Temp.sensor som funker?!

Hei

Har noen et forslag eller to til en temperatursensor/termometeret som funker?
Jeg har tre forskjellige, men de viser også forskjellig på viktige temperaturer, som til mesking. I kokende vann viser alle ganske nøyaktig 100 grader, men rundt mesketemp viser de fra 71 til 63 grader og det er ikke holdbart.

Så er det noen som vet om noen sikre saker jeg kan kjøpe?
 
På hvilket instrument?
Har du kalibrert noen av dem?
Mer info, og du får sikkert noen av dine til å fungere :)
 
Den ene er et steketermometer, den ene en bimetall termometeret og den tredje original sensorer som fulgte med en stc-1000, denne står da inne i en thermowell. Hadde alle tre samtidig i kokende vann og da viste de likt.
 
Mr.Baggins skrev:
Den ene er et steketermometer, den ene en bimetall termometeret og den tredje original sensorer som fulgte med en stc-1000, denne står da inne i en thermowell. Hadde alle tre samtidig i kokende vann og da viste de likt.
Bimetalltermometer er som regel like nøyktig som kjeivhendt snøballkasting :)
Steketermometeret er beregnet på helt andre bruksområder, og nøyaktigheten der stiller jeg meg skeptisk til
Jeg har 3 stc-1000, etter kalibrering er de rimelig godkjent her og viser tilnærmet samme temperatur innen vårt bruksområde.
 
Hvordan kalibrerer du? Justerer du på noe eller legger du bare på en grad om den viser for lite ved en av referansene dine. Tar du utgangspunkt i at den er linjær mellom 0 og 100 grader?
Jeg spr siden jeg har en sestos pid med pt100 som jeg mistenker å ha et avvik. Må gjøre noen flere tester.
 
Hei.

Jeg bruker denne (http://thermometer.co.uk/2-thermapen-thermometers.html) som kalibrering på alle mine sensorer. Funker kjempe bra.
Koster litt men skal man brygge en del brygg fremover så er det greit med riktig temp. Levering gikk kjempe fort, fem dager og betalte ingenting ekstra i toll.
 
Både med stc og sestos kan man korrigere temperaturen. Ligger enkelt beskrevet i menyen.
Eksakt hvor nøyaktig de er er i utgangspunktet irrelevant.
Om temperaturen er 67 eller 68 eller noe annet er meg revende likegyldig. Såfremt den er det hver gang... Sånn nogenlunde.
 
Hei! Første post...etter lang tids "lurking" her på forumet. Gammel tråd ser jeg, men dog interessant. Jeg kjøpte dette fra claserten.
Er ikke nødvendigvis 100% dette, men ihvertfall så nærme sannheten jeg kommer akkurat nå. Spec sier +/- 0.5 grader mellom 0 til 1000.
Andre "hustermometre" viste stort avvik, en klassisk kvikksølvmåler på kjølerommet viste seg å være nesten 7 grader off.
Steketermometer nesten 5 grader avvik. Innetermometer ca 2.
Tapet dette sammen med sensoren på STC-1000 og fant ut at den viste nesten 2 grader for lite.
Kan nok lønne seg å få disse kalibrert! 2 grader feilmargin på gjæring er jeg ikke interessert i.
Hva bruker andre folk som "master-termometer?"
 
Jeg brukte et steketermometer fra coop.

Det viste det det skulle under kok, kalibrerte pt100 etter dette, og alt viser likt rundt interessante temperaturer.
 
Jeg har kalibrert/sjekket alle termometrene mine mot tempmåleren som brukes opp der bak (rundt 40gr) samt ved kok (100gr) og I isvann (0gr). STCen kalibrert ihht til instruksen (med ref I 40gr målingen). For de andre har jeg laget en graf hvor jeg kan avlese korreksjoner for aktuelle meske/gjærings temperaturer.
 
Tilbake
Topp