Tappe litt og litt fra gjæringskar

Stony K

Norbrygg-medlem
Hei! Er det noen problemer forbundet med å tappe litt og litt fra gjæringskaret? Jeg har et konisk gjæringskar og ønsker å tappe litt og litt over tid på en uKeg.

CO2 vil vel ligge rett over øl-overflaten, selv om det suges inn mer oksygen gjennom gjærlåsen? Jeg regner med den bare kan være på når jeg tapper?

På forhånd takk for svar!
 
Du må i så fall trykke ut med CO2. Om du drar inn luft så vil det blande seg inn i resten av gassblandingen i tanken med de problemer det medfører. Myten om CO2 teppe er oppspinn.
 
Hei! Er det noen problemer forbundet med å tappe litt og litt fra gjæringskaret? Jeg har et konisk gjæringskar og ønsker å tappe litt og litt over tid på en uKeg.

CO2 vil vel ligge rett over øl-overflaten, selv om det suges inn mer oksygen gjennom gjærlåsen? Jeg regner med den bare kan være på når jeg tapper?

På forhånd takk for svar!
Kobler på en ballong fylt med co2 når jeg dumper gjær/trub/humle, funker supert :)
 
Takk for raske og gode svar! Da blir det nok å fylle på med CO2, eller ta alt på en gang om hvis jeg ikke får kjøpt meg CO2 med det første :)
 
Jeg laget en gang en tråd 'LODO Light' hvor jeg koblet på en aluminium-ballong (ikke-elastisk).
Du kan høste CO2 under gjæring, som deretter benyttes som CO2 lager ved fylling.
Se bilder i tråden LODO lite
 
Tilbake
Topp