Tappetårn og kjøler

Hei alle
Har en stund hatt liggende ett tappetårn og kjøler som jeg testet ut i helgen med dårlig resultat "BARE SKUM"


dette anlegget er koblet med 6mm slange fra corneliuskeg til kjøler ca 1/2meter slange, men fra kjøler begynner til tappetårn er alt 10mm slange ca 1 meter med slange.
kjøleren virker med at det er fylt vann i den og dette blir til is. Ølet går så gjennom denne og opp til tappetårnet som har en skumregulator.
Litt vanskelig og forklare men håper noen forsto det der ute.
Det jeg lurer på er om det er noen som kan si meg hvordan jeg skal koble dette uten at det skummer slik det gjør nå.

Jeg kan legge ved noen bilder av anlegget visst det er bedre men det blir ikke før i morgen

Roger
 
Hei Proger, og velkommen til forumet!

Det kan være ulike grunner for skummende øl, og jeg regner med at du kan få løst det.

Først og fremst, sjekk denne tråden der et lignende problem omtales.

Ellers så spørs det jo om ikke ølet inneholder for mye CO2 allerede. Isen skal være der i kjøleren (i kantene), den fungerer som en slags buffer. At slangen mellom kjøleren og kranen er 10mm kan også ha noe å si.

Er ølet kaldt fra før, og har du prøvd å tappe rett fra fatet uten kjøler? Dersom det da fremdeles skummer skyldes det nok CO2 -setting i kombinasjon med temperaturen. (Jo lavere temperatur, desto lettere for ølet å ta opp CO2)
 
Jeg får prøve å få tak i noen koblinger så jeg kan bruke 6mm slanger på anlegget, tror kanskje det kan være der problemet ligger.

Ja det var det med CO2.

Jeg pleier å sette CO2-flasken på 2 bar og så riste keggen til det slutter å ta inn mer CO2. Vet ikke helt om dette er måten å gjøre det på men det er slik jeg har gjort det i noen år.

Er dette for mye CO2 kanskje?

Jeg lager bare pilsnertyper etter egne oppskrifter så jeg liker at det er litt godt med CO2 i pilsen:)

Har da bare brukt en tappehane til corneliuskeg og dette har funket greit.

men har nå lyst til og lage en liten bar i kjelleren og da bruke tappeutstyret som jeg har liggende.
 
Det virker som om det bryter ut CO2 ut av ølet et eller annet sted mellom fatet og kranen. Steder der slik skjer er som regel overganger fra tynn til tykk slange (trykkfall), hindringer (hvirvlinger), temperaturstigning (evnen til ølet å holde på kullsyren minsker).

Det kommer litt an på hvordan du bruker oppsettet, altså om du kobler på et fat og drikker det tomt på en kveld med noen kompiser (eller alene, dersom du rår over uante kapasiteter  :klovn:), eller om oppsettet står et sted der det brukes litt sånn av og til.

  • Det første er klart å anbefale med et slikt oppsett, siden ølet da knapt har sjanse til å bli varm i slangen mellom kjøleren og tappekranen, samt at du ikke mister øl i kjølerørene i kjøleren for hver gang du kobler på/av fatet.
  • Dersom du likevel bruker det siste alternativet, så kan det anbefales å holde ølslangen mellom kjøleren og tappekranen nedkjølt slik at det i det minste ikke ølet varmes opp og derfor avgir kullsyre som blir til skum. Dette kan gjøres ved å ha en liten pumpe som pumper vann gjennom en ekstra slange som følger ølslangen helt fra kjøleren til tappekranen, og tilbake. Vikle litt isolasjon rundt det hele og la pumpen pumpe kjølevann (som du har i kjøleren) igjennom. Slike pumper fåes sikkert i akvariumsbutikker.
  • Trykksett neste fat i mindre grad; bruk lavere trykk men gjør som før. Se om ølet er karbonisert nok, mot at det ikke skummer for mye. Juster med regulator på tappekranen for å få tilfredsstillende 'flow'.
 
Jeg takker så mye for gode tilbakemeldinger på emne mitt her. Den kjøleren jeg har er der vannslanger som sirkulerer opp til tappetårnet så pilsen holder seg nedkjølt i fra kjøler og opp til tårn. Det eneste er ifra fat til kjøler jeg ikke holder det veldig kaldt når det er tilkoblet utstyr.

Kan dette ha noen betydning for skumming? Jeg kan ikke se vitsen med en kjøler av den kvalitet jeg har fått tak i hvis fatet også må holdes kaldt.

Jeg får bare prøve meg fram og se hvordan dette går. Får ta en runde i morgen og finne deler slik at jeg kan bruke 6mm slanger i stedet for 10mm.

Jeg gir tilbakemelding når jeg får dette oppe og går. Da gjerne med noen bilder av bar og utstyr.

Roger
 
Et lite tips for å unngå skumming er slangelengde, en bør ha minst 2 meter slange fra fat til kran. Neste blir da slangediameter, innediameter på 3/16 tommer brukes mye i USA og virker skumdempende. Hvis ikke dette er tiltak som hjelper, bør man se på om det ikke er for mye kullsyre i fatet. Da hjelper det lite uansett hva du gjør...

