Tåler drillen å bli brukt til å drive maltmølle?

Det er flere emner knyttet til bruk av drill på diverse maltmøller, og anbefalinger i fleng.

Jeg har prøvd 500w slagdrill fra Europris som ikke klarer saken- i riktig turtallsområde er den ikke sterk nok.

En bekjent har ødelagt en Hitatchi 18v batteridrill på maltknusing. Den klarte jobben tilsynelatende greit, men etter et par gangers bruk ble den "rar", gikk ikke på lavt turtall.

Jeg har en black and decker 18v som jeg har malt med en gang, og den greide jobben problemfritt (9 kg).
Basert på min bekjentes erfaringer er jeg er derfor litt engstelig for å bruke drillen til jobben.


Er det mange som har ødelagt driller på maltknusing, eller hører det til sjeldenhetene?
 
Jeg har ikke ødelagt noen men billig maskin (batteri) fra CO ble veldi varm med min Corona mølle.
Nå bruker jeg MM3 mølle og billig 230 Volts maskin  på 1100 W fra Jula, BT har samme, den kjører jeg i 1. gir og ser ikke ut til å lide noe nød, den greier til og med å starte med full hopper, det er veldi greit i tilfelle du må stoppe midt i knusinga.
Choksen er noe underlig og vanskelig å sentre på aksler som er frest 3/6 kantet som er eneste bakdel.
 
Bruker min batteridrevne DeWalt til dette, og den har aldri hatt problemer eller vist noen svakhetstegn.
 
Bruker min batteridrevet drill fra Black and Decker. Denne kjøpte jeg på smart klubb for sikker 5-6 år siden til 599,- har knust malt til 15 batcher på coronan så langt og virker bra til både dette og til å skru alt annet med akkurat skrudd 50kvm loftsgulv...
 
Det kommer an på hva slags mølle du har, om den har bare 2 valser så holder det kanskje med en vanlig batteridrill. Vi kjøpte monstermill med 3 valser, var fryktelig tungt med håndsveiv så vi prøvde med en godt brukt batteridrill først, den var ikke kraftig nok, lukta svidd og tok ikke tak. Dro så på Clas Olssson og kjøpte en slagdrill på 1050 watt til 600 kr, fungerer som en drøm...
 
Ronny Aarseth skrev:
Det kommer an på hva slags mølle du har, om den har bare 2 valser så holder det kanskje med en vanlig batteridrill. Vi kjøpte monstermill med 3 valser, var fryktelig tungt med håndsveiv så vi prøvde med en godt brukt batteridrill først, den var ikke kraftig nok, lukta svidd og tok ikke tak. Dro så på Clas Olssson og kjøpte en slagdrill på 1050 watt til 600 kr, fungerer som en drøm...

Har vel samme mølle, men den litt billigere modellen fra Clas Ohlson. Skulle jeg ha kjøpt drill i dag, ville jeg nok ha gått for den samme. Min, som er på 850W, og den blir litt svak på lavt turtall noen ganger.
 
Et oppfølgingsspørsmål til dere som bruker drill med ledning fra Biltema/ Clas Ohlson:

Hvordan er hastighetsreguleringen på disse drillene? Er det basert på å holde "avtrekkeren" halvveis inne? Er det ikke da vanskelig å holde stabil og lav nok hastighet?

Jeg ser at allerede med min Black and Decker 18v batteridrill i 1. gir (av to mulige) går ganske fort, og at skallene blir mer oppdelt enn ved å sveive manuelt (pust og pes).
 
Bruker dere slagdrill?  :jaha: Rister ikke det mye? Slår vel kanskje av slagdelen så det blir som en vanlig batteridrill på 230?
 
Se gjerne hvilket moment de ulike drillene er oppgitt med.
Opptatt effekt sier ikke alt om hvor egnet de er mht møllemotor.
Tror det er 500w kjøkkenmaskinen jeg bruker er oppgitt til.
Drar greit en MM 3 med liten diameter på valsene.
RPM på rundt 100 har kanskje noe å si.
 
