Temperatur på vann til stegmesk

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har til nå gjort all stegmesk ved å vente på at varmeelementet hever temperaturen i mesken. Jeg har lyst til å prøve å speede opp dette med varmt vann.

Feks: 15 liter mesk er i proteinrast på 50 grader og skal deretter økes til 65 grader. Dette kan oppnås ved å ha i ca 6,4l kokende vann. Men er det noen klare ulemper ved å ha kokende vann rett i vørteren? Temperaturen vil jo relativt kjapt utlignes i hele kjelen med litt røring og du har jevnt over ca 65 grader.

Noen tanker?

Mange som har i vann, eneste som skjer er kanskje at det blir jo tynnere mesk for hver gang, noe som er et marginalt problem(innenfor visse rammer).

Jeg har til nå gjort all stegmesk ved å vente på at varmeelementet hever temperaturen i mesken. Jeg har lyst til å prøve å speede opp dette med varmt vann.

Feks: 15 liter mesk er i proteinrast på 50 grader og skal deretter økes til 65 grader. Dette kan oppnås ved å ha i ca 6,4l kokende vann. Men er det noen klare ulemper ved å ha kokende vann rett i vørteren? Temperaturen vil jo relativt kjapt utlignes i hele kjelen med litt røring og du har jevnt over ca 65 grader.

Noen tanker?
Godt spørsmål. Pleier å tilsette vann på 78 grader, mest fordi jeg ikke vet om bruk av varmere vann skaper problemer.

Mange som har i vann, eneste som skjer er kanskje at det blir jo tynnere mesk for hver gang, noe som er et marginalt problem(innenfor visse rammer).
Den ekstra mengden vann tar jeg med utregningen. Det var mer temperaturen jeg lurte på om noen mente noe om. Lite vann på 100grader kontra feks mer vann på 80 grader. Er det noen som mener at det har noe å si for meskeprosessen?

Stegmeskerens beste venn: http://www.brewersfriend.com/mash/ :) Der snakker de om kokende vann. Jeg har brukt den lenge, og det går i alle fall ikke ut over enzymene, for jeg får god effektivitet.

Jeg får forøvrig aldri stegene helt til å stemme med kalkulatoren; jeg beregner alltid litt ekstra/har alltid litt ekstra i bakhånd.

Viktig å ikke overskyte. Du ønsket å korte ned, så om du treffer 2 ℃ under, har du jo elementet som tar siste steg.
Mht 100 ℃ i mesken tror jeg det går litt, men lite ut over enzymene.
Ser jeg bruker 10 min. fra 65 til 72, så jeg har ikke giddet :)
http://brygg.templogg.no/Ektemann.pdf

Stegmesker med varmt vann i tillegg til Herms. Siste var en pils med proteinrast på 52. Fikk ekstrem effektivitet på en langvarig mesk. 52-62, så sakte oppover til 68. To timer totalt før utmesk. Begynte med såvidt over 2 liter pr kilo på proteinsteget.

Tilbake
Topp