Temperatur på starter

Satte en starter i går på samme måte som eg brukar, på kjøkkenbenken. For moro skyld fant eg i dag ut at eg skulle sjekke temperaturen på starteren. Den viste 25 grader. Eg har ikkje gjort noko anleis denne gongen i forhold til dei andre gongane. Eg reknar derfor med at dette har skjedd tidligare også. Er dette skadelig for gjæren? Burde eg funnet en kjøligare stad og satt startaren?
 
Antakelig går det greit, iallfall om du dekanterer. Gjæren vokser bedre på litt høyere temperatur, men lager dårligere øl.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Dekanterer alltid, men bør vel finne ein litt kjøligare stad neste gong. Vil jo ha så godt øl som muleg :)
 
Joda, men så lenge starteren er dekantert bort vil det ikke påvirke ølet. Stengt tatt vil et par liter starter ikke ha så mye å si for ølet heller. Gjæren er nok frisk og god.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Formålet med en starter er jo å danne rett antall gjærceller for pitching i vørteren, ikke å lage godt øl!  ;D. Om du kjøler ned og dekanterer burde ikke din temperatur ha mye å si.

Vet ikke om det er av interesse, men slik gjør jeg det:
Jeg tar WLP rørene ut av kjølen og rister det/dem rett før jeg veier opp DME i kolben. Tilsetter en dose varmt vann fra springen, roterer kolben og ser til at det ikke ligger klumper av DME mot glasset. Fyller på med kaldt vann til rett volum. Tilsetter gjærnæring, en dråpe foam control og koker opp.

Tar kolben fra blusset og lar magneten gli ned langs glasset. Koker så i 15 min.

Kjøler ned til romtemperatur (jeg har ikke 25 grader på mitt kjøkken da  ;D ) enten ved å vente eller helst ved å sette kolben i kaldt vann i vasken og tilsetter gjæren når vørteren har nådd romtemperatur. Settes så i rom på 19 grader i 36 timer på magnetrører. Settes så i kjøleskap for bunnfelling.
 
Kjetil S skrev:
Joda, men så lenge starteren er dekantert bort vil det ikke påvirke ølet. Stengt tatt vil et par liter starter ikke ha så mye å si for ølet heller. Gjæren er nok frisk og god.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Ok. Eg tenkte kanskje at gjæren burde vokse i nokonlunde same temperatur som ølet skulle gjære i.
Eg har ein mistanke om at det er den heimelaga magnetrøreren som utviklar varme (har ikkje 25grader på kjøkkenet). Eg får lage litt meir lufting i boksen for å få bedre luftgjennomstrøyming. Røreren er tross alt laga av ei vifte :)
 
Gjæren trives best på høyere temperaturer enn det den skal gjære ølet på, så det er ingen fare om det er 25 °C i starteren.
 
Gahr skrev:
Gjæren trives best på høyere temperaturer enn det den skal gjære ølet på, så det er ingen fare om det er 25 °C i starteren.
Ok. Får vel legge ned borremaskina då.
Seier du eigentleg at det er bedre med 25 grader enn 20 grader? Eller er 25 grader øvre del av det som er greit?
 
Har et litt annet spørsmål ang starter.
Kan man bruke en akvariepumpe for å tilføre luft til starteren, istedet for en magnetrører?
 
LATverå skrev:
Har et litt annet spørsmål ang starter.
Kan man bruke en akvariepumpe for å tilføre luft til starteren, istedet for en magnetrører?

Ja, bruk gjerne en brusesten av typen som ser ut som metall, så blir luften filtrert også. Magnetrører brukes dog ikke primært for å tilføre luft, men for å holde all gjæren flytende i væsken, slik at det er maks kontakt mellom gjær og vørter. Dette gir igjen alle gjærcellene tilgang på næring, og ikke bare de som ligger på toppen.
 
TerjeR skrev:
Gahr skrev:
Gjæren trives best på høyere temperaturer enn det den skal gjære ølet på, så det er ingen fare om det er 25 °C i starteren.
Ok. Får vel legge ned borremaskina då.
Seier du eigentleg at det er bedre med 25 grader enn 20 grader? Eller er 25 grader øvre del av det som er greit?

Tja, poenget mitt er vel mer at det ikke er noen videre forskjell.
 
Øystein skrev:
LATverå skrev:
Har et litt annet spørsmål ang starter.
Kan man bruke en akvariepumpe for å tilføre luft til starteren, istedet for en magnetrører?

Ja, bruk gjerne en brusesten av typen som ser ut som metall, så blir luften filtrert også. Magnetrører brukes dog ikke primært for å tilføre luft, men for å holde all gjæren flytende i væsken, slik at det er maks kontakt mellom gjær og vørter. Dette gir igjen alle gjærcellene tilgang på næring, og ikke bare de som ligger på toppen.

Magnetrøreren tilfører litt luft også og gjør at CO2 raskere forsvinner ut av oppløsning, noe som også hjelper gjæren. Så lenge det er næring nok, vil gjæren alltids være oppløst nok i væsken til at den får spist.

Hvis man bruker akvariepumpe må man være meget påpasselig med renholdet, og kontrollere lufttulførselen slik at det ikke skummer over, men det er ingenting prinsipielt i veien for å bruke det.
 
Gahr skrev:
TerjeR skrev:
Gahr skrev:
Gjæren trives best på høyere temperaturer enn det den skal gjære ølet på, så det er ingen fare om det er 25 °C i starteren.
Ok. Får vel legge ned borremaskina då.
Seier du eigentleg at det er bedre med 25 grader enn 20 grader? Eller er 25 grader øvre del av det som er greit?

Tja, poenget mitt er vel mer at det ikke er noen videre forskjell.
Greit å få det avklart  ^-^ Då kjører eg på som før  :biersmile:
 
Tilbake
Topp