Tårn, slange og koplinger fra USA

Haugis

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med å handle ifra USA? Jeg vurdere å gjøre det, men er usikker på om utstyret passer overens med det eurpoeiske. Tenker da på gjenger og dimesjoner. Hadde vært kjedelig å kjøpe utstyr som er ukurant...
 
Hei, og velkommen på forumet! Min erfaring er at hvis man kjøper alt som er på ølsiden fra USA, at det går fint. Jeg har tårn, shanks, kraner, slanger og koblinger fra USA altsammen, uten problem. Men der man kan få problemer er når man skal få amerikanske kraner og europeiske shanks til å passe. Det kán gå, men det er ingen selvfølge. Kjøper du alt i USA slik at ting passer sammen, så går det fint.

Når det gjelder gassiden, så har amerikanske CO2-flasker og -regulatorer andre gjenger enn her i Europa, men det finnes visst enkelte amerikanske leverandører som selger gassregulatorer med europeiske gjenger. Amerikanske CO2-flasker får man ikke uten videre fyllt opp i Norge, så de bør nok styres unna.
 
Eg sier meg enig med Eduard. Det meste eg har til min kegerator er fra USA. Men vær ops på at CO2-tank og primær-CO2-regulator må passe norsk standard (det er det eneste eg har kjøpt fra Norge).
Og no skal eg utvide med en keezer (ombygd fryseboks med 6 kraner). Alt utstyr der også kommer fra statene. Sekundær regulator kan kjøpes i Statene. Kjøp mye med 3/16" øl-slange, det vil du trenge.

Om man skal kjøpe en hel del om gangen, kan frakt bli ganske så dyrt. Anbefaler derfor Jetcarrier, som er et fraktselskap med kontorer i Norge, som spesialiserer seg på frakt fra USA til Norge. Kjøper man mye om gangen, kan sjøfrakt med Jetcarrier lønne seg. Man bør være tålmodig om man velger sjøfrakt, kan ta opp til 2 måneder.

Anbefaler deg å ta en kikk på http://www.micromatic.com/draft-keg-beer/equipment-cid-2.html
 
Jeg anbefaler deg å lese igjennom denne tråden: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5503.30.html

Også anbefaler jeg deg å opprette en konto her: http://www.nybox.com/ Dette fordi hvis du handler fra flere butikker i USA, så sender du alle varene dine til adressen din i New York. Det er billig frakt internt i usa. Når alle varene har ankommet din adresse i New York, så videresender de varene i 1 pakke til norge. Hvis du ønsker det, er det også ( veldig enkelt ) mulig å endre verdien på varene, slik at du kan spare en masse på mva og toll. De tar bilder av alle pakkene som ankommer og legger det ut på din side hos dem. Slik at du enkelt kan se hva som har ankommet.
 
Så litt på prisene hos nybox.com, og de ser ut til å være en god del høyere enn hos jetcarrier.com  - men jeg gikk ikke inn i detaljer........
 
Tusen takk for tips alle sammen! Får se litt hva slags utstyr jeg går for. Kjøpte akkurat Beer Brew 30 av Per Inge her i Grimstad, så må vente litt med investering i CO2 tapping enda. Har brygget litt med Kit tidligere, men gikk nå over til ordentlige saker. All denne flaskevaskinga tror jeg vil bli fort lei av. Kommer til å bruke forumet mye siden jeg er en fersking.
 
Tilbake
Topp