Jeg har fire tappekraner som har gjennomganger inn til kjølerommet, og koblet 2,5 meter med 3/16 slange. Jeg sliter aldri med skum så lenge ølet har stabilisert seg med passe kullsyre i forhold til trykk.
Se blogen min:
http://brygg.blogspot.com/2007/10/ventomatic-tapperkraner-i-bryggrommet.html

Dette fungerer bra, og jeg har hatt tappetårn uten kjøling før til min fryser slik:
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1062
Det fungerte også utmerket uten problemer, og jeg hadde 2 meter lange slanger som jeg hadde under fryserlokket.

Tror mye av hemmeligheten er ikke kjøling frem i tårnet, men balanse mellom slanger og tårn....

Håper ikke jeg har missforstått deg helt, for det var litt vanskelig å få bilder i hodet mitt av beskrivelsen din  ???

Øl fra fat og fin kran er i alle fall nam nam  :godtoel:
 
Øl fra fat og fin kran er i alle fall nam nam  :godtoel:

Og det har du helt rett i. Derfor hadde det vært kjekt og få til dette utstyret mitt her.
Jeg gir ikke opp nå. Jeg er blitt litt klokere teoretisk på dette, så jeg får prøve litt ut i praksis hehe
 
Hei igjen

Har tatt ett par bilder så dere kan se om jeg er inne på rett spor

Har kjøpt 6mm slanger i dag og koblet opp på følgende måte..

Fra keg til kjøler har jeg litt over 2m slange
fra kjøler og opp til tårn ca 1m slange

Har satt co2 flasken på rett under 1 bar på keg og koblet til pils til tårnet. Så at det kom en del skum i slangene
Er dette naturlig?
Har ikke tappet øl enda da jeg tror jeg bør vente til det har roet seg ned til sent i kveld eller i morgen. Beror på om jeg klarer og vente :beersmiley:
 
Litt av et beist, den kjøleren din!  >:D

Jeg har gjort en omtrentlig beregning av hvor mye øl som vil befinne seg i slangene og kjøleren når fatet er koblet på. Avhengig av hvilken type kjøler det er, er det snakk om +/- 0,5 l frem til nesten 1,0 liter (hvorav 0,13 l i slangene, resten i kjøleren).

Denne mengen med øl mister man for hver gang man kobler av kjøleren. Noe man strengt tatt bør gjøre hver gang etter bruk (for eksempel etter en fuktig kveld eller fest), ihvertfall hvis blir lenge til neste gang. Ølet som etter bruk befinner seg i slangene blir jo fortere dårlig pga temperaturpåvirkningen. Ikke for å demotivere deg  :angel:, men det er derfor de fleste hjemmebryggere velger å ha ølet stående kaldt i et kjøleskap eller en ombygget fryser.

Altså det er del faktorer å ta i betraktning ved bruk av en sånn kjøler, helt bortsett fra skumdannelsen (som nok kan løses). Hvor ofte tenkte du bruke ved øltapning og hvor mye drikkes det 'i 1 sleng'?
 
Jeg målte at det gikk 6 dl ut av utstyret når jeg testkjørte med vann.

Planen min med dette er å kjøre siste halvliteren i fra et tomt fat som står ved siden av med litt CO2 trykk.
Jeg tenkte at hvis jeg satte opp utstyret på fredag og pakket det ned søndag så måtte dette gå bra, men jeg vet jo ikke dette før det er prøvd ut.

Pleier ikke ta så mye midt i uken og hvis jeg skulle få lyst på en da så bruker jeg gamlemåten.

Planen min på sikt er å lage en bar hvor jeg lager et rom som er godt isolert og har et kjøleskap stående der uten dør slik at kjøleskapet også kjøler dette lille rommet under baren. baksiden av kjøleskapet peker da ut i bakkant av dette rommet, slik at det ikke går varmgang i det.
Litt vanskelig å forklare med bare ord, men tegningene har jeg.
 
Hvis det er sånn du tenkte å bruke utstyret så tror jeg nok det vil gå bra  :biersmile:

6 dl var da ganske lik mine forventninger, og å trykke ut det siste ølet med et fat med vann høres helt fornuftig ut. Det ville jeg også gjort i dette tilfellet.

Det å lage et større kjølerom med et åpent kjøleskap (eller utvidet kjøleskap) er også et triks som en del hjemmetappere har benyttet seg av. Spesielt i USA er det mange som har gjort det, det er sikkert lett å finne noen nettsider med beskrivelser av utstyret, samt erfaringer.
 
Måtte bare ta et bilde av en ettermiddagspils etter at jeg har satt i nye slanger på anlegget mitt.

Dette er helt topp
Takker så mye for hjelpen av alle som har svart på mine spørsmål.

SKÅL ALLE SAMMEN OG GOD HELG
 
:skaal2:

Hva slags slanger har du koblet til kjøleren nå, og har du gjort noe med trykket på fatet?
 
