Temperaturkontroll ved brygging av pils

Ole Kristian Graven

Norbrygg-medlem
Skal mest sannsynlig prøve meg på mitt første brygg nå i romjula på min Grainfather.
Etter å ha samlet utstyr og lest her inne i nesten ett år er det vel nå på tide ;-)

I den anledning var jeg i dag og hentet ett fryseskap jeg hadde tenkt å bruke som gjæringsskap.
Men ser ut til at det kanskje ikke vil virke på grunn av kompressorens plassering i skapet og en kjølesløyfe i øverste hylle.

Derfor lurer jeg nå på om det vil være kjølig nok i kjelleren min som holder ca 7-8 grader.
Om jeg i tillegg legger rundt varmeledningen jeg har kjøpt og stiller inn temperaturen på den på riktige grader ?
Eller vil det variere for mye i temperatur siden jeg ikke får noen aktiv kjøling og gjæren produserer varme under gjæringen ??

Kommer garantert flere spørsmål fra meg fremover ;-)

Ole Kristian
 
Skal mest sannsynlig prøve meg på mitt første brygg nå i romjula på min Grainfather.
Etter å ha samlet utstyr og lest her inne i nesten ett år er det vel nå på tide ;-)

I den anledning var jeg i dag og hentet ett fryseskap jeg hadde tenkt å bruke som gjæringsskap.
Men ser ut til at det kanskje ikke vil virke på grunn av kompressorens plassering i skapet og en kjølesløyfe i øverste hylle.

Derfor lurer jeg nå på om det vil være kjølig nok i kjelleren min som holder ca 7-8 grader.
Om jeg i tillegg legger rundt varmeledningen jeg har kjøpt og stiller inn temperaturen på den på riktige grader ?
Eller vil det variere for mye i temperatur siden jeg ikke får noen aktiv kjøling og gjæren produserer varme under gjæringen ??

Kommer garantert flere spørsmål fra meg fremover ;-)

Ole Kristian

Det må være et veldig lite fryseskap? Svarer ikke direkte på spørsmålet ditt, men siden du først har skaffet et fryseskap så er det jo synd å ikke la det jobbe litt.. Gjælås kan bøyes evt droppes og byttes ut med en blow-off. Er det hyller i døra kan de kuttes vekk.
 
Det kommer til å gå helt fint, temperaturen er super, utfordringen er å få mye nok gjær og å få igang gjæringen på så lave temperaturer som pils krever.
Bare å sette i gang, for den største feil en ølbrygger kan gjøre er at han/hun begynner for sent i livet :)
God Jul

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Høres flott ut :)
Gjær mengden tror jeg jeg skal klare å få høy nok.
Har kjøpt en magnetrører fra Kina så satser på å lage gjærstarter før brygging og pitching.
Kommer også til å oksygenerer vørteren med ren oksygen før jeg tilsetter gjæren.
Og heldigvis har jeg observert at alt man ikke klarer å finne ut av ved å lese her inne er det bare å spørre om så får man svar :)

God jul til deg også
 
Bare husk på å kompensere for at kinesiske magnetrører går rundt motsatt av de vi bruker i Europa,
Ut fra hva du skriver kan du regne deg som proffbrygger, uten at det skal gi noen form for prestasjonsangst. Skål

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Du kan lese på forum til øyet blir stort og tørt, det er først når du prøver det ut i praksis du lærer hva det dreier seg om. Det er lov å gjøre noen tabber i begynnelsen... eller tabber blir det hele veien vil jeg tro. Jeg har minst en tabbe pr brygg, men tro meg, det blir godt øl av det
Lykke til og god jul
Chiefen
 
Skap må du få deg men romtemperaturen er grei til pilsen du planlegger.
Det vil ta litt tid før du ser at den er kommet i gang så nervene kan bli utfordret
når det har gått halvannen dag og det fortsatt ser dødt ut i bøtta.
Stormgjæringa blir ikke så heftig så noe særlig mer enn en grad opp går den trolig ikke.
Lykke til og god jul.
 
Tilbake
Topp