du i grenseland, kanskje inni landet og, spørs på vannet
 
.. liten kapring , sorry;
Formelen til GF gir deg ca 14l mesk og 17 liter skyll på 4kg malt til 23l vørter.
Kan man skylle så mye på så lite vørter uten å bekymre seg om astrigens?

Jeg pleier å ta målinger på det som renner gjennom maltet med et refraktometer. Vises under 1.020 slutter jeg å skylle og tilsetter i stedet rent vann.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp