tappe om fat - "grovfiltrering"

når fatene står pent og rolig i kjøla hjemme er jo ølet fint og klart, men er jo ofte man drar med seg et fat
eller to på festlige lag, men med litt bæring og noen mil biltur, så har jo bunnfallet ofte virvlet opp, og det tar fort lang tid før det legger seg igjen..

Har så tenkt tanken i retning filtrering.. men har ikke helt lyst til det, både mer utstyr å kjøpe,  rengjøre, og mer som "slenger til irritasjon for kjerringa"  :nosmile:

Så kom jeg på at jeg kan jo fjerne noe med å la ølet stå på et fat i noen uker og la bunnfall legge seg i det, for så å "mottrykksfylle" det over på et annet fat med bare
en slange med to "øl ut" koblinger..

Er det noe jeg har glemt som gjør at dette ikke er en grei ide?
 
Gjør det hele tiden, det fungerer utmerket. Hvis du har muligheten, så karboner etter å ha tappet over på fat nummer to, da slipper du skum og søl :)
 
OyvindEG skrev:
Gjør det hele tiden, det fungerer utmerket. Hvis du har muligheten, så karboner etter å ha tappet over på fat nummer to, da slipper du skum og søl :)

Ja det var planen, men har forsåvidt lyst å prøve på noe jeg har ferdigkarbonert :)
Hvorfor blir det skum og søl? Hvis jeg flusher og trykksetter fat nr 2, og fyller sakte med å slippe ut av overtrykksventilen, så skulle det jo bli det samme som å mottrykksfylle ei flaske...
 
Fat 1 med øl settes på en benk, men fat 2 står på gulvet. Fyll litt Co2 i fat 2, koble slange mellom gasstilkoblingene på fatene, slik at begge fat har samme trykk. Slange mellom øltilkoblingene. Slipp ut litt Co2 fra fat 2. Trykksenkningen gjør at ølet vil begynne å renne ned i fat 2 vhj hevertvirkningen mens Co2 fra fat 2 går over i fat 1. Håper dette ble riktig forklart  :saadoevt:
 
Hvis man er flink til å passe på trykket, og ta seg god tid, blir det stort sett ikke så mye skum. Jeg er derimot ikke alltid like tålmodig, og har ingen eksakt måte å sørge for en jevn og lav trykkforskjell mellom fatene, og da blir det noe skum som tilslutt kommer ut at sikkerhetsventilen for å si fra at nå er det fullt:)
 
No har eg svært lite erfaring med fat, men kva med å tappe ut litt, t.d. første halvliter, før du tek med fatet på fest. Om fatet har stått stille ei stund så vil vel dette medføre at du får vekk mesteparten av grumset i fatet, eller?
 
nei det nytter ikke, det fjerner bare grumset som er i umiddelbar nærhet til stigerøret, ligger masse igjen lengre ut i bunnen.
Ser når jeg åpner tomme fat, så er det massevis av gugg igjen..
 
Tilbake
Topp