Tappekran: Hvor kjøper eg billigst?

Tøft!

Det vil si at den er kommet!?

Den "creamer'en" er den til alle typer øl, eller er det til stout? (mener jeg har hørt om stout-kran...?)

Så er spørsmålet om jeg skal kjøpe 4 creamere eller bare  1 enkelt..
 
Hmm, er denne creameren en separat del som du kan skru på og av, eller er kranen en creamer uansett? Jeg ville ikke hatt 4 kraner som bare kan servere cream-øl, men det kan være greit å ha 1 kran med denne muligheten (som man også kan tappe vanlig med dersom ønsket).

Det er vel mest enkelte engelske/irske øltyper som serveres med creamer, og stout er vel det første jeg tenker på da  :namnam:
 
mojo skrev:
Tøft!

Det vil si at den er kommet!?

Den "creamer'en" er den til alle typer øl, eller er det til stout? (mener jeg har hørt om stout-kran...?)

Så er spørsmålet om jeg skal kjøpe 4 creamere eller bare  1 enkelt..

Det står at creamer funksjonen blir aktivert om man presser krana bakover. Jeg forsto det som at den tapper vanlig, men med mulighet for å toppe opp med litt kremete skum ved behov. Den erstatter ikke en stoutkran da den type kran tapper ölet gjennom en liten plat(restrictor disc) med små hul for å lage mindre kullsyre og tettere skum. Den frigjör også mer aroma ved tapping. Jeg syns IPA og Cider gjör seg godt når det er tappet gjennom en stoutkran. Jeg ville forhört meg med selger först om creamerfunksjonen bare aktiveres ved å presse kranen bakover(noe jeg tror). Om det er så hadde jeg valgt 3 creamerkraner og en ekte Stoutkran, evt 4 creamerkraner.
Sjekk med selger först.
 
Fei skrev:
Det står at creamer funksjonen blir aktivert om man presser krana bakover. Jeg forsto det som at den tapper vanlig, men med mulighet for å toppe opp med litt kremete skum ved behov.

Ah ja, det var jo skrevet litt lengre opp i tråden. Det ble visst litt mye  :skaal2: igår ;).

Men da virker denne kranen ganske så likt en tysk tappekran med regulator, slik jeg har hjemme. Da kan man også trykke kranen bakover og så kommer det skum ut av kranen siden ølet da blandes med luft, en slags Venturi-effect. Det er derfor denne tyske kranen har et lite hull på forsiden, gjennom dette hullet suges luften inn og blandes med ølet)
 
Må nok undersøke den saken der litt bedre! Jeg skriver og sjekker prisen..

Hva trenger man ellers, bortsett fra selve krana? Ser at man trenger et håndtak? Regner med å dreie det selv i noe fint norwegian wood..

Men bortsett fra det??? Nettbutikkene er FULLE av geil til ølkraner... er følgende også nødvendig?:

- faucet to disconnect adapter
- coupling nut
- shank flange?
- ...

Hva heter forresten en ventil på gassslangen som forhindrer at øl går opp i regulatoren eller over i andre fat?

Er litt skeptisk til å bestille i USA, men det ser rimelig ut!.. www.Northerbrewer.com f.eks..
 
Bortsett fra selve kranen (og håndtaket) så trenger man en 'shank', en slags kobling og selve slangen.

En 'shank' er et rør med gjenger og noen muttere, som man skrur kranen fast på. Denne shanken skal da sitte godt fast i tappetårnet med mutterne. På baksiden av shank'en skal det så skrus en kobling og på den andre siden av koblingen sitter slangen. Den andre enden av slangen skal så til et Corneliusfat eller lignende.

Når man bruker amerikanske kraner som Perlick eller Ventmatic så trenger man altså en shank som er tilpasset størrelsen på amerikanske kraner. Etter det jeg vet så går det ikke an å skru en sånn amerikansk kran på en europeisk shank, så shank'ene kan man kjøpe samtidig med kranen. Det gjelder sikkert koblingen også.

Du kan sikkert bruke et europeisk tappetårn til disse kranene, dersom du skal bruke tappetårn. Jeg mener at amerikanske shank'er er litt tykkere en europeiske, så i så fall må man muligens borre opp hullet til shanken i tappetårnet. Noen her på forumet som har prøvd noe sånt og kan skrive noe mer om det?

En 'flange' er vel et slags deksel med hull i, som du kan ha over den forreste mutteren på shanken, slik at det hele ser pent ut. Kjekt å ha dersom du har kranene på døren til et kjøleskap. Jeg vet ikke hva de kaller ventilen som hindrer øl i å strømme inn i CO2-slangen, men jeg vet at de bl a selges hos CanDirect.
 
mojo skrev:
Hva heter forresten en ventil på gassslangen som forhindrer at øl går opp i regulatoren eller over i andre fat?
På godt norsk heter det tilbakeslags ventil. På engelsk, kan du prøve "One way singulator valve"
Jeg bruker John Guest koblinger, og de fører dette.
 
Riis'en skrev:
mojo skrev:
Hva heter forresten en ventil på gassslangen som forhindrer at øl går opp i regulatoren eller over i andre fat?
På godt norsk heter det tilbakeslags ventil. På engelsk, kan du prøve "One way singulator valve"
Jeg bruker John Guest koblinger, og de fører dette.

Hvor får du dem fra ? jeg finner dem ikke hos The Harmony Hut
 
Hos CanDirect.de heter det 'Rückschlagventil' som kan skrus rett på NC-koblingen: bestellnr 75491900, € 7,95.

75491900.jpg



Her ser man det hele skrudd sammen, bestellnr 75491976, € 13,30.

75491976.jpg


Hvis noen skal kjøpe noen av de første til € 7,95 så er jeg interessert! (2 stykk) Har fått nok omganger med skylling og vasking av CO2-slanger pga fulle fat med overtrykk...  :cheeky:
 
Hmm, interesting... Jeg burde vel vurdere anskaffelse af slike kraner, da jeg blir grundig lei av å måtte gnikke og gnue kranene frem og tilbake når de ikke har vært i bruk i noen dager. Ja, jeg vet, drikker visst ikke så ofte, men men.

Vil det være en enkel sak å sage av en del av shanken? Jeg har et tappetårn der de nåvarige shankene er bare ca 7-8 cm.
 
Eduard skrev:
Hmm, interesting... Jeg burde vel vurdere anskaffelse af slike kraner, da jeg blir grundig lei av å måtte gnikke og gnue kranene frem og tilbake når de ikke har vært i bruk i noen dager. Ja, jeg vet, drikker visst ikke så ofte, men men.

Vil det være en enkel sak å sage av en del av shanken? Jeg har et tappetårn der de nåvarige shankene er bare ca 7-8 cm.

Før du kjøper så kan jeg prøve å feste mine Ventmatic kraner på mitt tappetårn. Jeg har også et tappetårn fra Europa(italia) med de kjipe gjengene. Jeg tror ikke de passer om hverandre og jeg tror ikke de amerikanske shanksene passer i tårnet heller og at vi bare da må irritere oss over sticky faucets. :cheeky:
Jeg håper jeg tar feil, jeg kunne også tenkt meg å bytte kranene ut med noen fete perlick kraner.
 
Kan du ikke se hvorvidt disse amerikanske shankene avviker fra de italienske, i diameter? Jeg er nok villig til å skaffe amerikanske shanker og file ut tårnet litt slik at de kommer til å passe. Jeg må si at de kranene jeg har forsåvidt er ganske greie, de bør bare brukes oftere. De vil da bli kandidater til å bygges om til portable kraner som kan klikkes rett på fatet  :yes:
 
Eduard skrev:
De vil da bli kandidater til å bygges om til portable kraner som kan klikkes rett på fatet  :yes:

Jeg gjorde det med min da jeg bytte, har forsøkt å bruke den et par ganger men det blir mest skum...
 
Jeg har en sånn fiks-ferdig ombygd kran av samme type (med skumregulator) og det funker for det meste ganske så bra, heldigvis :).
 
Eduard skrev:
Kan du ikke se hvorvidt disse amerikanske shankene avviker fra de italienske, i diameter? Jeg er nok villig til å skaffe amerikanske shanker og file ut tårnet litt slik at de kommer til å passe. Jeg må si at de kranene jeg har forsåvidt er ganske greie, de bør bare brukes oftere. De vil da bli kandidater til å bygges om til portable kraner som kan klikkes rett på fatet  :yes:
jeg har en ekstra shank også så jeg skal teste ikveld. Det er i tilfelle gjengene som har forskjellig mål. Amerikanske rørdeler passer ikke på europeiske pga gjengene.
 
Eduard skrev:
Når man bruker amerikanske kraner som Perlick eller Ventmatic så trenger man altså en shank som er tilpasset størrelsen på amerikanske kraner. Etter det jeg vet så går det ikke an å skru en sånn amerikansk kran på en europeisk shank, så shank'ene kan man kjøpe samtidig med kranen. Det gjelder sikkert koblingen også.

Jeg har litt blanding av deler kjøpt hos CanDirect (Tyskland) og MoreBeer (USA) og har ikke hatt problemer med dette. Kran fra Tyskland gikk rett på shank fra USA som igjen kom med slange ferdig påsatt kobling som gikk rett på ei tysk kobling til minifat. Så dersom det er forskjeller, så følger de ikke Atlanterhavet helt slavisk.

Må si jeg var mer enn litt overrasket da disse delene bare kunne skrus rett sammen.
 
Da blir jeg mer enn nysgjerrig på hva Fei sine erfaringer er. Hva slags amerikansk kran har du da Gustav?
 
gustavf skrev:
Eduard skrev:
Når man bruker amerikanske kraner som Perlick eller Ventmatic så trenger man altså en shank som er tilpasset størrelsen på amerikanske kraner. Etter det jeg vet så går det ikke an å skru en sånn amerikansk kran på en europeisk shank, så shank'ene kan man kjøpe samtidig med kranen. Det gjelder sikkert koblingen også.

Jeg har litt blanding av deler kjøpt hos CanDirect (Tyskland) og MoreBeer (USA) og har ikke hatt problemer med dette. Kran fra Tyskland gikk rett på shank fra USA som igjen kom med slange ferdig påsatt kobling som gikk rett på ei tysk kobling til minifat. Så dersom det er forskjeller, så følger de ikke Atlanterhavet helt slavisk.

Må si jeg var mer enn litt overrasket da disse delene bare kunne skrus rett sammen.

Mulig jeg har et spesielt tårn.

Eduard skrev:
Da blir jeg mer enn nysgjerrig på hva Fei sine erfaringer er. Hva slags amerikansk kran har du da Gustav?


Første bilde viser en amerikansk shank lagt oppa en europeisk. Det er litt forskjellige gjenger. De fra usa er grovere.
Bilde nr 2 viser forskjellen inni en us og euro- shank.
Bilde nr 3 viser inngangen til mitt tårn.
Bilde nr 4 viser tårn og en us shank
Bilde nr 5 viser tårn og euro shank
Bilde nr 6-7 viser en us stoutkran og en euro shank. De passer ikke hos meg.
 
Tilbake
Topp