Temperatur for ettergjæring/karbonering på flaske

Hei,

Akkurat flasket vårt første brygg, en IPA. Lukter faretruende mye gjær og fargen er ikke helt optimal, men det får gå. Uansett; hvilken temperatur burde flaskene stå på for å ettergjære? Romtemperatur (ca 24 grader), eller det samme som når den gjæret i gjæringsdunken (ca 18 grader)?

Men takk for at dere svarer altså, og veldig kjapt  :ilike:

Leser i "Moderne hjemmebrygging" nå, at den skal lagres i romtemperatur, så da går vi nok for det  :skitbra:

God helg!  :biersmile:

"Age the capped bottles at room temperature for two weeks, out of the light. Aging up to two months can improve the flavor considerably, but one week will often do the job of carbonation for the impatient, it depends on the type and viability of the yeast."

John Palmer "How to Brew"

Sånn - påstand backet opp av kilde :)

18 og 24 grader er vel å regne for i hver sin ende av hva man kan kalle romtemperatur...
Jeg har hørt at ettergjæring skal gjøres ved ca samme temp som selve gjæringen, får man mer co2 av å øke temperaturen ved ettergjæring?

Magnus Jensen skrev:
får man mer CO₂ av å øke temperaturen ved ettergjæring?

Nei, men raskere. Karboneringsgjæringen skal ikke ha noe å si for smaken så det er bare å holde en god temperatur.

Romtemp er greit nok - men er det noen som vet hvorfor BeerSmith beregner høyere sukkertilsats dersom ettergjæringstemperaturen økes? Jeg får det ikke til å stemme.

DagRune skrev:
Romtemp er greit nok - men er det noen som vet hvorfor Beersmith beregner høyere sukkertilsats dersom ettergjæringstemperaturen økes? Jeg får det ikke til å stemme.
Ved lavere temperaturer (og høyere trykk) kan øla ta opp mer co2. Derfor må mengden sukker økes ved høyere temperaturer for og oppnå samme co2 innholdet. Ved kunstig karbonering på fat er det vanlig å kjøle ned øla til noen få grader når man trykksetter det.

Når det gjelder temperaturen for flaskekarbonering så spurte jeg Frank Werme (som den gang var brygger på Nøgne Ø) om hvilken temperatur de karbonerte ved. Mener å huske han sa rundt 28 grader. De har et eget varmerom for dette. Hensikten med dette er og korte ned på tiden det tar å karbonere flaskene. Han mente den høye temperaturen under karbonering ikke påvirket smaken. Så karbonering i romtemp. skal ikke være noe problem.

Vi har satt brygget i romtemperatur og etter de siste tilbakemeldingene lar vi det definitivt stå :)

God søndag!

Men bør IKKE tilsette mer sukker fordi om man skal karbonere på en høyere temp! Sukkeret produserer like mye CO2 per vektenhet uansett temp. Men ølets evne til å holde på gassen minker selvsagt med økt temperatur.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

DagRune skrev:
Romtemp er greit nok - men er det noen som vet hvorfor Beersmith beregner høyere sukkertilsats dersom ettergjæringstemperaturen økes? Jeg får det ikke til å stemme.

Du blander ikke ettergjæringstemperatur med ølets temperator når det tilsettes sukker for ettergjæring ? (allerede ser nå det forvirrende ut)
Øl som skal settes til gjæring av karboneringssukker har allerede ca 1 volumenhet Co2, vil du ha 2,5 volenheter trenger du 1,5 (2,5-1) volenheter som er 1,5 x 4 = 6 gram sukker/liter.
Har ølet stått varmere har det lavere rest Co2, kanskje bare 0,5, du trenger da  2,5-0,5 = 2x4 = 8 gr. sukker pr.liter øl,
derfor mere sukker jo høyere temperatur ljet har når du tilsetter karboneringssukker.
tror det står her
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html

DagRune skrev:
Temperaturen Beersmith spør om er temperaturen ved flasking, ikke ettergjæringstemperatur. Dette fordi ølet vil ha mindre CO2 desto høyere temperatur det holder og mer CO2 må tilføres ved karbonering, og derfor mer sukker.

boden i kjelleren holder 16/17 grader, funker dette?

Går sannsynligvis fint, men tar muligens lengre tid. Avhenger nok litt av gjærtypen også. Jeg pleier å karbonere på alt mellom 18-25 grader litt avhengig av hva som står til gjæring i samme lille rom. Kullsyre har det blitt uansett...

Går sannsynligvis fint, men tar muligens lengre tid. Avhenger nok litt av gjærtypen også. Jeg pleier å karbonere på alt mellom 18-25 grader litt avhengig av hva som står til gjæring i samme lille rom. Kullsyre har det blitt uansett...

Okai, supert! Brukte WLP007 på begge bryggene

Pleier å sette mine flasker på badegulvet i kasser av tre. Legger et pledd over pga lyset. Ferdig karbonert på 10-12 dager. Har ikke sjekket tempen rundt flaskene så det får jeg gjøre neste gang. Kablene på badet står på +- 30°

Tilbake
Topp