Tap-A-Draft, forvokst PET flaske alternativ til mini-keg/festfat

For å karbonere øl i et eller annet må du bruke Co2, deretter kan du bruke en annen ufarlig gass for å presse ut ølet, det brukes bl.a. pressluft til dette, noe som da reduserer holdbarhetstiden.
Skal du dra med deg et Corneliusfat og tømme det på kvelden kan du like godt dra med deg en sykkelpumpe istedenfor gassflaska for å presse ut ølet, bare ikke fyll fatet med masse olje.
 
Det er mulig å "karbonere" med lystgass/N2O.
Før jeg fant ut att det ikke var CO2 på de patronene prøvde jeg å lage muserende vin :saadoevt:
Resultatet ble att jeg fikke en sprudlende vin med en merkelig søtlig smak, dette syntes jeg var merkelig siden vinen i utgangspunktet var forholdsvis tørr så jeg måtte da sjekke hva som var på de patronene. :cheeky:
 
Steinarja skrev:
Det er mulig å "karbonere" med lystgass/N2O.
Før jeg fant ut att det ikke var CO2 på de patronene prøvde jeg å lage muserende vin :saadoevt:
Resultatet ble att jeg fikke en sprudlende vin med en merkelig søtlig smak, dette syntes jeg var merkelig siden vinen i utgangspunktet var forholdsvis tørr så jeg måtte da sjekke hva som var på de patronene. :cheeky:

Klokken er 3.30  jeg tror du er trøtt  :) :)
 
Her er en artikkel om hvordan tilsette nitrogen til øl. Kanksje ikke rett frem, men har fortsatt lyst til å prøve med en kaffe porter/stout.. :) http://www.yeastbank.com/features/mainbar2nd2000.htm. Etter å spist en mengde Guiness i Belfast for to år siden så ble jeg ganske overbevisst om at dette er noe. Kremen på denne typen øl minner meg om cremaen på en god espresso. Nam nam :)
 
Da har jeg fått prøvet dette systemet litt.
Totalt sett angrer jeg ikke.

Første forsøk var med kjøpepils i mangel av hjemmebrygg.
En slump ble værende igjen på flaska i ca 4 mnd. det smakte da ikke godt men trykket var ennå på flaska.

Korkene må skrues godt til, da er erfaringen at de er tette.
Hvis flaska står når Co2 patroner settes i blir det mye rar lyd, typisk lekasjelyder, men det går jo over når flaska legges.

Eneste korker jeg har funnet passer er fra Santa Maria krydderglass, men da må det legges inn pakning.
Co2 patroner har bl.a. CO til 5,90 pr. patron, annet system har jeg ikke laget men det kommer.

Så for meg ett bra system.
 
Heisan,

Det er flere bryggevenner som har tørste familievenner, og du har erfaring både med TAD og PartyPig. Hvilken løsning mener du er best? Har lest at disse posene som du putter i grisen ikke virker når de blir gamle, og det er en ulempe. På TAD er problemet at du må bruke 8 grams patroner, og Vin og Bar selger ikke den størrelsen. Er det også slik at TAD kan stå under trykk lenge uten at den lekker CO2 fra patronene, og holder det med to patroner for å tømme et fat med øl (6liter)?  Man må vel også ettergjære på fatet, og lurer på hvor smart det er når du skal flytte tappesystemet fra en flaske til en annen flaske som har ettergjæret.
 
TAD før Partypig, det er for tungvindt med disse posene fra US.

Har kjøpt 8 grams patroner bare en gang, fra CO, disse var litt harde å pungtere.

Har ikke opplevd å miste trykket, men korkene er litt svake og kan lekke.

Patronforbruk kommer litt ann på hvor høyt tappetrykk du vil ha, men to holder strengt tatt.

Risting av fat er ikke gunstig, har opplevd det kan ta dager før det roer seg, noe som nok er mindre problem med tvangskarbonering, regulatoren holder 1 bar trykk så det er nok for karbonering på TADen.

