tema 1) "Kjøleperioden". tema 2) "dry hop creep"?

Har nå satt en IPA fra Mangrove Jack (og en Porter). På begge disse står det at flaskene skal stå minst to uker i romtemperatur (ok), og så en uke "kjølig". Jeg sliter litt med både vinkjeller og begrenset kjøleskapsplass. Hva er poenget med denne kjøleperioden.. kan jeg ikke heller la det stå i romtemp i 3 uker (eller mer) og bare ta det via kjøleskap direkte til drikking?

Jeg kan prøve på en egen tolkning: 23 grader er ikke optimalt for ølet i lengden, og siden det "holder" med to uker for karboneringens skyld kan resten av modningen med fordel foregå kaldt. Ja, også sier noen at det blir klarere da. Men hvis jeg uansett ser for meg å drikke dette i løpet av en måneds tid maks, så gjør det kanskje ikke så mye med tre-fire uker i romtemp etter tapping for så drikking direkte? Ellers kan jeg kjøpe et ekstra kjøleskap selvsagt..

Takker for svar :)
 
Skal det fortæres I løpet av en måned er din plan helt ok. Blir klarere øl av kald lagring 2 grader og lavere da.
 
Har nå satt en IPA fra Mangrove Jack (og en Porter). På begge disse står det at flaskene skal stå minst to uker i romtemperatur (ok), og så en uke "kjølig". Jeg sliter litt med både vinkjeller og begrenset kjøleskapsplass. Hva er poenget med denne kjøleperioden.. kan jeg ikke heller la det stå i romtemp i 3 uker (eller mer) og bare ta det via kjøleskap direkte til drikking?

Jeg er, strengt tatt, veldig usikker på hva denne kjøleperioden skal være god for. Kanskje det er et forsøk på å avbryte ettergjringa og få gjæren til å bunnfelle raskere. Kanskje det er noe annet.

Du kan helt fint la ølet stå i romtemperatur i 3 uker.
 
Generelt er det lurt å få satt det så kjølig som mulig så fort som mulig - hvis du skal ha det en stund. Med unntak av relativt få øltyper så gjelder det at ølet begynner å dø i det det fødes; dvs. at smaksnedbrytende prosesser starter i det du tapper ølet på flaske. Siden alle slike prosesser går veldig mye fortere ved 20 grader enn ved 4, er det en veldig dårlig ide å la det stå unødig lenge i romtemperatur. Forskjellene er faktisk ganske dramatiske.

Men skal du drikke det i løpet av et par uker etter at karboneringen er ferdig, er det antakelig ikke så farlig. Men mange øltyper trenger litt tid før de blir så gode som de bør være før du drikker dem - sjøl om det kanskje bare er snakk om noen få uker. Og de bør ikke tilbringe de ukene i et varmt rom. Kjellertemp, mellom 10 og 14 grader, er kanskje best da.
 
Mer MJ-spesifikt enn generelt, så er min erfaring med alt av såkalte "poaches" fra Mangrove Jack's er at de har godt av uker/måneder med kaldlagring for å bli kvitt den karakteristiske syrlige og litt cideraktige smaken. Også selv om du bytter ut medfølgende gjær.
 
Ja apropos denne batchen, så har den etter tre uker på plaske nå fått en FG på 1002-1004 (ned fra 1010 ved tapping). Er det da noe villgjær som har sneket seg inn. Det "gusher" også ganske bra på en del av flaskene :) hehe. Jeg tenke heller ikke på å bruke filter ved flasking, og "stakk" heller ikke over i nytt kar. Så på de siste flaskene er det vilt mye humle - og disse skummer verst. De øvrige med lite humlerester skummer mye mindre, egentlig virker de ganske vellykkede, bortsett fra den lave FG da, også på disse. Smaken er ganske grei, med det er litt vel mye humlesmak, mulig lengre lagring kan runde av dette litt.
 
Ja apropos denne batchen, så har den etter tre uker på plaske nå fått en FG på 1002-1004 (ned fra 1010 ved tapping). Er det da noe villgjær som har sneket seg inn. Det "gusher" også ganske bra på en del av flaskene :) hehe. Jeg tenke heller ikke på å bruke filter ved flasking, og "stakk" heller ikke over i nytt kar. Så på de siste flaskene er det vilt mye humle - og disse skummer verst. De øvrige med lite humlerester skummer mye mindre, egentlig virker de ganske vellykkede, bortsett fra den lave FG da, også på disse. Smaken er ganske grei, med det er litt vel mye humlesmak, mulig lengre lagring kan runde av dette litt.

Du har muligens ikke fått blandet sukkeret ordentelig ned ølet ved flasking, slik at flaskene har fått ulikt mye sukker. At det er varaiasjoner mellom flaskene tyder på det. Men samtidig er en FG på 1.002 et tegn på at det foregår noe her som ikke skyldes den vanlige aktiviteten til gjæren. Det kan skyldes villgjær, men en mulighet er også at det er enzymer fra humla som bryter ned dekstriner til gjærbart sukker. Fenomenet er kjent som "dry hop creep".

Drikk opp ølet så fort som mulig, dog under hensyntagen til helsemyndighetenes generelle råd om alkoholbruk:).
 
Hei, takk for svar. Jeg bruke karboneringsdrops da så jeg tror ikke det er feil fordeling. Jeg lagret det muligens litt kaldt på flaske (18 - 23), vet ikke om det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg har nok en uåpnet batch med Mangroves stående, og vurderer å droppe tørrhumlingen denne gang. Hva slags øl får jeg da i så fall? :)
 
Minner meg på om at jeg var plaget med lavere FG og skumming på omtrent samtlige av batchene med Brooklyn lager klonene. Jeg brygget 7-8 versjoner og de fikk ikke gushere, men skum som krøp oppover flaskehalsen. FG var flere poeng lavere enn ved flasking.
 
Minner meg på om at jeg var plaget med lavere FG og skumming på omtrent samtlige av batchene med Brooklyn lager klonene. Jeg brygget 7-8 versjoner og de fikk ikke gushere, men skum som krøp oppover flaskehalsen. FG var flere poeng lavere enn ved flasking.

Du har ikke vært plaget siden?

Gushere - altså flasker der skummet spruter ut av flaska som en fontene når jeg åpner den - har jeg vel aldri opplevd, men det du beskriver der, utvikler seg jo etter hvert til noe som ligner, dvs. til en tilstand der skummet ganske raskt kryper ut av flaska.
 
Har ikke brygget Brooklyn lager på en god stund.
Men opplevde det da jeg brukte 3711 og flasket på 1004 og senere målte ølet til 1000. Tror at høy karbonering ispedd partikler fra f. eks. humlen gir skum.
Jeg driver ikke med CC så det er mulig at det kunne bedre seg hvis jeg gjorde det. Mindre partikler i ølet som blir med Co2 opp og ut gjennom flasketuten?
Tror vel egentlig ikke på det selv, men kanskje verd å prøve.
 
Jeg syns jeg ser et system mellom de med til dels masse humle i flasken og de med mindre partikler. Men alle har likevel ganske lav FG, så vet ikke helt. Jeg har bare flasker med mindre humle igjen nå, og de jeg har prøvd nå er fine. Men jeg får ikke kontrollert mot de med masse humle (da de er borte) så utelukker ikke at det har med lagringstid å gjøre heller.

Kom forresten på at en "usmak" jeg kjente bare var grapefrukt :) Den er jo ganske besk av natur. Kanskje ikke den beste IPA jeg har kjent, men da smakte den i hvert fall slik den skulle :)
 
Tilbake
Topp