Tåler sensor til stc-1000 å ligge i mesken??

Rune81

Norbrygg-medlem
Har brygget et brygg på BB30 allerede, men som mangen andre her inne så sleit jeg med temperaturen. I tilleg så knelte et steketermometer under meskinga så det viste helt feil temp  :noway: Som gjorde til at jeg regulerte som rakkern på bb30 sin termostat før jeg fant ut at steketermometeret hadde låst seg.....

Har brukt en stc-1000 til å regulere gjæringstemp til nå. Må si jeg liker denne saken. Det jeg lurer på er om jeg kan slenge sensoren til denne rett i mesken for å både måle og regulere strømmen av/på til BB30??? Vil sensoren tåle å ligge i mesken? ser ut som den er støpt inn i plast. Tåler vel bare 10A, men tenkte å bruke kun 1,5kW elementet under mesking og koble forbi under oppvarming og koking. Vil dette bli en mer fornuftig regulering av tempen enn den innebygde i BB30????

Er totalt nybegynner så alle gode forslag mottas med takk!!  :skitbra:

Jeg har hatt min liggende i mesken på 3 brygg, og den virker ennå. Har bare brukt den som temperatur måler.

Det gikk bra hos meg også. Kan ikke gå god for at plasten ikke setter noe smak, men instrumentet virker nå i alle fall. (Merka ikke noe smak eller lukt på mitt brygg som skulle tilsi at det ikke er trygt)

Jeg har brukt en i mesken mange ganger, i varmtvannstanken, og tilogmed kokt den. Ingen problemer så langt.....

Flottings, da prøver vi det i kveld  :yes:
Ska brygge IPA fra olbrygging.no, men er meeeget skeptisk til 7,5KG malt i BB30. Rimelig bænkers med stuck mash ja  :jaha:
Men har ei stor sleiv til å røre med så vi overlever nok.

Og en ting till..er det lurt å legge sensoren på utsiden av silkaret??? så slipper man å ha ledningen nedi mesken... Eller blir dette for mye feilvisning??

Da var brygget satt... Puh, ble noe trøblete denne gangen også. Tett på 8kg malt er rimelig tøft for stakkars bb30'en. Var veeeldig vanskelig å holde jevn temp selv med stc-1000. Først ble tempen alt for lav, også plutselig peaket den opp i 70grader..... Måtte rive av liggeunderlaget for å prøve å få ned tempen. Veldig stor forsinkelse på tempen i mesken med så mye malt. I tilleg helte jeg 2-3 liter vørter utover gulvet
. ....
Ente opp på en OG på 1064, tror det skal bli bra. :)

Sirkulerer du i BB30en? Skal være litt action i bryggingen, vørter på gulvet og syre på benken 8)

Rune81 skrev:
Da var brygget satt... Puh, ble noe trøblete denne gangen også. Tett på 8kg malt er rimelig tøft for stakkars bb30'en. Var veeeldig vanskelig å holde jevn temp selv med stc-1000. Først ble tempen alt for lav, også plutselig peaket den opp i 70grader..... Måtte rive av liggeunderlaget for å prøve å få ned tempen. Veldig stor forsinkelse på tempen i mesken med så mye malt. I tilleg helte jeg 2-3 liter vørter utover gulvet
. ....
Ente opp på en OG på 1064, tror det skal bli bra. :)

Ingen stuck mash? Det er i såfall veldig godt nyt for oss andre BB30-brukere :)

Sirkulerte du gjennom hele meskeperioden?

Slet ikke så mye med stuck mash, men maltrøret var helt stappa fullt. Det ble tydligvis mange "termiske" lag nedover. Nesten uansett hvor jeg prøvde å plassere sensoren, så ble det ustabil temp. Det kunne være veldig lav temp i mesken, mens det omtrent kokte på utsiden.  Nå har jeg ikke fått meg sirkulasjonspumpa enda, så det er grytemetoden. Mulig det vil hjelpe å få montert pumpa, og plassere sensoren i flowen kanskje ...

Bjarte H skrev:
Sirkulerer du i BB30en? Skal være litt action i bryggingen, vørter på gulvet og syre på benken 8)
Sirkulerte hele meskeperioden 65grader ca 90min og mesket ut ved 80grader 10 min.

Hei, temp sensoren tåler mesken temperaturen, men jeg hadde nok spandert på meg et i rustfritt stål (ligner steketermometer, bare vanntett)
man burde calibrere stc 1000 , det har jeg gjort. Jeg bruker kokende vann for det vet man temp. på.
Selv har vi temp sensoren montert ved siden av kranen på bb30, men det er lurt å sjekke temp. i meske røret. har klart å få det altfor varmt en par ganger i begynnelsen av bb30 brygging.
hvis du vil styre strømmen til bb30 med stc1000, koble til et rele som styrer strømmen og tåler 16A. easy peasy.
Har et rimelig bra oppsett som egentlig er kompisen min sin, men vi deler på alt bryggeutstyret.
http://sorlibekken.blogspot.com/2012/04/modifiseringen-av-beerbreew.html?m=1

Slo bare ned BB30 på 1500 watt når eg brukte stc-1000, men det kan være fort å glemme og da griller man vel hele driten  :rasende:

Hvor får man kjøpt andre typer sensorer til stc-1000??

Skjønner ikke poenget med å bruke stc-1000 til å styre bb30. En pid med ssr tåler effekten helt fint, er nøyaktigere/raskere og blir billigere enn stc-1000 og 16A rele....

Skjønner det, men var egentlig bare et prøveprosjekt da jeg allerede hadde stc-1000. Hvor får en kjøpt den beste/billigste PIDen? og hva er SSR??

Den billigeste er sannsynligvis sestos på ebay.
Du får dyrere varianter med flere funksjoner andre steder...
Ssr er solid state releay... Kort forklart et kompakt elektronisk rele som styres av pid f.eks. og igjen styrer i dette tillfellet spenningstilkoblingen til varmeelementet på bb30.
De tåler vanligvis 25-40A.

magne1972 skrev:
Skjønner ikke poenget med å bruke stc-1000 til å styre bb30. En pid med ssr tåler effekten helt fint, er nøyaktigere/raskere og blir billigere enn stc-1000 og 16A rele....
Enig med den, men bra følere er litt stive i pris, den beste jeg har prøvd er en pt-100 fra auger.

Tilbake
Topp