Det er en 7mm som er litt over 2 meter lang fra fat til kjøler
men den skal skiftes ut med 5mm for jeg kjører med 0,5 bar trykk og håper med 5mm at jeg kan sette opp trykket litt.

Som jeg skrev i stad så funker det iallefall besre nå enn tidligere så det er fremskritt
 
Richard skrev:
Jeg har fire tappekraner som har gjennomganger inn til kjølerommet, og koblet 2,5 meter med 3/16 slange. Jeg sliter aldri med skum så lenge ølet har stabilisert seg med passe kullsyre i forhold til trykk.
Se blogen min:
http://brygg.blogspot.com/2007/10/ventomatic-tapperkraner-i-bryggrommet.html

Richard, jeg skal til USA om noen uker (med mulighet for å spare frakt og toll), og skal nå i løpet av få dager bestille inn utstyr fra Morebeer for å sette opp fem tappekraner på utsiden av kjølerommet (i mitt ennå ikke bygde hus!).

Jeg har tenkt å kjøpe mest mulig likt av det du har lagt opp til. Jeg velger den største bakplata til Morebeer (hvor det er plass til seks kraner selv om jeg bare setter inn fem), tilsvarende bredt dryppbrett, fem dryppfri kraner med håndtak, gassmanifold for inntil seks fat, 5 inn-ventiler og 5 ut-ventiler for Corneliusfat, og 15 meter 3/16" slange.

Men hva trenger jeg av koblinger for å føre slangen gjennom veggen ut fra kjølerommet og feste kranene til bakplata? Andre tips på nyttige ting jeg kunne trenge.

Jeg vurderer også å kjøpe meg en Thurminator platekjøler, men da må jeg også tilsette aromahumle gjennom en hopback. Og da trenger jeg vel også en magnetpumpe, så ting drar på seg...
 
Tore B. skrev:
Richard skrev:
Jeg har fire tappekraner som har gjennomganger inn til kjølerommet, og koblet 2,5 meter med 3/16 slange. Jeg sliter aldri med skum så lenge ølet har stabilisert seg med passe kullsyre i forhold til trykk.
Se blogen min:
http://brygg.blogspot.com/2007/10/ventomatic-tapperkraner-i-bryggrommet.html

Richard, jeg skal til USA om noen uker (med mulighet for å spare frakt og toll), og skal nå i løpet av få dager bestille inn utstyr fra MoreBeer for å sette opp fem tappekraner på utsiden av kjølerommet (i mitt ennå ikke bygde hus!).

Jeg har tenkt å kjøpe mest mulig likt av det du har lagt opp til. Jeg velger den største bakplata til MoreBeer (hvor det er plass til seks kraner selv om jeg bare setter inn fem), tilsvarende bredt dryppbrett, fem dryppfri kraner med håndtak, gassmanifold for inntil seks fat, 5 inn-ventiler og 5 ut-ventiler for Corneliusfat, og 15 meter 3/16" slange.

Men hva trenger jeg av koblinger for å føre slangen gjennom veggen ut fra kjølerommet og feste kranene til bakplata? Andre tips på nyttige ting jeg kunne trenge.

Jeg vurderer også å kjøpe meg en Thurminator platekjøler, men da må jeg også tilsette aromahumle gjennom en hopback. Og da trenger jeg vel også en magnetpumpe, så ting drar på seg...


Hei,

Her er handelisten min:

D1212G Faucet - The Ventmatic Sealed Forward Faucet (S/S w/gold plating) 4 4 44.9500 179.80
D1277a Faucet Handle - 6 in Pub Style Oak W/ Cherry Finish/ Brass Knob 4 4 12.9500 51.80
D1415 Drip Tray - 13 in Wall Mount (Back Splash & Drain) 1 1 69.0000 69.00
D1230 Stout Faucet - Chrome 1 1 74.0000 74.00
D1247 Faucet Shank - 8 in 4 4 22.0000 88.00
D1605 BLC (4 oz) same as CL22 10 10 2.5000 25.00
D1700 Beverage Line (3/16 in. ID) - By the Foot 48 48 0.5000 24.00
D1600 Draft Cleaning Kit 1 1 48.9500 48.95
BE520 Tongs - Stainless 3 3 6.4900 19.47
D1720B Tailpiece (1/4 in.) Hex Nut and Gasket 4 4 2.7500 11.00

Det som er viktig er å bestille shanks, det er delen som skal gå gjennom veggen. Videre må du ha Tailpiec hex nut and gasket for å skru på shanksen på innsiden av kjølerommet, denne delen er den du presser slangen på. Shanksen bør være 8 inch lang, slik at den er lang nok for tykkelsen på veggen på kjølerommet.

Så trenger du godt med 3/16 tommer slange, 2-3 meter for hver kran (gir fin skumdemping).. Gassmanifold har du tenkt på og der trenger du 1/4  tommers slange.. Slangeklemmer trenger du også. I tilegg er et Draft Cleaning kit et must for god rengjøring, veldig enkelt å bruke..

Therminator er fin til å kjøle raskt med, du bør kjøpe quick connect til den pluss silikonslanger for øl (dette selger morebeer).

Lykke til  :skaal2:
 
Tilbake
Topp