Temperaturstyring i kjøleskap med stc1000

Hei

Som mange andre her inne har vi laget oss et lite øleskap med en stc-1000. Som varmekilde har vi en frostvakt kjøpt på Biltema.

Nå står jumfrubrygget i skapet og gjærer, og ting virker å gå greit, men vi lurer litt på hvordan dere andre gjør ting:

1. Hvor plasserer dere temperatursensoren til STCen? Ideelt sett burde kanskje denne ligge inne i gjæringskaret, men det har vi ikke turt å gjøre pga infeksjonsfare. Nå har vi fylt en liter vann i en plastflaske, og lagt sensoren nedi den.  Innbiller meg uansett at temperaturen i gjæringskaret vil være noe høyere, spesielt når gjæra er aktiv?

2. Hvor stort temperaturavvik prgrammerer dere inn på STCen?

HansKr.

Bruker en UT-200 men prinsippet er det samme. Jeg taper sensoren til utsiden av gjæringsbøtta og isolerer med et tykt lag med tørkepapir og alufolie utover.

Temperaturavvik varierer litt. Pleier å ha 0,2 over til 0,2 under ønska temp.

Jeg har klipt ut en liten "lomme" med liggeunderlag (Europris sin yoga-matte for å være pinlig nøyaktig). Denne taper jeg på utsiden av karet og stapper sensoren på innsiden av "lommen". Ser ut til å funke bra.

Hvis du har sensoren i en flaske vann på siden av så tar den ikke høyde for varmen som genereres av gjæren under gjæring, så da vil nok temp i gjæringskaret ligge litt høyere enn den i flaska. Spesiellt de første dagene av gjæringa.

Du bør ikke sette temperatur avviket for lite når du har det i et kjøleskap. Da risikerer du at du skrur av og på kompressoren veldig ofte, noe som vil redusere levetiden på kjøleskapet ditt.

Takk for svar.

Har dere gjort noen målinger hvor nøyaktig måling på utsiden av gæringskaret blir?

Hva tenker dere om å stikke ting ned i selve gjæringskaret?

HansKr.

Det kan fort bli noen grader varmere i gjæringskaret enn på utsiden. Spesielt under stomgjæringen.

Vet at det er noen som trer sonden ned vannlåsen og å måle i selve karet. Ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre dette med det første. Funker fint med utsiden av karet, samt så slipper jeg å tenke på en ting som kan infisere ølet.

Hysteresen på min er satt til 0,2 grader, og for å ungå at kompressoren starter/stopper for ofte er forsinkelsen satt til 4 minutter.
Jeg bruker isopor som festes med gaffa utenpå sensoren mot bøtta, og er ikke sikker, men temperaturen blir nok rimelig nøyaktig.. Uten å ha målt i bøtta ;)
Under stormgjæringen går kompressoren da ofte nokså lenge, men etter stormgjæringen er over går den forholdsvis sjelden. Mitt gamle kjøleskap fra finn.no til 300,- har fungert slikt et par år nå :)

Tilbake
Topp