Ta med trub over i gjæringskaret?

Jeg brygger på en modda BB30, med mach pumpe. Når jeg kjøler ned vørteren så kjører jeg full guffe med sirkulering da jeg tror dette hjelper å få kjølt ned raskest mulig. Sirkulasjonen foregår med et bøyd rør hvor ambisjonen var å få til en whirlpool som samler all trubben i en klump i midten av bunn, men dette har aldri skjedd. Det blir med som en snøstorm, men celdig effektivt mtp kjøling.
Jeg venter aldri med å tappe over på gjæringsdunk, og får da med meg masse humle og maltrester. Er det noen som har en formening om at dette er greit eller ikke?

Jo mindre trub en får med til sjølve gjæringsforløpet jo bedre. Men om det ikkje er snakk om for mykje så skal det vel gå bra, så lenge gjæren får lang nok tid til og rydde opp. Sjøl ville eg ha ungått for mykje trub. Då det er humle resta og proteinrusk ++. Å so letta det arbeidet når en skal vaske gjæren etter endt gjæring. ;)

Trub er ikke noe problem smaksmessig, og det bunnfaller etter gjæringen uansett. Det kan gi litt mer uklarhet, og med mye humletrub kan smaken "avvike".
Problemet med mye trub til gjæring er som sagt bunnfallet.

Er det for ille så siler vi det med en filtertrakt fra bryggselv på vei ut. Butterflykrana er litt nådeløs på trub. Vi brygger dog med ganske ekstreme mengder humle (på noen brygg).

borander skrev:
Er det for ille så siler vi det med en filtertrakt fra bryggselv på vei ut. Butterflykrana er litt nådeløs på trub. Vi brygger dog med ganske ekstreme mengder humle (på noen brygg).
en filtertrakt går vel tett rimelig fort hvis det er snakk om mengder?

magne1972 skrev:
borander skrev:
en filtertrakt går vel tett rimelig fort hvis det er snakk om mengder?

Vi har tre stykker, går den full så stenger vi, henter opp en ny, med nytt filter fra bøtta med starsan, vasker den gamle og rullerer sånn.

Jeg koker i gryte og har styrt mye med filtrering av trub. Det jeg gjør nå er å whirlepoole og tappe. Deretter heller jeg hele gryta oppi et størt dørslag over gjæringskaret. Det kommer littegrann trub i karet men det meste blir liggende i dørslaget og fungerer som et filter for resten av vørteren. Det som kommer igjennom er mer eller mindre klart. Jeg bruker pellets.

Har heller ingen problem med at det blir virvlet ved tapping opp da dette legger seg under gjæren etterhvert som den bunnfaller.

Må presisere at det ikke er store mengdene som blir med over i gjæringskaret, men det er nå disse som bare heller hele sulamitten i karet, men her har jeg ingen erfaringer.

kintii skrev:
Må presisere at det ikke er store mengdene som blir med over i gjæringskaret, men det er nå disse som bare heller hele sulamitten i karet, men her har jeg ingen erfaringer.
Jeg prøvde nettopp det for ikke lenge siden.  Brygget 60 liter og beregnet å tappe det i tre vanlige gjærkar.
Etter å ha tappet ca 40 liter klar og fin vørter i to gjærkar oppdaget jeg at det var fryktelig mye trub, og 3. karet fikk bare 10 liter klar vørter.
Så at det antakelig var 10 liter med trub, og valgte å hive alt oppi det 3. karet for å se hvordan det gikk.
Dette ble dermed 20 liter med 50/50 vørter og trub.

Det rare var at da jeg tappet på corneliusfata gikk det veldig fint også med det som hadde all truben.
Har kran på gjærkarene og tappet ut litt trubadur først og kasta det, og tappet deretter på fatet.
Fulgte med litt trub over på fatet, men likevel ble ølet på det fatet like godt som de andre fatene såvidt jeg kan bedømme.

Så min frykt for trub begynner å reduseres...

Jeg whirlpooler med march-pumpe og der samler det meste seg greit i midten. Har du mange hindringer underveis, slik som mange bøyer, lange slanger osv?
Det skal sies at jeg har oppgradert impeller også som hjelper på.

Minimal lengde på slanger. Kanskje det er form på røret som utgjør forskjell?
Jeg har et rør som går loddrett ned til bunn, der legger det seg langs bunn i en kvart sirkel helt i ytterkant av kjelen.

På det første brygget mitt så helte vi hele kjelen over i gjæringskaret, rubb og rake. Var veldig forsiktig med hvor mye jeg tappet på flasker (kanskje derfor det ikke ble sprutkullsyre?) Men ølet ble akkurat passe klart. Men, for meg er egentlig spørsmålet om hvis humla smakssetter ølet på dunken, for det ødelegger jo litt av kontinuitet i oppskrifter.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Tilbake
Topp