Vi har et uthus hvor vi planlegger å bygge en kombinert bar og bryggehus. Huset vil forbli uisolert og vil kun varmes opp i forbindelse med bruk, da med en skikkelig vedovn.
Vil tappeutsyret tåle frosten? Andre problemer dere kommer på? Innspill og ideer?
Jeg har tenkt følgende for tappeutstyret?
Det jeg er mest usikker på er om tappeutstyr, vannkraner, varmtvannsbereder, osv, vil tåle frosten.
På de kaldeste vinterdagene vil det ta noen timer å varme opp uthuset til kommforttemperatur. Innen komforttemperatur er nådd vil nok alt som har fryst inne i selve rommet ha rukket å tint nok til at det kan taes i bruk... eller hva tenker dere?
Vil tappeutsyret tåle frosten? Andre problemer dere kommer på? Innspill og ideer?
Jeg har tenkt følgende for tappeutstyret?
- Legge en 2m/(10w/m) varmekabel for vannrør inne i kegoratoren for å unngå at ølet fryser
- Kople varmekabel til digital temperaturkontroll med ekstern sensor som føres inne i kegorator
- Stille inn så varmekabel slår seg på og av ved eks 1 og 2 grader inne i kjøleskapet
- Sette kjøleskapet på en termostat som skrur det av og på ved feks 15 grader utenfor kjøleskapet. [ Dette avhenger av kjøleskapet jeg får tak i. Mange nyere kjøleskap tåler nemlig ikke temperaturer særlig lavere enn romtemperatur... fordi de ikke lenger kan benytte freon som kjølegass (forbudt 1995).]
- La kjøleskapets egen termostat ta seg av jobben med å styre temperaturen inne i kjøleskapet når:
- Romtempen er over 15 og temepraturkontrollen har slått kjøleskapet på
- Når temperaturen inne i kjøleskapet ligger over fire grader???
- Benytte et kjøleskap til gjæring med tilsvarende temperaturstyring som for kegorator over, men med andre temperaturinstillinger og at begge temperaturkontrollere styres av kjøleskapets interntemperatur.
- Legge inn vann som følger:
- Tilførselslange fra frostsikker utekran på hovedhuset
- Varmekabel i slangen
- Minivarmtavnnsbereder på 10 liter
- Avløp fra vask via rør til slambøtte/kum utenfor veggen (gråvann renner rett ut på bakken)
- 36L BIAB med 3000 w induksjonsplate og 50L Braumeister.
Det jeg er mest usikker på er om tappeutstyr, vannkraner, varmtvannsbereder, osv, vil tåle frosten.
På de kaldeste vinterdagene vil det ta noen timer å varme opp uthuset til kommforttemperatur. Innen komforttemperatur er nådd vil nok alt som har fryst inne i selve rommet ha rukket å tint nok til at det kan taes i bruk... eller hva tenker dere?