Synker estere/fenoler til bunns over tid?

90% av ølen jeg drikker hjemme er fra fat.

Det som står i topicen er noe jeg (tror) jeg har lagt merke til. Grunnen til at jeg sier tror er at det kan være at sansene har blitt nedsatt ila de første ølene.

Hvis jeg tapper fra et fat som har stått i ro ca fem dager og oppover får så merker jeg et mye større preg av estere/fenoler enn den siste jeg drakk fra det fatet for like mange dager siden.

Mest tydelig er det i de ølene som er gjæret med belgisk gjær.

Det er snakk om kanskje tre halvlitere så blir det preget mindre. Og det virker som en betydelig forskjell.

Vil anta at det enkelt og greit er gjærrester som følger med i de første glassene. Etterhvert drar du med mindre når du serverer.

Så du mener at det er selve gjæren som har med seg den smaken av (belgiske i dette tilfellet) krydderier og f.eks lett isoamyl acetat?

Jeg får ikke så mye hint av gjær som jeg smaker ifht de andre smakene. Akkurat denne har fått ca tre uker på 5C.

Edit: @Gahr

Så du mener at det er selve gjæren som har med seg den smaken av (belgiske i dette tilfellet) krydderier og f.eks lett isoamyl acetat?

Jeg får ikke så mye hint av gjær som jeg smaker ifht de andre smakene. Akkurat denne har fått ca tre uker på 5C.

Edit: @Gahr

Om jeg forstår deg riktig så synes du at du merker mer estere etter noen dager. Da virker det naturlig som Gahr sier at du får mer gjær med de første avtapningene frem til resten har bunnfelt bedre. Prøv å sjenk deg 2 weiss, en med og en uten gjær. Da vil du kanskje merke at ølet med gjæren smaker litt søtere og er mindre skarp.

Jo men oppfølgingsspørmålet mitt til gahr var om estere og fenoler følger fysisk med gjæren ned til bunn av fatet.

jeg synes de som er tappet først etter en periode er "skarpere" i form av mer fenol og esterpreg. Se for deg belgiske krydderier. De som kommer etter de første tapningene er mer maltsmak.

Jeg tror ikke jeg tapper nevneverdig mer av gjær, for det smaker ikke nevneverdig gjær av det jeg tapper som først vs 4 øl etterpå.

Første ølene = smaken jeg vil ha, de senere er not so much.

Tilbake
Topp