Tappeutstyr og bryggeutstyr i frost-miljø?

Vi har et uthus hvor vi planlegger å bygge en kombinert bar og bryggehus. Huset vil forbli uisolert og vil kun varmes opp i forbindelse med bruk, da med en skikkelig vedovn.

Vil tappeutsyret tåle frosten? Andre problemer dere kommer på? Innspill og ideer?

Jeg har tenkt følgende for tappeutstyret?
  • Legge en 2m/(10w/m) varmekabel for vannrør inne i kegoratoren for å unngå at ølet fryser
  • Kople varmekabel til digital temperaturkontroll med ekstern sensor som føres inne i kegorator
  • Stille inn så varmekabel slår seg på og av ved eks 1 og 2 grader inne i kjøleskapet
  • Sette kjøleskapet på en termostat som skrur det av og på ved feks 15 grader utenfor kjøleskapet. [ Dette avhenger av kjøleskapet jeg får tak i. Mange nyere kjøleskap tåler nemlig ikke temperaturer særlig lavere enn romtemperatur... fordi de ikke lenger kan benytte freon som kjølegass (forbudt 1995).]
  • La kjøleskapets egen termostat ta seg av jobben med å styre temperaturen inne i kjøleskapet når:
    • Romtempen er over 15 og temepraturkontrollen har slått kjøleskapet på
    • Når temperaturen inne i kjøleskapet ligger over fire grader???
Jeg har tenkt følgende for bryggeutstyret:
  • Benytte et kjøleskap til gjæring med tilsvarende temperaturstyring som for kegorator over, men med andre temperaturinstillinger og at begge temperaturkontrollere styres av kjøleskapets interntemperatur.
  • Legge inn vann som følger:
    • Tilførselslange fra frostsikker utekran på hovedhuset
    • Varmekabel i slangen
    • Minivarmtavnnsbereder på 10 liter
    • Avløp fra vask via rør til slambøtte/kum utenfor veggen (gråvann renner rett ut på bakken)
  • 36L BIAB med 3000 w induksjonsplate og 50L Braumeister.

Det jeg er mest usikker på er om tappeutstyr, vannkraner, varmtvannsbereder, osv, vil tåle frosten.

På de kaldeste vinterdagene vil det ta noen timer å varme opp uthuset til kommforttemperatur. Innen komforttemperatur er nådd vil nok alt som har fryst inne i selve rommet ha rukket å tint nok til at det kan taes i bruk... eller hva tenker dere?
 
Ville passet på at kjølespiral, heverter, slanger osv var tømt i tilfellet hard frost.. Er vel ikke godt å si om noe blir frostsprengt, men ser for meg at det er kjedelig å oppdage lekkasje i spiralen på feil tidspunkt ihvertfall.. :)
 
Du trenger ikke å koble strøm på kjøleskapet når det er kaldt ute. Bruk varmebelte rundt gjæringskar koblet til en temp styring (stc1000 feks) eventelt en liten varmepære i skapet...
 
Bygg ett skap som rommer alt bryggeutstyret, isoler det, sett inn en frostvakt på 150 watt med stc1000 styring så bør du være sikker
 
Bygg ett skap som rommer alt bryggeutstyret, isoler det, sett inn en frostvakt på 150 watt med stc1000 styring så bør du være sikker
Er inne på tanken for dette selv da jeg etterhvert flytter til vedskjulet. Vannjust, protafloc, gjær næring mm er følsomme for kald kondensert luft og eg gidder ikke å bære slikt inn og ut. Ellers så tømmer jeg spiral etc som frostsikring.
 
Jeg har brygget i et uisolert uthus i flere år nå. Og jeg varmer ikke opp rommet før brygging heller, men prøver å begrense antall brygginger på vinteren.

Jeg har tre gjæringsskap med varmekilde. De holder ferdig øl på et par grader og rundt 20 når jeg gjærer. Setter alt flytende som kan fryse inn i et skap. Er nøye med å tømme kjøler og vannslanger etter bruk. Ellers gjør jeg ikke noe spesielt. Salter, gjærnæring, spraymalt og alt av bryggeutstyr står kaldt hele vinteren.

