Temperaturvandring ved lagring av pils (lager)

Heisann,

Jeg har brygget en tysk pils, flaskene står til karbonering for øyeblikket. Planlegger etterpå å lagre de en god stund. Til lagring hadde jeg tenkt å bruke et kjøleskap som jeg får til å justere ned til 2-3 grader.
Men termostaten til kjøleskapet har en ganske god vandring, sikkert på 1-2-3 grader. Er det et problem når pils skal lagres, trenger den helst en stabil temperatur?

Jeg har et annet kjøleskap med STC 1000+ som er stabilt på +- 0,3 grader som jeg bruker til gjæring, men skal jeg bruke det så må jeg vente til lagringen er ferdig før neste brygg.

Angående lagring... er det beste å få det så nærme 0 grader som mulig eller er det bedre med en 2-3 grader?
Cold crush.. er det det beste å komme så nær 0 grader? eller er det bedre med en 2-3 grader?

Er det egentlig lurt å lagre pils i 2 måneder på flaske, da den er mere utsatt for oksygen enn med fat?
Vil det ikke bli mere ferskvare på en måte...

Det har ikke noe å si med variasjon. Cold crash er mest effektivt rett før ølet fryser. For pils er det sikkert -1.5c eller noe, så -1C er det mest effektive om du klarer å få til det :).

Tja. spørs hvordan du vil gjøre det. Hvis du vil senke temperaturen gradvis for å fortsatt ha gjæraktivitet ned til 2-3 grader så kan det være dumt om den underskyter og et blir for kaldt for gjæren.

Selv flasker jeg (det som skal flaskes av ) lagerne når fatet nærmer seg tomt, siden jeg vil ha de på fat så lenge som mulig ifht levetiden deres. Så for min egen del ville jeg valgt heller to mnd på fat enn to mnd på flaske.

Trodde lagring av pils var helt greit ved vanlig kjøleskap temperatur og opp til rundt 8-10 grader. Men er bare noe jeg tror.
CC er jo så nære null som mulig, men det er jo bare noen dager. Jeg sliter med kjøling og her er det bare fat med lagerøl som får kjøleskap. Resten må pent stå i boden under co2 trykk til de skal brukes. Hvordan det påvirker ølet er jeg for fersk til å mene noe om enda.

Du får ikke bunnfelt ting som skal bunnfelles like effektivt iallefall når de står varmere. Lagerne mine går til syvende og sist inn i et kjøleskap som holder -1.5C mer eller mindre konstant, men det må times, så innimellom tar jeg den siste senkingen der, videre fra lager-gjærings-kjøleskapet. Større fare for autolyse er det ved lavere temperaturer iallefall over lengre tid.

41:30

Veldig fint intervju med Dr. Bamforth om diverse ting relatert til haze og stabilitet.

Tja. spørs hvordan du vil gjøre det. Hvis du vil senke temperaturen gradvis for å fortsatt ha gjæraktivitet ned til 2-3 grader så kan det være dumt om den underskyter og et blir for kaldt for gjæren.

Selv flasker jeg (det som skal flaskes av ) lagerne når fatet nærmer seg tomt, siden jeg vil ha de på fat så lenge som mulig ifht levetiden deres. Så for min egen del ville jeg valgt heller to mnd på fat enn to mnd på flaske.

Underskyter.. vil det si at gjæren dør eller går i dvale? Kan det hvis gjæren underskyter bli problemer med å karbonere ølet på flasker siden?
Jeg stilte inn cold crush til å bruke ca 48 timer til 3 grader. Men da kan jeg vel la det å ned til o grader neste gang kanskje.

Jeg har temperaturføleren nede i en rustfri pocket (fylt med starsan) ned i ølet. Dette tror jeg vil bli en grei avlesing av temperatur i vørteren. Er vel litt forskjell på temperatur i kjøleskapet vs gjærdunken. Så hvis noen bruker cold crush -1grad å har temoperaturproben utenpå dunken, vil det kanskje bli litt kaldt med -1 grad med avlesing inne i gjæringskaret??

Jeg lagrer ølet mitt i vanlig kjøleskap sammen annen mat. Mener det er ca 3 til 5 grader der. Men har lagret pilsen min i rom temp og jeg når det har vert fult i kjøl ellers. Kan ikke si jeg har merket noe forskjell.

Over tid er det vell forskjell etter som jeg har forstått... men hvem i allverden har kjøleskap til 4-500 flasker... nei de får stå kjellerkaldt, sånn ca8-10 grader

Over tid er det vell forskjell etter som jeg har forstått... men hvem i allverden har kjøleskap til 4-500 flasker... nei de får stå kjellerkaldt, sånn ca8-10 grader

Men så skal vel ikke ølet ditt distribueres og lagres i butikk, under ymse forhold, de neste 3-8 måneder ;)
At kjøleskapet vandrer fra 0 til 2-3 grader under lagering kan da aldri være noe problem -
men, det er klart; leter man lenge nok etter problemer så vil man garantert finne 2-3 stykker o_O.
For en normalt (u)bekymret hjemmebrygger er lagering på så lav temperatur som praktisk mulig, en meget god løsning. :)

Tilbake
Topp