Skal lodde på en 3/16 stuss på en brukt 8 grams patron for å bruke sodastreampatroner med regulator for å slippe patronforbruket, kostet da ikke mer enn 59,- for 10 patroner på CO men ...

Jeg har ikke mulighet for fat og kraner der jeg bor så dette og flasker er løsningen for meg.
 
Da virker TAD som en god løsning, særlig med tanke på at man får tak i patroner til en slikk og ingenting på Claes Ohlsson. Denn posen til PartyPig må kjøpes i fra USA, og da koster frakt osv litt penger (selv om posen ikke koster mer enn 5 dollar).

Tror jeg går for TAD :)

Takk for god hjelp.
 
Vet ikke hvoror jeg ikke får dem opp når jeg søker hos CO, jeg gjorde det da de var og handlet for meg, det nermeste jeg kommer nå er dette
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=149770790
 
Dette artikkelnummeret ja:
34-5843-900  PATRONER 10/PK (SODA SIPHON)  59,00

Dette er patroner som passer?
Ser at Morebeer skriver 8grams patroner,  og alt jeg finner i Norge er 12grams og 16 grams.
 
Var på CO idag, og jo, de har 10x 8grms patroner til 59 spenn stående. (n2o patronene koster dog 89 per 10pk)

De samme patronene selges også på Jernia (iallefall Brugata, Oslo, og trolig andre vel-assorterte ellers i landet), For de som bor i Oslo området så ta også turen innom Culina i Torggata, de har de også, glemte å spørre på pris sist jeg var der dog.
Du får også kjøpt slike på ebay etc til en slik og ingenting, men du bør sjekke at det er "foodgrade", tror det er samme patroner som benyttes til diverse paintball-type utstyr, og da er man nok ikke så nøye på det, men kan være surt å få i øllen :)

Merk da at kjøper dere ISI sine patroner så står det tydelig "SODA" i store bokstaver på esken, det er den du vil ha, som er co2, står det "SAHNE" så er det for krem, som er n2o.. (Sikkert fin til stout ?)

Så ut som dere kjører to patroner i TAD?, kan man da klemme inn en av hver?, for å få rett miks til typisk guiness-lignende stout??
 
Hei, jeg gjenoppliver denne gamle tråden da jeg nylig oppdaget tap-a-draft og synes det virker ganske perfekt for mitt behov!
Har ikke plass eller penger til ordentlig kegging-system akkurat nå, og er ganske lei av all logistikken som er nødvendig for å
håndtere 100+ flasker i en relativt liten leilighet. Men tap-a-draft virker jo råbra!

Før jeg eventuelt bestiller har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. :)
Patroner - får man tak i det i Norge? Clas Ohlson har 8 grams patroner, 10 stk til 99 kr, men de inneholder N2O (lystgass) står det på esken, ikke CO2.
Funker de likevel? Jeg tenker uansett å karbonere med sukker som før, så kan de patronene brukes bare for å få ut ølen?
Eller får jeg "stout-skum" på alt da? Det vil jo bli litt feil f.eks. på en wit eller en pale ale ;)

Er det eventuelt mulig å gjøre modifiseringer slik at f.eks. de 16 grams patronene Vin og Bar selger kan fungere?

Andre erfaringer, tips eller råd?

På forhånd takk! :)
 
RolfK skrev:
Patroner - får man tak i det i Norge? Clas Ohlson har 8 grams patroner, 10 stk til 99 kr, men de inneholder N2O (lystgass) står det på esken, ikke CO₂.
Funker de likevel? Jeg tenker uansett å karbonere med sukker som før, så kan de patronene brukes bare for å få ut ølen?
Eller får jeg "stout-skum" på alt da? Det vil jo bli litt feil f.eks. på en wit eller en pale ale ;)

Som kommentert tidligere i tråden, så er det to typer patroner i 8gram som CO selger, og det er Co2 og N2O, CO2 er for Soda Siphon, N2o er for Krem sprøyta, begge fra ISI.

Her har du co2 patroner hos CO:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157127638
 
Tilbake
Topp