Tapping på flaske...

G

GeirØ

Måtte forleden dag avslutte tapping på flaske av årets juleøl, forøvrig mitt andre brygg gjennom tidene...
Mot slutten begynte bunnfallet å blande seg inn i tappingen, hvorpå jeg avsluttet tappingen. Jeg satte tilbake de resterende 5 literne og satser på å få tappet dette etterhvert. Hvor lang tid må jeg normalt vente før ting roer seg ned??

Sett det kaldt, gjerne ned mot null gr, så burde det bunnfelle i løpet av en dag eller to.

mvh Trygve

Du kunne ved en neste anledning også tappe over hele innholdet til en dedikert tappedunk. Og det på forsiktig vis slik at det ikke blir med noe bunnfall til tappedunken. Så slipper man unna problemet. :)

Takk Eduard. Monterer tappekraner på dedikerte dunker slik at jeg slipper bruk av hevert. Har satt merke på gjøringskarene slik at jeg vet omtrent hvor høyt bunnfallet legger seg. Da utstyret er i ferd med å oppgraderes til kapasitet 100liter omlag får det ikke hjelpe om jeg mister en liter øl eller to fordi tappekranene monteres høyt nok til å unngå bunnfall.

Får vel jakte litt på større fat for gjæring slik at jeg får gjæret ølet samlet. Slipper å ha mange dunker stående og da. Får heller bruke 30 liters bøttene til mindre eksperienter...

Tilbake
Topp