Temperaturkontroll under gjæring

Nok et spørsmål som sikkert har et aha-svar som jeg ikke ser gjennom brilleglassene mine!

For å måle den reelle tempen på vørteren må en ha en føler i den.
Hvordan gjør dere for å få den inn i karet, men samtidig få det tett?
Karet det er snakk om er et vanlig plastkar med stort lokk, type Europris.

Ser for meg å bruke et steketermometer som har en wire/tråd mellom føler og resten.

Lage et lite hull i lokket som føleren stikkes gjennom?
Bare henge den over kanten på karet og trykke på lokket?

Svarer meg selv jeg.

Kanskje løsningen er så enkel som å ta av gjærlåsen og slippe føleren gjennom hullet og ned de gangene en ønsker å kontrollere?
Trenger antakelig ikke ha føler nedi konstant - bare når en tar stikkprøver.....

Noen bruker en infrarød måler, andre har en fast gjennomføring med fastmontert tempføler (for store tanker kanskje?) andre igjen (bla jeg), taper en sensor på utsiden av karet som så isoleres med feks en bit isopor el lign. For meg er fet godt nok. Sensor er koblet til en stc1000, sp jeg kan lese av tempen kontinuerlig. En dyppløsning innebærer infeksjonsrisiko.

Bård skrev:
Noen bruker en infrarød måler, andre har en fast gjennomføring med fastmontert tempføler (for store tanker kanskje?) andre igjen (bla jeg), taper en sensor på utsiden av karet som så isoleres med feks en bit isopor el lign. For meg er fet godt nok. Sensor er koblet til en stc1000, sp jeg kan lese av tempen kontinuerlig. En dyppløsning innebærer infeksjonsrisiko.

+1

Tilbake
Topp