Te av humle i gjæringskar/flaske

Hei!
Er det noen her som har erfaring med å lage humle-te for å bruke som smakstilsetning i gjæringskar/ved flasking? Har lest en del erfaringer om det her: http://www.homebrewtalk.com/f14/hop-tea-method-adding-aromatics-258701/index6.html, og lurte på om noen andre har prøvd det samme?
Har akkurat latt 20 g Centennial trekke i vann i 20 minutter, startet på 80 grader, og har latt falle til 70 i løpet av samme tidsrom. Smakte på teen og endte opp med en høvelig bitter te med god aroma, men med mye gressmak. Skal også lage en te som skal trekke på 70-60 grader og se om den blir mindre bitter.
Noen som vet hvorvidt denne gressmaken blir tydelig i ølet? Det er én liter te på 21 liter IPA.

Jeg tror det vil bli lite hensiktsmessig. Må da heller være bedre å bruke mer humle siste 5 minuttene av kokingen eller eventuelt tørrhumle mer om det er aroma du er ute etter.

Er mange som har opplevd gode resultater med dette i linken, jeg lurer bare på om det er noen her som har prøvd det...

Prøvde nå med vanntemp på 65 ned til 55, og bitterheten er redusert og aroma er enda mer framtredende. Hvis man ønsker aroma og smak, ikke bitterhet, er det denne jeg ville gått med. Vurderer også å prøve 55-45.

Ja jeg har prøvd dette. Noe humlesmak ble det vel, men det ble med den ene gangen. Som alternativ til aroma og tørrhumle er dette dødfødt. Som en redningsplanke til kjedelig øl, kanskje.

Kan man tilsette litt avkjølt humle-te i trist butikkpils, tro? Noen som har prøvd?

Jeg prøvde dette for en liten tid siden en APA og veldig fornøyd med resultatet. Du får med mye mer smak med denne metoden i forhold til tørrhumling. Prøvde det også i en Imperial India Amber Ale som jeg også hadde tørrhumlet, denne ble flasket rett før jeg dro på ferie så jeg gleder meg til og smake når jeg kommer hjem

Jeg brukte også presskanne, rørte bare en gang lot stå 20 min, begynte med 75°. Jeg tok også vare på humlen og brukte den som en del av bitterheten i IIAA iom at mye av alfasyren er igjen

Å ta vare på humlen til bitterhet var ikke dumt... Skulle gjort det jeg også. Jaja, får bli neste gang :) Hvor mye temperaturtap hadde du tror du?

Har egentlig ikke peiling, sjekket bare etter humlen var tilsatt, det var da jeg hadde 75°.

Kan man tilsette litt avkjølt humle-te i trist butikkpils, tro? Noen som har prøvd?
Jeg prøvde meg på en variant av dette på en festival i fjor, der jeg visste at det kom til å gå i Ringnes det meste av dagen. Koke nokså mange gram Citra i et par desiliter med vann i et par minutter. Lurte med inn og doserte en teskje omtrent i hver øl. Det gjorde den gamle traveren noe mer bitter og gav litt humlearoma. Vil ikke si det gjorde gull av gråstein akkurat, men det ble noe annerledes :)

Det er helt sikkert mer velykket å trekke på lavere temperatur, ja. Mulig det er vanskelig å få den sterk nok til slikt bruk?

Tilbake
Topp