Syrning med lacto

Ganske sikker på at om ikke alkoholen tar lactoen, så gjør humla det... Ganske håpløst råd du har fått. Kanskje du kan lage ny vørter, syrne den aggressivt og så blande.
Hm... kan eg då til dømes lage din toliter DME vørter og syrne denne med biola til ønska surleik, koke den opp, avkjøle og gjære med t.d. US05 for så å tilsette det i resten av øla?

Sent fra min London via Tapatalk
 
Nja. Du kan syrne et par liter DME så langt det går, men hvis du greier å syrne denne ned i 3.0 så vet jeg ikke om det fortsatt er surt nok til at det greier å rikke batchen din (gitt at den er 20 liter eller så).

Hvis du gjør det så foreslår jeg at du ikke tilsetter US05, iallfall. Gjæren som er i resten av ølet vil nok greie å spise sukkeret og hvis pH'n i toliteren din er lav så vil ikke gjær overleve i den.
 
Takk! Prøver og ser. Kjøper litt mjølkesyre til å syrne ytterligere om naudsynt. Øl blir det.

Sent fra min London via Tapatalk
 
Ett eller annet sted på forumet ligger det en link til et skjema som noen her laget for å beregne hvor mye væske med en gitt pH man må tilsette en annen veske med en annen pH for å nå en endelig pH. Kanskje under artikkelen til @Per Buer ?
 
Ett eller annet sted på forumet ligger det en link til et skjema som noen her laget for å beregne hvor mye væske med en gitt pH man må tilsette en annen veske med en annen pH for å nå en endelig pH. Kanskje under artikkelen til @Per Buer ?

Så vidt jeg vet er problemet her er vel at bufferkapasiteten på væskene ikke er kjent. Du kan rimelig enkelt regne på dette når du bruker destillert vann, men det øyeblikket du mineraler og andre ting som bufrer så må du bryte ned bufferne før du kan justere.

(Jeg vet veldig lite om kjemi, altså.)
 
Så vidt jeg vet er problemet her er vel at bufferkapasiteten på væskene ikke er kjent. Du kan rimelig enkelt regne på dette når du bruker destillert vann, men det øyeblikket du mineraler og andre ting som bufrer så må du bryte ned bufferne før du kan justere.

(Jeg vet veldig lite om kjemi, altså.)
Venta på den kommentaren :) Jeg mener å huske at dette verktøyet var laget for vørter. Omtrentelig ja, men jeg brukte den en gang og traff ganske godt.
 
Der var'n! Jeg brukte ihvertfall den til å beregne mengder for en blend og kom i mål nøyaktig nok for min smak, uten at jeg har de konkrete tallene skrevet ned noe sted.
 
Jeg bruker BIAB, og det er ikke helt enkelt for meg å holde 30l på 40 grader over tid. Hvordan vil det fungere å kjøle ned til 40C, ptiche, og så la temp synke til rom-temp? Jeg har isolert kjele. Ser for meg å ha laget en lacto starter på 40C.
 
Det burde fungere bra, det. Kommer ann på størrelsen på kjelen og omgivelsestemperaturen og bakteriene. L. Plantarum kan også syrne rundt romtemperatur så den ville vært ideel her.
 
Det burde fungere bra, det. Kommer ann på størrelsen på kjelen og omgivelsestemperaturen og bakteriene. L. Plantarum kan også syrne rundt romtemperatur så den ville vært ideel her.
Det vil vel gjerne ta lengre tid, men få samme effekt?
 
Vet ikke helt. Men det som regnes som effektiv temperatur for L. Plantarum er 25-35 grader C eller så. Tallene varierer etter hvem du spør. Noen sier 30-40 eller 32-42. Ingen konsensus her tror jeg.
 
Tilbake
Topp