Tap-A-Draft, forvokst PET flaske alternativ til mini-keg/festfat

RolfK skrev:
neslekkim skrev:
Som kommentert tidligere i tråden, så er det to typer patroner i 8gram som CO selger, og det er CO₂ og N2O, CO₂ er for Soda Siphon, N2O er for Krem sprøyta, begge fra ISI.

Her har du CO₂ patroner hos CO:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=157127638

Aha, da forstår jeg. Var innom en lokal CO i dag og fant bare N2O-patroner der. Da er ihvertfall den biten grei!

Tror de ofte ligger på forskjellig plass i butikken, iallefall CO i torgata hadde de plassert litt rundt om, soda ting et sted, og krem ting et annet sted.
Men det står tydelig på eskene, SODA eller SAHNE, og det er SODA du ønsker..

Skjønner ikke helt at N2o skulle gi annen smak, det er jo det som brukes til guiness, og vet folk bytter på disse når de lager krem, poenget med n2o i krem sammenheng er at det lager mye mindre, og finere bobler, men co2 lager større, mer brutale bobler. (som vi liker i øl)

Og når vi først er inne på temaet, så må jeg bare dra frem denne linken igjen: http://www.youtube.com/watch?v=LZxJCVT6i6w  :) (slå på interaktivt transcript, så du skjønner hva dama sier)
 
Patroner med lystgass? Sikker på at det ikke er nitrogen (N2)?

Fordelen med nitrogen er at det ikke løser seg noe særlig i hverken øl eller melk. Lager man fløte med CO2-trykk, så tror jeg man fort får kullsyre i fløten. For å vite hvordan det går, se ymse forsøk med å lage «melkebrus» på Sodastream-maskiner.
 
gustavf skrev:
Patroner med lystgass? Sikker på at det ikke er nitrogen (N2)?

Fordelen med nitrogen er at det ikke løser seg noe særlig i hverken øl eller melk. Lager man fløte med CO2-trykk, så tror jeg man fort får kullsyre i fløten. For å vite hvordan det går, se ymse forsøk med å lage «melkebrus» på Sodastream-maskiner.

Har brukt både co2 og n2o til fløte.
Førstnevnte funker sabla dårlig, sistnevnte veldig bra :)

Men sodastream maskiner er ubrukelige uansett til slikt, de holder ikke trykket på samme måte som en isi siphon.
n2o = http://no.wikipedia.org/wiki/Dinitrogenoksid
Hm... må testes  :D
 
RolfK skrev:
Hei, jeg gjenoppliver denne gamle tråden da jeg nylig oppdaget tap-a-draft og synes det virker ganske perfekt for mitt behov!
Har ikke plass eller penger til ordentlig kegging-system akkurat nå, og er ganske lei av all logistikken som er nødvendig for å
håndtere 100+ flasker i en relativt liten leilighet. Men tap-a-draft virker jo råbra!

Før jeg eventuelt bestiller har jeg noen spørsmål jeg håper noen kan svare på. :)
Patroner - får man tak i det i Norge? Clas Ohlson har 8 grams patroner, 10 stk til 99 kr, men de inneholder N2O (lystgass) står det på esken, ikke CO₂.
Funker de likevel? Jeg tenker uansett å karbonere med sukker som før, så kan de patronene brukes bare for å få ut ølen?
Eller får jeg "stout-skum" på alt da? Det vil jo bli litt feil f.eks. på en wit eller en pale ale ;)

Er det eventuelt mulig å gjøre modifiseringer slik at f.eks. de 16 grams patronene Vin og Bar selger kan fungere?

Andre erfaringer, tips eller råd?

På forhånd takk! :)

Du bruker kun Co2 patroner som du får fra våre leverandører og CO/BT
Du kan sikker med rørdeler bygge holder for 16 grams patroner, det må du se på når du har fått utstyret.
Jeg har laget en "stand" så det ikke ligger og ruller i kjøleskapet.
Strikkene du ser over kranen er fordi kranen opner seg selv, det har fylt kjøleskaphyllene to ganger så nå brukes det konsekvendt.
Lokkene er dårlige så de er byttet med lokk fra krydderglassene til Santa Maria og pakning av ovnsilikon (bakepapir)
Jeg karbonere med sukker og/eller patroner.
Det var det jeg kom på.
 

Vedlegg

  • P1010282.JPG
    907,5 KB · Sett: 625
Jeg har brukt Tap-a-Draft siden mai i fjor, kjøpte en startpakke fra MoreBeer med 3 flasker og en tappeventil for 16g patroner. Siden kjøpte jeg 4 flasker til samt en ekstra tappeventil fra http://sites.google.com/site/sturmanbgllc/tap-a-draft/purchase. Derfra kjøpte jeg også nye korker til flaskene, da de som fulgte med settet fra MoreBeer var skrale greier. Patroner selges blant annet på Petit og Vin & Bar.

Jeg er veldig godt fornøyd med dette systemet. Flaskene holder rimelig godt på trykket, en patron er som regel nok til å tømme flaska forutsatt at den er karbonert før ventilen settes på. De er lette å rengjøre, husk bare at de ikke tåler veldig varmt vann (maks 60 °C tror jeg).
Jeg har også laget en «stand» for kjøleskapsbruk, samt et sammenleggbart stativ av saksetype for feltbruk.

Hadde med to flasker med lys bitter under jakta i høst. Skikkelig innertier med et glass eller to fra tap når man kommer tilbake til leiren, sliten og tørst. Ølet holdt seg passe kaldt med en våt håndduk rundt flaska.
 
Jeg vurderer å skaffe meg et slikt system. Er det flere som har oppdaterte erfaringer? Hvor er det best(billigst) å kjøpe? Hvor kjøper jeg CO2patroner, og hvor mange går det med til en flaske hvis jeg karbonerer naturlig?
 
Jeg har nettopp fått et startsett fra morebeer.com. En kamerat bestilte det ga det til meg i bursdagsgave, så nøyaktig hva han betalte vet jeg ikke, men jeg tror morebeer.com har bra pris og lav porto.

CO2-patroner får man fra f.eks. vinogbar.no  - http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_266&products_id=1028
Med naturlig karbonering tror jeg det er nok med 1 patron til en flaske, kanskje 2. Har ikke tatt i bruk Tap-a-draft-flaskene selv enda, så jeg vet ikke nøyaktig.
 
Tilbake
Topp