Men det er ikke innlagt vann og avløp, så alt vann til brygging hentes inne og all rengjøring skjer inne.
 
Sist redigert:
Bra dere minnet meg på å tømme kjølespiralen. Å ha et isolert skap er en god ide. Gamle kjøleskap gis bort eller selges for en billig penge på finn.no og tjener dette formålet. Jeg tipper en varmekabel på 25w inne i skapet vil være tilstrekkelig til oppvarming. Et kjøleskap rommer glatt to gjæringsbøtter og litt til.

Varmebeltet virker som en fiffig løsning, men likner jo mye på en slik varmekabel.

Hva tenker dere om tappetårnet og frost?
 
Jeg tenker at kanskje tappetårnet kunne hatt godt av varmekabelen. Ellers for å varme opp et lite rom/skap/kjøleskap, så tenker jeg en enkel frostvakt fra BT vil gjøre jobben. Skjønte ikke helt hvorfor du vil bruke kabel for å varme opp det isolerte skapet.
 
uansett u verdi vil jo det isolerte skapet utligne til temperaturen utenfor. Isolasjon skaper jo ikke varme, den demper bare varmetapet.
 
trykkluft og blåse alt tomt så fryser det ikke... varmekabel vs frostvakt... frostvakt koster 149 på Biltema tror jeg
 
Ville vært redd for tappekran i med øl i kuldegrader ja. Mye som kan gå gale og bli ødelagt.
Og det er der det fort blir dyrt... skulle mitt tappe system fryse ville jeg måtte ha 2 statsbudsjett fra Nigeria for å få det opp og gå igjen... Nei huff, håper på en mild vinter
 
Joda, mitt er nok frostsikker så lenge det er strøm i kontaktene. Bare tenkte på hva det har kostet å sette sammen. Det er en dyr hobby detta, så å frostsikre så bør en ikke ta noen sjanser på billig/feil løsning
 
Jeg ville nok oppbevart alt som kan fryse i et gammelt kjøleskap eller en dypfryser. Jeg tipper at en slik varmekabel man legger inne i frostutsatte rør hadde vært helt perfekt. Borre et lite hull i kjøleskapsveggen og føre inn kabelen. Jeg tipper (vet ikke) at den korteste/svakeste typen vil gi tilstrekkelig med varme (20W) til å holde innholdet i kjøleskapet frostfritt på selv de kaldeste dagene... og kanskje til og med nok varme til å gjære en ale??? Om ikke, er det vel bare å bytte til en lenger kabel med mer effekt (dyrt). Clas Ohlson selger slike kabler: https://www.clasohlson.com/no/FrostGuard-varmekabel-/Pr363471000

Å bruke trykkluft til å blåse rent slanger og kraner som skal føre øl er jeg skeptisk til. De fleste tar med seg olje fra kompressoren. Kanskje en fotpumpe eller luft på sprayboks?

Å bruke en frostvakt av den typen som det vises til over har jeg liten tro på i et uisolert bygg (for svak). Å sette en slik inne i etkjøleskap feks ville jeg vært enda mer skeptisk til pga evt brannfare. Det står i bruksanvisningen at den må stå på et velventilert plass... et kjøleskap kvalifiserer neppe som velventilert... Da tror jeg varmekabelen jeg viser til er tryggere da den kun avgir 10W per meter og er beregnet på å ligge inne i plastrør. Disse varmekablene kan sikkert surres rundt gjæringskaret også...

Man kan sikkert bruke en slik frostguard varmekabel på tappetårnet og tilhørende slanger om man vil, feks ved å stroppe den av/på til tappetårnet mellom hver bruk om vinteren, feks med slike stropper man bruker for å stroppe sammen skiene... kanskje i kombinasjon med rørisolasjon. Kabelen er konstruert for å ligge både inni og utenpå vannrør. Det hadde nok fungert, men det blir fort mye herk å ta seg en øl...
 
Tilbake
Topp