temperatur under ettergjæringen på flaske

hei, ganske ny her, og lurte på lidt vedr temperaturen etter øllen har kommt på flaske. Har de stående nede i kjelleren, og i sommer var der jo rundt 20-22, men nu er den nede på 17. er det ok ?? og er det et MUST at øllen kommer på kjølerom etter de 14 dager ?? er bare fordi det eneste kjølerom jeg har er hos svigerfar, og han ka også godt li at drikke øl :) så hadde vært fint om øllen bare kunne bli stående i 16-17 grader inntil de skulle drikkes. Det er noget dark Hvete og en NBA jeg har brygget. takk

Det går nok fint, men det vil antakeligvis ta lengre tid før du når riktig karboneringsnivå. Når du har nådd ønsket karboneringsnivå kan du lagre ølet kaldt om du ønsker lengst mulig holdbarhet. Drikker dere det fort opp går det nok fint å ha de stående på 16-17 grader :)

ja jeg tenkte å at det evt var lidt som når man baker brød, og la det heve/gjere i kjøleskapet, da tager det også lidt lengere tid, men blir stadigvek ok. jamen da sparer jeg mine pils, og svigerfar blir sikkert lei seg :) takk for svaret.

hei igjen. Akkurat brygget, og har stadigvek en udfordring mht nedkjølingen (har ikk nedkjølings agregat) bruker vasken. Men idag brugte jeg frossent vann, ca 5 ltr.. er der nogen som vet om det er ok ?? med isklump ret opp i mesken. Jeg lod da mesken koke lidt ned, så at jeg ender opp med ca 25 ltr anyway.. burde vel gå det ?? takk

Har noen få ganger brukt is til nedkjøling av vørter men ikke så mye som du bruker. Har gått greit det.
Koker vannet før det blir satt i fryseren. Ville også tatt hensyn til mengde humle når man tynner ut såpass mye.
Hvis all is er smeltet før du når temperaturen du vil ha kan det kanskje være lurt å ha den i litt etter at (vann)kjølinga har startet.

Tilbake
Topp