Temperaturkontroll på Nimbus.

Trond.A

Norbrygg-medlem
Jeg brygger med en Nimbus (fattigmanns-speidel  ;D) som jeg kjøpte brukt av et medlem her inne.
Er i og for seg kjempefornøyd med utstyret som fungere etter Rims prinsippet. En ekstern pumpe pumper
vørteren fra bunnen av gryta og over mesken.
Men termostaten er mekanisk og ikke særlig nøyaktig.
Tanken var å sette inn en temostat som registrerte temperaturen i slangen ut av pumpa og styre elementet etter det.
Noen som vet av utstyr jeg kan bruke til dette?
 
Pid fra ebay. Kjøp ein som har ssr-utgang, og kjøp ssr og eventuelt ekstra temperaturgivar utanom som har mogelegheit for å monterast i feks ein T-fitting.
 
protto skrev:
Pid fra ebay. Kjøp ein som har ssr-utgang, og kjøp ssr og eventuelt ekstra temperaturgivar utanom som har mogelegheit for å monterast i feks ein T-fitting.

Oy :roedme:
Vel, fant Pid på ebay og forsto jo da hva det var. hehe,,,,
Men når jeg søkte på ssr fikk jeg fram en bil!  ;D
Kan du forklare litt nermere dette? :help:
 
protto skrev:
Pid fra ebay. Kjøp ein som har ssr-utgang, og kjøp ssr og eventuelt ekstra temperaturgivar utanom som har mogelegheit for å monterast i feks ein T-fitting.

Begynner å se lyset her,  ;D  men hvorfor ekstra temperaturgiver?
 
Trond.A skrev:
Begynner å se lyset her,  ;D  men hvorfor ekstra temperaturgiver?

Den som er med er somregel litt ugrei å få til å passe utan å bruke eit eller anna tetningsmiddel. Som regel er dei billege kina-pid'ane på ebay laga for K-givar, og det fins K-givarar med NPT-gjenger. Får du tak i 1/2" NPT gjenger vil du kunne skru denne rett i ein 1/2" T, med feks slangenippel på dei to andre løpa.
 
Først, tusen takk for hjelp, både med å forklare og å finne fram!  :skitbra:
Men den lange sensoren, vil den passe i en T-fitting? Den som fulgte med PIDèn ser jeg for meg passer.
 
Trond.A skrev:
Først, tusen takk for hjelp, både med å forklare og å finne fram!  :skitbra:
Men den lange sensoren, vil den passe i en T-fitting? Den som fulgte med PIDèn ser jeg for meg passer.

det kan godt hende du klarar deg med den, gjengene er lause utanpå sjølve sensoren så litt tetningsmasse type Tec-7 el.l. ordnar sikert biffen.
 
Og så 1000 kr spørsmålet fra en som ikke gikk på elektro: ;D
Hvor kobles 220V og hvor kobles elementet? :roedme:
 
Pid'en styrer SSR'en via to ledningar. SSR'en koblast i serie med elementet som ein vanleg einpolt brytar. (ala lampettbrytar).
Det er masse info her inne om desse tinga, og mange her som har erfaring med akkurat dette, på godt og vondt ;)
 
;D
Joda, har lagt merke til det. Har brøvd å følge tråder ang tempkontroll av div remedier, men har som ofte
falt av på grunn av forkortelser og begreper jeg ikke begriper.
Men denne gangen har du klart å forklare det greit for meg.
Tror i alle fall jeg forsår, hehe.
Takk for hjelpen.
 
Skulle ikke denne temperatursensoren passe bra å sette i en gjennomføring i kjelen på Nimbusen for å ta temperaturen på vatnet under meskekurven?
:jaha:
http://cgi.ebay.com/Thermocouple-K-Type-Probe-Temperature-Sensors-2m-6-6-/250557728560?pt=FR_YO_MaisonJardin_Bricolage_ElectroniqueComposants&hash=item3a56678730
 
Det er M8-gjenger på den og mutter. I utgangspunktet ingen pakning el.l. Men du kan lure ein liten O-ring på, så stikke den gjennom holet i kjelen og skru mutteren på innsida. Så lenge du ikkje skvisar O-ringen bør det holde tett.

Eventuelt gjenge opp holet og bruke gjengetape i tillegg, om det vil hjelpe.
 
Tilbake
Topp