kaarekri skrev:Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.
Hvordan omregner man FG målt med refractometer?
kaarekri skrev:Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.
Petter F skrev:Ser flere her som mener man bare skal helle det ut i doss. Hvorfor ikke bare tømme alle flaskene tilbake i et gjæringskar og la det gjære ut?
Det stemmer.... Men det er rett før man tilsetter gjæren.... Etter gjæringen er det fy fy å oksygenere ølletAslak Bakke skrev:I anledning det siste, altså med luft til ølet.
Jeg mener jeg las i Moderne Hjemmebrygging at man skulle la det plaske når man helte vørteren over til gjæringskar, etter nedkjøling, nettopp for å få inn oksygen... Stemmer det?
Aslak Bakke skrev:Ok, da må jeg endre litt prosedyrer. Jeg har helt gjæren oppi gjæringskaret samtidig med vørteren, slik at alt skal blandes fint. Tydeligvis noe som må endres.
Hvor lenge skal jeg vente fra vørteren er helt oppi til gjæren tilsettes? Og hvor lenge bør jeg vente med å tappe nedkjølet øl? jeg bruker speidel 20 liter og kjøler med den vanlige spiralen.
blir litt off-topic her men...
Weholt skrev:kaarekri skrev:Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.
Hvordan omregner man FG målt med refractometer?
Aslak Bakke skrev:For the record: Alt ble helt ut...
Det er vanskelig å komme noe særlig lenger ned med vanlig gjær. Blir ikke flaskebomber av denne. Kan evt. tilsette en mer agressiv gjærtype, men løpet er antagelig kjørt. Eller Brett, det er også en mulighet, hvis du er tålmodig. Ville vurdert å bruke en karboneringsgjær som Fermentis F2 eller Danstar CBC1 ved flasking. Vil tro at den du brukte er "sliten" og alkoholforgiftet.Heisann.
Har brygga en porter (en sabla sterk en tydeligvis)
OG var 1100
Etter 2 ukers gjæring var FG på 1030, hadde håpt å få den ned mot 1020 minst.... satte gjæringsdunk på baderomsgulvet for å se om økt temp kunne få liv i gjæring igjen.
Etter 5 dager på badegulvet er fortsatt FG på 1030.
Vil det være risikabelt å flaske et brygg med så høy FG eller kan det gjennomføres?
Noen innspill?
Det er vanskelig å komme noe særlig lenger ned med vanlig gjær. Blir ikke flaskebomber av denne. Kan evt. tilsette en mer agressiv gjærtype, men løpet er antagelig kjørt. Eller Brett, det er også en mulighet, hvis du er tålmodig. Ville vurdert å bruke en karboneringsgjær som Fermentis F2 eller Danstar CBC1 ved flasking. Vil tro at den du brukte er "sliten" og alkoholforgiftet.