Tabbe? Flasket med fg på ca 1030. Utgangspunktet var og 1048.

kaarekri skrev:
Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.

Hvordan omregner man FG målt med refractometer?

Petter: Grunnen er vel faren for infeksjon. I tillegg plasker du veldig mye med øla om du heller den tilbake i gjæringskaret.

Ser den, men uansett verdt et forsøk. Hvis ølet da blir voldsomt oksidert/infisert kan det gå i doss.

Jeg åpnet en flaske som hadde stått i romtempteratur siden i går kveld, og det bruste over da jeg åpnet den. Dessuten smaker det jo ikke noe særlig når det er så søtt.

Mange gode forslag her, og den videoen var jo nok i seg selv.

Og jeg tipper det ikke lar seg gjøre å gjære det ut i et kar når så mye av gjæren er borte... Eller noen formening på det?

Den ryker nok ut idag. Ny brygging snart!

Petter F skrev:
Ser flere her som mener man bare skal helle det ut i doss. Hvorfor ikke bare tømme alle flaskene tilbake i et gjæringskar og la det gjære ut?

Infeksjon og oksidering. Man vil tilføre ganske store mengder luft til ølet hvis man heller alt over i gjæringskar igjen.

I anledning det siste, altså med luft til ølet.
Jeg mener jeg las i Moderne Hjemmebrygging at man skulle la det plaske når man helte vørteren over til gjæringskar, etter nedkjøling, nettopp for å få inn oksygen... Stemmer det?

Aslak Bakke skrev:
I anledning det siste, altså med luft til ølet.
Jeg mener jeg las i Moderne Hjemmebrygging at man skulle la det plaske når man helte vørteren over til gjæringskar, etter nedkjøling, nettopp for å få inn oksygen... Stemmer det?
Det stemmer.... Men det er rett før man tilsetter gjæren.... Etter gjæringen er det fy fy å oksygenere øllet

Ok, da må jeg endre litt prosedyrer. Jeg har helt gjæren oppi gjæringskaret samtidig med vørteren, slik at alt skal blandes fint. Tydeligvis noe som må endres.

Hvor lenge skal jeg vente fra vørteren er helt oppi til gjæren tilsettes? Og hvor lenge bør jeg vente med å tappe nedkjølet øl? jeg bruker speidel 20 liter og kjøler med den vanlige spiralen.

blir litt off-topic her men...

Aslak Bakke skrev:
Ok, da må jeg endre litt prosedyrer. Jeg har helt gjæren oppi gjæringskaret samtidig med vørteren, slik at alt skal blandes fint. Tydeligvis noe som må endres.

Hvor lenge skal jeg vente fra vørteren er helt oppi til gjæren tilsettes? Og hvor lenge bør jeg vente med å tappe nedkjølet øl? jeg bruker speidel 20 liter og kjøler med den vanlige spiralen.

blir litt off-topic her men...

Rist 45-60 sekunder.. Tilsett gjær. Uansett ikke galt det du gjør :skitbra:

Du kan vente til neste dag om du vil, ;D Men etter nedkjøling så kan det godt få litt tid på å bunnfelle før du tapper det på Dunk. Vi lar det stå 1 til 2 timer.
HUSK LOKK :gammern:

Jeg tar aldri tiden på dette, starter kjølingen, og begyner rydding/vasking. Når temperaturen er "korrekt" lar jeg det hvile til ryddesjauet er ferdig, tappe, tillsette oksygen/gjær og pælme rett i kjøleskapet ;)

Weholt skrev:
kaarekri skrev:
Målte du FG med refractometer? Hvis ja må du også huske å omregne fra målt brix-verdi til riktig FG. pga av alkoholen kan FG ikke avleses direkte på samme måte som OG.

Hvordan omregner man FG målt med refractometer?

Google refractomer calculator så finner du flere måter.

Heisann.
Har brygga en porter (en sabla sterk en tydeligvis)

OG var 1100

Etter 2 ukers gjæring var FG på 1030, hadde håpt å få den ned mot 1020 minst.... satte gjæringsdunk på baderomsgulvet for å se om økt temp kunne få liv i gjæring igjen.

Etter 5 dager på badegulvet er fortsatt FG på 1030.

Vil det være risikabelt å flaske et brygg med så høy FG eller kan det gjennomføres?

Noen innspill?

Heisann.
Har brygga en porter (en sabla sterk en tydeligvis)

OG var 1100

Etter 2 ukers gjæring var FG på 1030, hadde håpt å få den ned mot 1020 minst.... satte gjæringsdunk på baderomsgulvet for å se om økt temp kunne få liv i gjæring igjen.

Etter 5 dager på badegulvet er fortsatt FG på 1030.

Vil det være risikabelt å flaske et brygg med så høy FG eller kan det gjennomføres?

Noen innspill?
Det er vanskelig å komme noe særlig lenger ned med vanlig gjær. Blir ikke flaskebomber av denne. Kan evt. tilsette en mer agressiv gjærtype, men løpet er antagelig kjørt. Eller Brett, det er også en mulighet, hvis du er tålmodig. Ville vurdert å bruke en karboneringsgjær som Fermentis F2 eller Danstar CBC1 ved flasking. Vil tro at den du brukte er "sliten" og alkoholforgiftet.

Det er vanskelig å komme noe særlig lenger ned med vanlig gjær. Blir ikke flaskebomber av denne. Kan evt. tilsette en mer agressiv gjærtype, men løpet er antagelig kjørt. Eller Brett, det er også en mulighet, hvis du er tålmodig. Ville vurdert å bruke en karboneringsgjær som Fermentis F2 eller Danstar CBC1 ved flasking. Vil tro at den du brukte er "sliten" og alkoholforgiftet.

Hva mener du med alkoholforgiftet?
At gjæren har gjort sitt og dermed ikke kan omdanne mer sukker? Ølen er vel likevel ikke ødelagt?

------

Ift dette brygget så ble jeg litt utålmodig. Smaken var helt ok, men noe søt (sikkert pga den høye FG'en). Tilsatte derfor habaneroer lagt i vodka i tre dager og en god klunk med espressokaffe ved flaskingen.

Flasket for 3 dager siden og ikke har sprengt ennå :)

Tror brygget blir en interessant opplevelse! Brygging er fantastisk

Alkohol er giftig også for gjær, så det er en grense for hvor mye den takler. Mange er blitt skuffet når de skal smake på sin Dobbel Imperial – og så er nada futt. Toleransen varierer mellom gjærtypene – WLP099 er f.eks en som tåler mye alkohol. Derfor kan det være en ide å sjekke toleransen når man brygger store øl. Det er også spennende å lage en blanding av to gjærkulturer. Karboneringsgjærene jeg nevnte er også tøffe, og vil kunne lage kullsyre selv i sterke øl.

Tilbake
Topp