Temperaturstyrt gjæringstank

Nå tror jeg stormgjæringa er i gang, det blåser nesten kontinuerlig i blowoff slangen (gøy å se å høre på).

Tempen i tanken er 9,5 og tempen i kjøleskapet er 7 - 8 grader, alt ser bra ut så langt.
 
Da går det vel fint da :) Du har jo ganske stor kjøleflate mtp. at hehe tanken står kjølig og at stål har god varmeledningsevne. Jeg kan anbefale deg varmepledd hvis du trenger å holde temperaturen konstant høyere på kalde dager ved gjæring av ale.
 
Nå er jeg "over the top" når det gjelder stormgjæring og det gikk helt fint å holde tempraturen under kontroll.  :skitbra:

Det funka så bra at jeg har fått laget meg en maken som jeg har i ett litt mindre kjøleskap, fikk akkurat gnudd inn en 200liter.

Nå er det bare å legge inn en patentsøknad og så blir jeg rik på VVS gjæringskar  :)
 
Hvor tapper du ut ølen da? Har du laget en god løsning for å få med deg mest mulig øl, men ikke gjær?
(mener det er to avtappinger på en VV-tank)
 
Legger ved noen bilder til med tankene i bruk.
 

Vedlegg

  • DSC_0032.JPG
    1,3 MB · Sett: 868
  • DSC_0033.JPG
    1,2 MB · Sett: 827
  • DSC_0034.JPG
    1,3 MB · Sett: 822
  • DSC_0035.JPG
    1,3 MB · Sett: 824
  • DSC_0036.JPG
    1,3 MB · Sett: 813
Oddvar Demmo skrev:
Får vi høre hvordan temperaturen er i tanken i forhold til omgivelsene (kjøleskapet) når gjæringen avtar ?

Planen er nå a ta en deacetyl rest når verste gjæringa er over. Da åpner jeg kjøleskapsdørene og kjøre tempen i rommet opp til 15 grader. I fremmtiden kommer jeg til å bruke en "dc-10" som styringsmekanisme, til oppvarming vil jeg prøve en varmepære.
 
Respekt!

Med et stort lokk får du muligheten til å høste gjær fra enten topp eller bunn ved hjelp av en skuffe. På OMB brukte vi gjæren 50 til 60 brygg før jeg merka noen forskjell. Både Ale og lager.
 
Ser bra ut, Ramsvatn! Med slik gjæringskapasitet er du vel klar til innkjøp av en Speidel 200 l versjon? ;)

Apropos gjæring av lager, kan jeg tolke det dithen at NØ snart vil bringe en lager på markedet?
 
Apropos gjæring av lager, kan jeg tolke det dithen at NØ snart vil bringe en lager på markedet?
[/quote]
Det kan jeg bekrefte...var der i dag og fikk Wit-gjær og Toa sa de hadde lager-gjær om en uke.
 
Eduard skrev:
Apropos gjæring av lager, kan jeg tolke det dithen at NØ snart vil bringe en lager på markedet?

Det er ikke NØ lagergjær jeg har brukt, men gjær fra ett annet bryggeri i nærheten ;-)
 
Ramsvatn skrev:
Eduard skrev:
Apropos gjæring av lager, kan jeg tolke det dithen at NØ snart vil bringe en lager på markedet?


Det er ikke NØ lagergjær jeg har brukt, men gjær fra ett annet bryggeri i nærheten ;-)

Åh ja, såklart! Men neste gang kan du altså hente gjæren rundt hjørnet. ;)

Og samtidig fikk jeg svaret fra TrondH som jeg lurte på.
 
Men Nøgne Øs pils er vel et sesongøl som bare er tenkt produsert en gang i året? Greit at Arendals Bryggeri ligger på Stoa, ikke særlig langt unna Rygene.
 
Tilbake
Topp