temperatur og atmosfære

Jeg satte nettop en dunk med Coopers Lager. Alt ser ut som det skal så langt (4 timer) men det er endel ting jeg lurer på:

Hva slags temperatur er best under gjæringsprosessen?  På pakker står det mellom 19° og 25°, men etter å snust litt rundt på div. forumer har jeg sett at de fleste anbefaler en temp på rundt 18°. Hva slags temp er best når øllet er tappet på flasker?

Også har jeg sett at de fleste "start brewing your own beer"-kits inneholder en rørepinne til bruk i ballong/tank, betyr det at jeg bør åpne dunken å røre litt av og til, eller bør den bare stå for seg selv en ukes tid?

Føler meg veldig fersk i gamet, men er ved godt mot så lang  :D
 
Hei og velkommen til forumet!

Dette med riktig temperatur under gjæringen avhenger veldig mye av gjærtypen, men for en generisk ale-gjær som typisk følger med alle slike ølsett, kan du ikke gå feil hvis du ligger på rundt 18-20 C. (Altså, selv om settet heter Lager, får du ikke noen ekte lager, men en ale. Men det kan bli bra likevel!) Opp mot 25 C er kanskje litt i varmeste laget, men går også bra i nødsfall. Varmere temperatur, og gjæringen går fortere, men du kan risikere å utvikle noe fruktige bismaker. Etter flasking bør flaskene også få stå 1-2 uker i romtemperatur (rundt 20 C) for å få utvikle kullsyre (ettergjæring på flaske). Etter dette kan du med fordel sette det "kjellerkaldt" hvis mulig (10-12 C).

Rørepinnen er nok til bruk rett etter at gjæren er tilsatt brygget, for å få rørt denne godt ut og evt få pisket inn enda litt mer luft. Etter dette skal du ikke røre i brygget, så bare la det stå i fred til gjæringen er over (sluttet å ploppe)!

Lykke til!

mvh
Lars
 
Tilbake
Topp