Hva slags turtall pleier folk å kverne på?  (for de som vet)

Bruker selv en Bosch GSB 18V med 4Ah batterier, og den har spist alt jeg har foret MM2 med så langt, inkludert hvetemalten som helt klart var et knepp tøffere enn resten. Prøver å holde meg på maks 60 rpm eller lavere (basert på øyemål vel og merke..), men blir i blant litt utålmodig og speeder opp litt...  er dog usikker på hvor grensen for "nå blir'e mel" er...  noen som vet om det er noen "sweetspots" for rpm i denne sammenheng?
 
Sjakkt skrev:
Hva slags turtall pleier folk å kverne på?  (for de som vet)

Bruker selv en Bosch GSB 18V med 4Ah batterier, og den har spist alt jeg har foret MM2 med så langt, inkludert hvetemalten som helt klart var et knepp tøffere enn resten. Prøver å holde meg på maks 60 rpm eller lavere (basert på øyemål vel og merke..), men blir i blant litt utålmodig og speeder opp litt...  er dog usikker på hvor grensen for "nå blir'e mel" er...  noen som vet om det er noen "sweetspots" for rpm i denne sammenheng?

Ca. 200rpm er anbefalt
 
Såpass høyt?  Hmm...  :jaha:  Da antar jeg du mener "maks 200"?  Det er vel ikke som om lavere RPM skaper problemer.  Men interessant, det gjør jo kvernejobben vesentlig raskere unnagjort for min del :)
 
Har brukt en billig batteri-drill i starten, men den ble litt svak og måtte ofte lades en gang når vi kværner 20-25 kg malt. Så etter det har jeg brukt cotech slagdrillen fra clas ohlson (http://www.clasohlson.com/no/Cotech-slagboremaskin/Pr407964000). Den fungerer veldig bra på kvernen.
 
FinA skrev:
Et oppfølgingsspørsmål til dere som bruker drill med ledning fra Biltema/ Clas Ohlson:

Hvordan er hastighetsreguleringen på disse drillene? Er det basert på å holde "avtrekkeren" halvveis inne? Er det ikke da vanskelig å holde stabil og lav nok hastighet?

Jeg ser at allerede med min Black and Decker 18v batteridrill i 1. gir (av to mulige) går ganske fort, og at skallene blir mer oppdelt enn ved å sveive manuelt (pust og pes).
Joda, det er en trykkbasert knapp som gir høyere hastighet jo lengre man holder den inne, den cotech-drillen på 1050 watt har 2 gir, øverste er opp til 3000 rpm mens det nederste giret går fra 0 til max 1200 rpm. Gir jo litt ujevn hastighet men jeg får til å kverne skikkelig grovt når jeg holder knappen inne på så lav hastighet som mulig.(intakte korn men mjuke inni)
Leifern87 skrev:
Bruker dere slagdrill?  :jaha: Rister ikke det mye? Slår vel kanskje av slagdelen så det blir som en vanlig batteridrill på 230?
Joda, slår selvfølgelig av slagdrillfunksjonen, gikk for den typen fordi vi tenkte at den sikkert er konstruert for å tåle en trøkk ;)

Husker forresten jeg leste ett innlegg her om en som solgte sin mm3 fordi han syntes den malte for fint til speidel, kan ikke helt skjønne det i grunn, går ikke å male grovere enn det vi gjør nå...
 
Bruker en Makits batteridrill, den har kvernet noen tusen kilo malt og bygget et par terasser uten å være sliten. Så lenge utstyret er av god kvalitet, skal det tåle det.

Slagdrillen fra Jula har også holdt lenge.
 
I dag tok slagdrillen fra Biltema kvelden, 15 kg malt ble for mye for den i solsteika gitt :)
Mørtelblander høres smart ut, ut å handle i morra, regner med de er sterke og kan gå på lav hastighet?
 
Tim skrev:
I dag tok slagdrillen fra Biltema kvelden, 15 kg malt ble for mye for den i solsteika gitt :)
Mørtelblander høres smart ut, ut å handle i morra, regner med de er sterke og kan gå på lav hastighet?

Det er spennende med slikt utstyr, du vet det tar kvelden men ikke når :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Tim skrev:
I dag tok slagdrillen fra Biltema kvelden, 15 kg malt ble for mye for den i solsteika gitt :)
Mørtelblander høres smart ut, ut å handle i morra, regner med de er sterke og kan gå på lav hastighet?

Det er spennende med slikt utstyr, du vet det tar kvelden men ikke når :)


Haha ja sant det :)
 
Tilbake
Topp